Bewustwording

Onderzoeksraad voor Veiligheid richt zich meer op binnenvaart

De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) gaat meer aandacht besteden aan ernstige ongevallen in de binnenvaart. De raad ziet veel raakvlakken met de zeevaart, waarvan de ongelukken al worden onderzocht, en denkt dat beide sectoren veel van elkaar kunnen leren op het gebied van veiligheid.

Hulpdiensten komen ter plaatse bij een aanvaring. 2022, ANP, Killian Lindenburg

De OVV is wettelijk verplicht om (zeer) ernstige ongelukken in de zeevaart te onderzoeken. Het gaat dan om Nederlandse schepen, maar ook om voorvallen in Nederlandse territoriale wateren. Voor de binnenvaart is die plicht er niet, maar de (zeer) ernstige ongevallen op binnenwateren staan wel in toenemende mate op de agenda. Dat schrijft OVV-raadslid Stavros Zouridis in het voorwoord op de Rapportage Ongevallen Scheepvaart januari-juli 2022.

Waardevolle lessen

‘Onderwerpen als incidenten met gevaarlijke lading, kapseizen of trosbreuken komen zowel in de zee- als binnenvaart voor. Er geldt voor de Onderzoeksraad geen wettelijke onderzoeksverplichting in de binnenvaart, maar omdat er uit deze voorvallen wel degelijk waardevolle lessen te trekken zijn, gaat de Onderzoeksraad meer aandacht geven aan de binnenvaartsector.’

De zee- en binnenvaart kennen veel overeenkomsten, aldus Zouridis. Bovendien maken beide sectoren gebruik van dezelfde binnenwateren. Toch gelden voor binnenvaartschepen andere regels dan voor zeeschepen. Dat brengt onder meer verschillen in voertaal en voorrangsregels met zich mee, en daarmee dus veiligheidsrisico’s. Problemen met de voertaal zorgden bijvoorbeeld voor een aanvaring tussen een riviercruiseschip en een zeegaande tanker op de Westerschelde, zo haalt de OVV een voorbeeld uit 2019 aan.

Meer bewustwording

Maar ook het verschil in de eisen die aan stabiliteit worden gesteld, vormen volgens de OVV een veiligheidsrisico. Het wordt bovendien steeds drukker op de vaarwegen waar zee- en binnenvaart actief zijn. Dit alles vraagt volgens de Onderzoeksraad om meer bewustwording over veiligheidsrisico’s. Door de binnenvaart in de Rapportage Ongevallen Scheepvaart mee te nemen wil de OVV een bijdrage leveren aan dat proces.

Lees ook:

Sanctie-ontwijkende tanker in aanvaring met Maersk-containerschip

Onderzoeksraad duikt in aanvaring watertaxi en rondvaartboot

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Onderzoeksraad voor Veiligheid richt zich meer op binnenvaart | Schuttevaer.nl
Bewustwording

Onderzoeksraad voor Veiligheid richt zich meer op binnenvaart

De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) gaat meer aandacht besteden aan ernstige ongevallen in de binnenvaart. De raad ziet veel raakvlakken met de zeevaart, waarvan de ongelukken al worden onderzocht, en denkt dat beide sectoren veel van elkaar kunnen leren op het gebied van veiligheid.

Hulpdiensten komen ter plaatse bij een aanvaring. 2022, ANP, Killian Lindenburg

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer