Willem de Vlamingh

Reparatie en onderhoud noodzaakt Rederij Doeksen tot inzet dure LNG-catamaran

LNG-catamaran Willem de Vlamingh heeft een week lang de diensten overgenomen van de veerboot Vlieland, die voor een werfbeurt uit de vaart moest worden genomen. Dat is opvallend, want Rederij Doeksen probeerde juist de inzet van de LNG-catamarans te verminderen, gezien de extreem hoge prijs van LNG.

LNG-catamaran Willem de Vlamingh heeft de diensten overgenomen van Vlieland. Foto's LinkedIn / Rederij Doeksen

Op de werf van Damen Shiprepair in Harlingen wordt sinds 5 oktober gewerkt aan de Vlieland. Het betreft een uitgestelde reparatie aan de schroef en de schroefas van een van de hoofdmotoren. In juli kon die reparatie niet doorgaan door de lange levertijden van de nodige onderdelen. ‘Tijdens het verblijf op de werf wordt ook meteen de vijfjaarlijkse keuring van het onderwaterschip uitgevoerd. Verder wordt de coating van het onderwaterschip bijgewerkt en onderhoud gepleegd aan de schroefasafdichtingen’, vertelt Hanny Wentink, communicatieadviseur van de rederij.

Zij verwacht dat de Vlieland donderdag 13 oktober vanaf 19.05 uur de dienst Harlingen-Vlieland weer kan overnemen.

Daarmee was het een dure week voor de rederij. Een maand geleden besloot Doeksen de dienstregeling juist aan te passen om de LNG-kosten verlagen. Op de belangrijkste vaarroute van de rederij, die naar Terschelling, wordt sindsdien alleen nog de op gasolie varende veerboot Friesland ingezet. Dit schip is groter dan de LNG-schepen Willem Barentsz en Willem de Vlamingh, waardoor minder afvaarten nodig zijn en tevens op LNG wordt bespaard. Op drukke dagen worden de LNG-schepen overigens wel ingezet.

Vlieland ligt op de werf in Harlingen.

Baas boven baas

‘De maatregelen zijn onvermijdelijk en dat is wrang, omdat wij recent juist hebben geïnvesteerd in duurzame LNG-veerboten’, zei directeur Dirk Spoor over de bezuinigingsmaatregel. ‘De enorm hoge brandstofprijzen treffen ons bedrijf hard. In vergelijking met 1 januari 2021 is de prijs van gasolie met circa 200% gestegen en die van LNG zelfs met 900%.’

Deze maatregelen gelden in ieder geval tot het eind dit jaar. En waar duurzaamheid het nu dus lijkt te verliezen van de brandstofprijs, is er nog altijd baas boven baas. ‘De inzet van de Willem de Vlamingh brengt inderdaad gedurende een week hoge brandstofkosten met zich mee. Maar voor de continuïteit van ons bedrijf is het belangrijk de schepen in uitstekende conditie te houden. Daarom wilden we deze reparatie niet langer uitstellen. Bovendien weet niemand hoe lang de brandstofcrisis gaat duren’, stelt Wentink.

Lees ook:

Torenhoge brandstofkosten dwingen Rederij Doeksen tot versobering veerdienst

Rederij Doeksen viert miljoenste klimaatneutrale boeking

Reparatie en onderhoud noodzaakt Rederij Doeksen tot inzet dure LNG-catamaran | Schuttevaer.nl
Willem de Vlamingh

Reparatie en onderhoud noodzaakt Rederij Doeksen tot inzet dure LNG-catamaran

LNG-catamaran Willem de Vlamingh heeft een week lang de diensten overgenomen van de veerboot Vlieland, die voor een werfbeurt uit de vaart moest worden genomen. Dat is opvallend, want Rederij Doeksen probeerde juist de inzet van de LNG-catamarans te verminderen, gezien de extreem hoge prijs van LNG.

LNG-catamaran Willem de Vlamingh heeft de diensten overgenomen van Vlieland. Foto's LinkedIn / Rederij Doeksen

Op de werf van Damen Shiprepair in Harlingen wordt sinds 5 oktober gewerkt aan de Vlieland. Het betreft een uitgestelde reparatie aan de schroef en de schroefas van een van de hoofdmotoren. In juli kon die reparatie niet doorgaan door de lange levertijden van de nodige onderdelen. ‘Tijdens het verblijf op de werf wordt ook meteen de vijfjaarlijkse keuring van het onderwaterschip uitgevoerd. Verder wordt de coating van het onderwaterschip bijgewerkt en onderhoud gepleegd aan de schroefasafdichtingen’, vertelt Hanny Wentink, communicatieadviseur van de rederij.

Zij verwacht dat de Vlieland donderdag 13 oktober vanaf 19.05 uur de dienst Harlingen-Vlieland weer kan overnemen.

Daarmee was het een dure week voor de rederij. Een maand geleden besloot Doeksen de dienstregeling juist aan te passen om de LNG-kosten verlagen. Op de belangrijkste vaarroute van de rederij, die naar Terschelling, wordt sindsdien alleen nog de op gasolie varende veerboot Friesland ingezet. Dit schip is groter dan de LNG-schepen Willem Barentsz en Willem de Vlamingh, waardoor minder afvaarten nodig zijn en tevens op LNG wordt bespaard. Op drukke dagen worden de LNG-schepen overigens wel ingezet.

Vlieland ligt op de werf in Harlingen.

Baas boven baas

‘De maatregelen zijn onvermijdelijk en dat is wrang, omdat wij recent juist hebben geïnvesteerd in duurzame LNG-veerboten’, zei directeur Dirk Spoor over de bezuinigingsmaatregel. ‘De enorm hoge brandstofprijzen treffen ons bedrijf hard. In vergelijking met 1 januari 2021 is de prijs van gasolie met circa 200% gestegen en die van LNG zelfs met 900%.’

Deze maatregelen gelden in ieder geval tot het eind dit jaar. En waar duurzaamheid het nu dus lijkt te verliezen van de brandstofprijs, is er nog altijd baas boven baas. ‘De inzet van de Willem de Vlamingh brengt inderdaad gedurende een week hoge brandstofkosten met zich mee. Maar voor de continuïteit van ons bedrijf is het belangrijk de schepen in uitstekende conditie te houden. Daarom wilden we deze reparatie niet langer uitstellen. Bovendien weet niemand hoe lang de brandstofcrisis gaat duren’, stelt Wentink.

Lees ook:

Torenhoge brandstofkosten dwingen Rederij Doeksen tot versobering veerdienst

Rederij Doeksen viert miljoenste klimaatneutrale boeking