Toekomst binnenvaart

ASV-vergadering: ‘In 2040 emissieloos, maar ook scheepsloos’

Onbetaalbare Stage V-motoren, bijmenging van Fame, de energiecrisis, onduidelijkheid over de aandrijving van de toekomst en onredelijke CCR-eisen. De ASV-leden waren zaterdag 1 oktober op de jaarlijkse najaarvergadering in Zwijndrecht buitengewoon somber over de toekomst van de binnenvaart. 

Drukte in het Develpaviljoen in Zwijndrecht tijdens de najaarsvergadering van de ASV. Woordvoerder Sunniva Fluitsma spreekt de zaal toe. Foto's Robin van den Bovenkamp

De tongen kwamen los toen Europarlementariër Caroline Nagtegaal (VVD) haar visie op de Europese binnenvaart deelde en daarbij het nieuwe opleidingsschip Ab Initio als voorbeeld nam. ‘Dit nieuwe schip heeft meerdere voortstuwingstechnieken en dat is ook hoe ik mij de energietransitie in de binnenvaart voorstel.’

Ze stelde dat vergroening op verschillende manieren kan. ‘Maar het moet betaalbaar zijn en een realistisch tijdpad hebben voor scheepseigenaren.’

Grote kansen

Nagtegaal wees ook op de grote kansen voor de binnenvaart. ‘Europa heeft de ambitie om in 2050 50% meer goederen over water te vervoeren. Maar dan moet je de binnenvaart eerst aantrekkelijker maken voor verladers.’

Caroline Nagtegaal (VVD) aan het woord.

Dat betekent volgens haar onder meer verbetering van de infrastructuur en meer instroom op de maritieme opleidingen. Daarnaast pleit Nagtegaal binnen de Transportcommissie voor belastingvrije walstroom en vindt ze dat subsidiefondsen makkelijker bereikbaar moeten zijn voor schippers. ‘Daarvoor heb ik jullie input nodig, dus blijf roepen wat je nodig hebt’, riep ze de aanwezige schippers op.

Ten einde raad

Dat liet men zich geen twee keer zeggen. ‘We willen bewezen schoon, geen Fame of andere troep’, reageerde voorzitter Gerberdien le Sage voor de leden.

Een schipper in de zaal was ten einde raad. ‘Ik moet binnen enkele weken een nieuwe motor hebben. Maar een Stage V-motor kost 400.000 euro en die heb ik niet. En de subsidiepot is leeg. Zelfs als ik die Stage V zou kunnen bestellen, zijn er lange levertijden. Ik wil wel, maar kan niet.’

Nicole van der Sman, het nieuwe hoofd binnenvaart en vaarwegen op het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, verzekerde dat extra subsidiegeld voor verduurzaming vrijkomt in oktober en nog meer fondsen in 2023. Maar voor de schipper in nood komt dat extra geld te laat.

Technische eisen

Een ander probleem waar de ASV al jaren aandacht voor vraagt zijn de ROSR-overgangsbepalingen, ofwel de modernisering van de technische eisen die aan binnenvaartschepen worden gesteld. Dan gaat het onder meer over geluidseisen, stahoogte in de woning, breedte van de gangboorden en gasdichtheid van de machinekamer. De ASV stelt dat het overgrote deel van de bestaande vloot onmogelijk aan die eisen kan voldoen. Ze zouden dan ook alleen moeten gelden voor nieuwbouwschepen. Maar tot nu toe vindt de ASV hiervoor onvoldoende gehoor bij de Centrale Commissie voor de Rijnvaart (CCR), die de overgangsbepalingen vaststelde.

De zorgen van de aanwezige schippers werden duidelijk samengevat door een van de aanwezigen: ‘Nou, in 2040 zijn we als sector emissieloos, maar dus ook scheepsloos.’

