Beperking doorvaart

Toch geen drijvende LNG-terminal in Hamburg

Het plan om bij de stilgelegde kolencentrale Moorburg in Hamburg een drijvende LNG-terminal af te meren is van de baan. Er zou te veel baggerwerk nodig zijn voordat het enorme LNG-schip aan de kade kon komen, daarnaast zou de doorvaart naar diverse zuidelijke havens te veel beperkt worden.

Drijvende terminals voor LNG zijn 400 tot 500 meter lang en tot circa 80 meter breed. Op de foto de FLNG van Shell, 488 x 74 meter. Foto Shell

Hamburg hoopte dat de Duitse Bondsregering aan de kosten voor het baggeren zou bijdragen, maar deze wees dat verzoek echter af.

Telkens wanneer een tanker naast de terminal zou liggen om te worden gelost, zou de Zuiderelbe compleet gestremd moeten worden. Dat zou twee keer in de week, voor 24 tot 48 uur het geval zijn. In Hamburg wordt nu gekeken of een kleine terminal een oplossing is.

Duitsland had eerder aangekondigd vier drijvende terminals te willen huisvesten. In september liet de Bondsregering weten een vijfde te hebben gecharterd, de tweede terminal voor Wilhelmshaven. Of voor de terminal die in Hamburg gepland was al een bestemming is gevonden, is nog onduidelijk. Brunsbüttel en Rostock staan ook op de nominatie.

Lees ook:

LNG-terminal in Groningse Eemshaven wordt in gebruik genomen

Uniper bouwt LNG-terminal in Wilhelmshaven

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Toch geen drijvende LNG-terminal in Hamburg | Schuttevaer.nl
Beperking doorvaart

Toch geen drijvende LNG-terminal in Hamburg

Het plan om bij de stilgelegde kolencentrale Moorburg in Hamburg een drijvende LNG-terminal af te meren is van de baan. Er zou te veel baggerwerk nodig zijn voordat het enorme LNG-schip aan de kade kon komen, daarnaast zou de doorvaart naar diverse zuidelijke havens te veel beperkt worden.

Drijvende terminals voor LNG zijn 400 tot 500 meter lang en tot circa 80 meter breed. Op de foto de FLNG van Shell, 488 x 74 meter. Foto Shell

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer