Verdacht schip verliest controle

Sanctie-ontwijkende tanker in aanvaring met Maersk-containerschip

De onder Panamese vlag varende tanker Zephyr I is woensdag 28 september in aanvaring gekomen met het containerschip GLS Grania, dat voor Maersk vaart. De tanker was mogelijk op weg naar de Chinese haven Yantai. Het schip is verdacht. Het probeert volgens de Verenigde Staten sancties te ontwijken bij het vervoer van Russische olie. De AIS-gegevens van de Zephyr I bevatten geen informatie over de reis, bestemming of eigendom van het schip.

Links de schade aan het containerschip, rechts de boeg van de tanker. Foto Malaysian Maritime Enforcement Agency

De aanvaring had plaats in de drukbevaren Straat van Malakka tussen Maleisië en Indonesië. Kort na 4 uur ’s ochtends zou de Zephyr I de uit haar roer zijn gelopen en tegen de stuurboordzijde van het containerschip zijn aangevaren. Het incident gebeurde 12 mijl uit de kust van Maleisië. Er raakte niemand gewond en er zou geen olie zijn gelekt of andere ladingschade zijn ontstaan.

Op foto’s is wel grote schade te zien aan de boeg van de tanker en grote schade in het achterschip van het containerschip, dat op weg was naar de Maleisische haven van Tanjung Pelepas vanuit de Verenigde Staten. De GLS Grania wordt gecharterd door Maersk en heeft een capaciteit van 7455 teu.

Verdachte handelingen

De situatie rondom de Zephyr I is onduidelijk. Eerder dit jaar werd het schip verkocht en sindsdien wordt de exploitatie als verdacht bestempeld door Amerikaanse autoriteiten. Volgens hen zijn de AIS-gegevens, vlag en naam van het schip vervalst. Ook is het schip al twee keer van eigenaar veranderd in het afgelopen jaar.

In maart verkocht door de Zweedse rederij Lundqvist het schip onder de naam Alfa Italia  aan Monumont Ship Management. Eerder deze maand werd Skylla Navigation Corp op de Marshall-eilanden eigenaar. Tegelijkertijd werd de naam van het schip veranderd van Zhen I naar Zephyr I. Monumont is eigenaar van nog drie andere tankers, die door de Verenigde Staten gesanctioneerde Iraanse olie hebben verscheept. De rederij zou maling hebben aan sancties en heeft ook twee keer ruwe olie geladen in de Russische haven van Primorsk.

Lees ook:

Cruiseschip Viking Sea breekt los in Ravenna

Koopvaardijschip Sea Eagle kapseist in haven van Iskenderun

Sanctie-ontwijkende tanker in aanvaring met Maersk-containerschip | Schuttevaer.nl
Verdacht schip verliest controle

Sanctie-ontwijkende tanker in aanvaring met Maersk-containerschip

De onder Panamese vlag varende tanker Zephyr I is woensdag 28 september in aanvaring gekomen met het containerschip GLS Grania, dat voor Maersk vaart. De tanker was mogelijk op weg naar de Chinese haven Yantai. Het schip is verdacht. Het probeert volgens de Verenigde Staten sancties te ontwijken bij het vervoer van Russische olie. De AIS-gegevens van de Zephyr I bevatten geen informatie over de reis, bestemming of eigendom van het schip.

Links de schade aan het containerschip, rechts de boeg van de tanker. Foto Malaysian Maritime Enforcement Agency

De aanvaring had plaats in de drukbevaren Straat van Malakka tussen Maleisië en Indonesië. Kort na 4 uur ’s ochtends zou de Zephyr I de uit haar roer zijn gelopen en tegen de stuurboordzijde van het containerschip zijn aangevaren. Het incident gebeurde 12 mijl uit de kust van Maleisië. Er raakte niemand gewond en er zou geen olie zijn gelekt of andere ladingschade zijn ontstaan.

Op foto’s is wel grote schade te zien aan de boeg van de tanker en grote schade in het achterschip van het containerschip, dat op weg was naar de Maleisische haven van Tanjung Pelepas vanuit de Verenigde Staten. De GLS Grania wordt gecharterd door Maersk en heeft een capaciteit van 7455 teu.

Verdachte handelingen

De situatie rondom de Zephyr I is onduidelijk. Eerder dit jaar werd het schip verkocht en sindsdien wordt de exploitatie als verdacht bestempeld door Amerikaanse autoriteiten. Volgens hen zijn de AIS-gegevens, vlag en naam van het schip vervalst. Ook is het schip al twee keer van eigenaar veranderd in het afgelopen jaar.

In maart verkocht door de Zweedse rederij Lundqvist het schip onder de naam Alfa Italia  aan Monumont Ship Management. Eerder deze maand werd Skylla Navigation Corp op de Marshall-eilanden eigenaar. Tegelijkertijd werd de naam van het schip veranderd van Zhen I naar Zephyr I. Monumont is eigenaar van nog drie andere tankers, die door de Verenigde Staten gesanctioneerde Iraanse olie hebben verscheept. De rederij zou maling hebben aan sancties en heeft ook twee keer ruwe olie geladen in de Russische haven van Primorsk.

Lees ook:

Cruiseschip Viking Sea breekt los in Ravenna

Koopvaardijschip Sea Eagle kapseist in haven van Iskenderun