Lees ook:

ASV niet blij met keuze voor derde brug Nieuwe Maas: ‘Het is een geldkwestie’

ASV wijst Eurocommissaris op desastreuze vlootontwikkeling

ASV-vergadering: ‘In 2040 emissieloos, maar ook scheepsloos’ | Schuttevaer.nl
Toekomst binnenvaart

ASV-vergadering: ‘In 2040 emissieloos, maar ook scheepsloos’

Onbetaalbare Stage V-motoren, bijmenging van Fame, de energiecrisis, onduidelijkheid over de aandrijving van de toekomst en onredelijke CCR-eisen. De ASV-leden waren zaterdag 1 oktober op de jaarlijkse najaarvergadering in Zwijndrecht buitengewoon somber over de toekomst van de binnenvaart. 

Drukte in het Develpaviljoen in Zwijndrecht tijdens de najaarsvergadering van de ASV. Woordvoerder Sunniva Fluitsma spreekt de zaal toe. Foto's Robin van den Bovenkamp

De tongen kwamen los toen Europarlementariër Caroline Nagtegaal (VVD) haar visie op de Europese binnenvaart deelde en daarbij het nieuwe opleidingsschip Ab Initio als voorbeeld nam. ‘Dit nieuwe schip heeft meerdere voortstuwingstechnieken en dat is ook hoe ik mij de energietransitie in de binnenvaart voorstel.’

Ze stelde dat vergroening op verschillende manieren kan. ‘Maar het moet betaalbaar zijn en een realistisch tijdpad hebben voor scheepseigenaren.’

Grote kansen

Nagtegaal wees ook op de grote kansen voor de binnenvaart. ‘Europa heeft de ambitie om in 2050 50% meer goederen over water te vervoeren. Maar dan moet je de binnenvaart eerst aantrekkelijker maken voor verladers.’

Caroline Nagtegaal (VVD) aan het woord.

Dat betekent volgens haar onder meer verbetering van de infrastructuur en meer instroom op de maritieme opleidingen. Daarnaast pleit Nagtegaal binnen de Transportcommissie voor belastingvrije walstroom en vindt ze dat subsidiefondsen makkelijker bereikbaar moeten zijn voor schippers. ‘Daarvoor heb ik jullie input nodig, dus blijf roepen wat je nodig hebt’, riep ze de aanwezige schippers op.

Ten einde raad

Dat liet men zich geen twee keer zeggen. ‘We willen bewezen schoon, geen Fame of andere troep’, reageerde voorzitter Gerberdien le Sage voor de leden.

Een schipper in de zaal was ten einde raad. ‘Ik moet binnen enkele weken een nieuwe motor hebben. Maar een Stage V-motor kost 400.000 euro en die heb ik niet. En de subsidiepot is leeg. Zelfs als ik die Stage V zou kunnen bestellen, zijn er lange levertijden. Ik wil wel, maar kan niet.’

Nicole van der Sman, het nieuwe hoofd binnenvaart en vaarwegen op het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, verzekerde dat extra subsidiegeld voor verduurzaming vrijkomt in oktober en nog meer fondsen in 2023. Maar voor de schipper in nood komt dat extra geld te laat.

Technische eisen

Een ander probleem waar de ASV al jaren aandacht voor vraagt zijn de ROSR-overgangsbepalingen, ofwel de modernisering van de technische eisen die aan binnenvaartschepen worden gesteld. Dan gaat het onder meer over geluidseisen, stahoogte in de woning, breedte van de gangboorden en gasdichtheid van de machinekamer. De ASV stelt dat het overgrote deel van de bestaande vloot onmogelijk aan die eisen kan voldoen. Ze zouden dan ook alleen moeten gelden voor nieuwbouwschepen. Maar tot nu toe vindt de ASV hiervoor onvoldoende gehoor bij de Centrale Commissie voor de Rijnvaart (CCR), die de overgangsbepalingen vaststelde.

De zorgen van de aanwezige schippers werden duidelijk samengevat door een van de aanwezigen: ‘Nou, in 2040 zijn we als sector emissieloos, maar dus ook scheepsloos.’

Lees ook:

ASV niet blij met keuze voor derde brug Nieuwe Maas: ‘Het is een geldkwestie’

ASV wijst Eurocommissaris op desastreuze vlootontwikkeling