De aanvaring had plaats in de drukbevaren Straat van Malakka tussen Maleisië en Indonesië. Kort na 4 uur ’s ochtends zou de Zephyr I de uit haar roer zijn gelopen en tegen de stuurboordzijde van het containerschip zijn aangevaren. Het incident gebeurde 12 mijl uit de kust van Maleisië. Er raakte niemand gewond en er zou geen olie zijn gelekt of andere ladingschade zijn ontstaan.
Op foto’s is wel grote schade te zien aan de boeg van de tanker en grote schade in het achterschip van het containerschip, dat op weg was naar de Maleisische haven van Tanjung Pelepas vanuit de Verenigde Staten. De GLS Grania wordt gecharterd door Maersk en heeft een capaciteit van 7455 teu.
Verdachte handelingen
De situatie rondom de Zephyr I is onduidelijk. Eerder dit jaar werd het schip verkocht en sindsdien wordt de exploitatie als verdacht bestempeld door Amerikaanse autoriteiten. Volgens hen zijn de AIS-gegevens, vlag en naam van het schip vervalst. Ook is het schip al twee keer van eigenaar veranderd in het afgelopen jaar.
In maart verkocht door de Zweedse rederij Lundqvist het schip onder de naam Alfa Italia aan Monumont Ship Management. Eerder deze maand werd Skylla Navigation Corp op de Marshall-eilanden eigenaar. Tegelijkertijd werd de naam van het schip veranderd van Zhen I naar Zephyr I. Monumont is eigenaar van nog drie andere tankers, die door de Verenigde Staten gesanctioneerde Iraanse olie hebben verscheept. De rederij zou maling hebben aan sancties en heeft ook twee keer ruwe olie geladen in de Russische haven van Primorsk.
Lees ook: