Abato behaalde de certificering in nauwe samenwerking met de fabrikant in Frankrijk. Abato nam een groot deel van de certificerings-werkzaamheden op zich. ‘We leveren onderdelen die essentieel zijn. Zo fabriceren we hier een deel van het nabehandelingssysteem’, vertelt salesmanager Daan Preijde. ‘We zijn al sinds 2017 met Stage V bezig. We hebben er heel veel werk in gestoken.’
Compleet verbeterd
De Stage V-gecertificeerde modellen zijn compleet verbeterde versies van de beproefde en bekende voorganger M26.2. Voor de 12-cilinder werd zelfs het hele cilinderblok vernieuwd met onder meer nieuwe injectoren. De motoren zijn vanaf het begin ontworpen voor maritieme doeleinden. Zo heeft de motor inspectiedeksels en losse voeringen. Dit zorgt er bijvoorbeeld voor dat onderhoud en reparatie makkelijk aan boord kan worden gedaan. Tevens heeft de motor watergekoelde uitlaatspruitstukken en turbo’s, wat ertoe leidt dat de warmteafgifte in de machinekamer beperkt blijft.
Compacte nabehandeling
De Stage V-gecertificeerde Baudouins zijn uitgerust met common rail-technologie en moderne ECU. Omdat de emissies na de turbo al lager zijn en de motoren een hogere toegestane tegendruk bij de uitlaat aan kunnen dan bij een mechanische ingespoten motor, kon de nabehandelingsinstallatie compact worden gehouden. Tot wel de helft van de concurrenten. Hierdoor past de DOC-DPF-SCR combinatie volgens Abato in elke machinekamer en zijn de installatie en het onderhoud goedkoper. Doordat de nabehandelingsinstallatie kan worden opengeschroefd, is deze eenvoudig te onderhouden en kunnen onderdelen gemakkelijk worden vervangen. Ander voordeel van een common rail-motor is dat deze rustiger loopt en stiller is dan een mechanische motor.
IMO Tier III
De 16 liter 6M26.3 is leverbaar in vermogens van 600 tot een met 750 pk bij 1800 tot 2.100 toeren. De 32 liter V12 12M26.3 komt in vermogens van 1200 tot en met 1400 Pk bij 1.800 tot 2.100 toeren. Inmiddels heeft Abato vijf 6M26.3 IMO-III motoren als gen-sets geleverd voor de bij scheepswerf Bijlsma in Wartena gebouwde Aquadelta. In het aan baggerbedrijf Van der Kamp geleverde schip, zijn de IMO Tier III gecertificeerde gen-sets onderdeel van de diesel elektrische voortstuwing. Het schip kan eventueel later eenvoudig worden omgebouwd om te kunnen varen op waterstof.
Stage V
Naast de IMO Tier III-gecertificeerde motoren in de Aquadelta heeft Abato inmiddels ook opdrachten binnen voor plaatsing van Stage V gecertificeerde Baudouin motoren op binnenvaartschepen en een baggerschip. ‘We hebben deze motoren nu hier staan en zijn er mee aan het werk’, vertelt Anthony Pieternella in de werkplaats van Abato. ‘Het zijn echte up to date maritieme motoren. Het is een moderne motor, maar nog wel met een watergekoeld uitlaatspruitstuk. Ook zitten er nog kijkdeksels in het motorblok. Alle elektrische onderdelen zijn van Bosch. De hogedrukpomp, de common-rail en de sensoren. De motor is dus voorzien van Duitse degelijkheid.’
Range extenders
Abato is eveneens druk bezig met een gestandaardiseerde sets voor gebruik in een hybride set-up. De sets bestaan uit een kleine Stage V motor in een omkasting, plug and play om aan te sluiten op een accu en een elektromotor. Pieternella ziet steeds meer vraag naar deze zogenoemde range extenders om batterijen te vullen. ‘Iedereen verkoopt wel losse onderdelen, maar niemand bouwt het samen. Onze range extenders werken bij een bepaald toerental en koppel waarbij de motor de minste hoeveelheid diesel nodig heeft om 1 kilowattuur stroom te maken. Zo heb je voor verschillende toerentallen, optimale belastingspunten. Dan ligt het laagst mogelijke verbruik vaak bij een ander toerental dan de standaard 1500 toeren per minuut. Onze range extenders draaien bij een bepaald toerental en belasting om extreem veel rendement te halen. Er zijn bijna geen generatoren die zo werken. Ze zijn verkrijgbaar op diesel en LNG/CNG. Het aardige eraan is, is dat je ze gewoon kunt opstapelen als een soort Lego-blokken.’
Andere vermogens
Naast de recent gelanceerde modellen van 16 liter en 32 liter slagvolume werkt Abato in samenwerking met Baudouin en Weichai nog aan andere modellen. De eerste die op de markt zal verschijnen is op basis van de WP7. ‘Deze 7 liter-motor heeft een vermogen van 240 tot en met 320 pk en hiermee mikken we op voortstuwing van kleinere schepen, kopschroeven en generatorsets. De common rail-motor is zeer modern, extreem zuinig en trilt veel minder dan conventionele motoren. Wat dat betreft is er wel een groot verschil met normale dieselmotoren die nu in schepen ingebouwd staan.’
Weichai
Voor Abato is de binnenvaart inmiddels een belangrijke markt. Als importeur van Baudouin en Weichai groeide het marktaandeel in de binnenvaart. Lagen de verhoudingen eerst op 20% maritiem en 70% industrie, dat is nu 50% maritiem en 50% industrie.
Baudouin is onderdeel van Weichai. Met een omzet van zo’n 50 miljard dollar is dit de grootste heavy duty motorenfabrikant ter wereld. Het concern produceert jaarlijks meer dan een miljoen motoren.
Weichai investeert de laatste jaren eveneens fors in brandstofceltechnologie. Daarvoor ging Weichai partnerships aan met Ceres Power in het Verenigd Koninkrijk en het Canadese Ballard Power. De door Ceres Power gepatenteerde SteelCell-technologie is gebaseerd op CNG in combinatie met een low-cost brandstofcel. Hiervoor is dus geen infrastructuur voor het bunkeren van waterstof nodig. In Ballard Power heeft Weichai inmiddels een belang van 51%. In een joint venture worden brandstofcellen geproduceerd in het Chinese Weifang. Weichai past de brandstoftechnologie al toe in bussen.
Tot 2030 wil Weichai ruim zes miljard euro steken in new-energy, zoals batterijen, elektromotoren, aandrijflijnen en complete voertuigen.
Abato Motoren
Platinalaan 10, 5234 GH Den Bosch
Telefoon: 088-2228600