Jaarcijfers

Grote vriestrawlers voeren meer vis aan in Nederlandse havens

De visserij heeft vorig jaar 443.400 ton vis aangevoerd in Nederlandse havens. Dat is 17% meer dan in 2020. Het merendeel, 404.100 ton, was bevroren vis, aangevoerd door vriestrawlers. De kottervloot voerde vorig jaar 39.300 ton verse vis aan, zo heeft het CBS onlangs bekendgemaakt.

Pakken diepgevroren vis komen uit het visruim van de vriestrawler SCH-123 Zeeland. Foto Bram Pronk

Het merendeel van de aangelande vis is afkomstig van vriestrawlers, grote trawlers met een lengte van 95 tot ruim 142 meter en met 32 tot 67 bemanningsleden. Nederland telt nog zes van dergelijke schepen, maar de drie Nederlandse rederijen exploiteren daarnaast een flink aantal trawlers onder buitenlandse vlag. Een groot aantal daarvan voert eveneens aan in Nederlandse havens, zoals IJmuiden, Velsen, Scheveningen, Amsterdam en Vlissingen. Het merendeel van de aangelande vis is bestemd voor export. Grote reefers halen de vis op die vervolgens naar afnemers in Afrika en Azië wordt vervoerd.

Noordzeekotters

De grote vriestrawlers bevissen nagenoeg alle wereldzeeën. In tegenstelling tot de kotters die vooral op de Noordzee opereren. Zij voeren uitsluitend verse vis aan die op de visafslagen wordt verhandeld. Noordzeekotters maken relatief korte reizen, in tegenstelling tot de vriestrawlers die soms weken, zo niet maanden, van huis zijn. Bemanningen worden dan wel afgelost. Naast de Nederlands gevlagde kotters voeren ook kotters onder Belgische, Engelse en Franse vlag, geëxploiteerd door Nederlandse reders, aan op de Nederlandse visafslagen. 

Diepvriesvis

Vriestrawlers voeren vooral blauwe wijting aan, vorig jaar 135.900 ton, gevolgd door haring met 131.800 ton. Van makreel werd vorig jaar 72.400 ton aangevoerd, van horsmakreel 42.900 ton en van sardines 21.200 ton. De aanvoer is van jaar tot jaar (sterk) wisselend. Dat heeft grotendeels te maken met de quotering van vissoorten in Europese wateren. De EU onderhandelt ook met Afrikaanse landen over de vangstmogelijkheden van de Europese trawlervloot in hun visrijke wateren. De nationale overheden van die landen krijgen dan een financiële compensatie voor de vangstrechten.

Contingenten

De Noordzeekotters op de Noordzee zijn met name gericht op de vangst van tong en schol. Er werd 18.319 ton schol aangevoerd en 6539 ton tong. De vangsten lopen de laatste jaren terug. In 2015 werd nog bijna 50.000 ton schol aangevoerd en ruim 10.000 tong. De hoeveelheid aangelande vis wordt ook hier in belangrijke mate bepaald door de vastgestelde quota. 

Voor een aantal soorten geldt dat deze per schip verdeeld zijn op basis van individuele contingenten. Voor andere soorten is die verdeling er niet. Dan gelden nationale quota. De visserij sluit dan als een quotum voor 100% is uitgeput, tenzij extra vangstrechten worden verkrijgen via quotumruil. Individuele contingenten zijn er onder meer voor schol, tong, kabeljauw, wijting, haring en horsmakreel. Voor soorten als rog, tarbot, griet en langoustines geldt een nationaal quotum. Voor de soorten in Het Kanaal en Skagerrak en voor bepaalde soorten in de Noordzee geldt dat door de Producenten Organisaties (PO’s) afspraken zijn gemaakt over de maximaal aan te voeren hoeveelheid per schip. Voor tong en schol is momenteel voldoende quotum. De quota voor deze vissoorten worden al jaren niet volledig opgevist. Begin september was nog maar 25% van het quotum Noordzeeschol benut en van de Noordzeetong 30%.

Schol en ook veel andere vissoorten migreren mogelijk onder invloed van klimaatverandering naar noordelijker wateren. Daar laat deze platvis zich nog wel goed laat vangen. Maar net als op de Noordzee worden ook in de noordelijker gelegen wateren vissers steeds meer beperkingen opgelegd. Zo is de lucratieve Noorse zone voor Nederlandse scholvissers onlangs door de Noorse overheid tot verboden gebied verklaard. 

Lees ook:

Visserij ziet vertrek minister Staghouwer niet als groot verlies

Nog maar drie garnalenkotters op Terschelling

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Grote vriestrawlers voeren meer vis aan in Nederlandse havens | Schuttevaer.nl
Jaarcijfers

Grote vriestrawlers voeren meer vis aan in Nederlandse havens

De visserij heeft vorig jaar 443.400 ton vis aangevoerd in Nederlandse havens. Dat is 17% meer dan in 2020. Het merendeel, 404.100 ton, was bevroren vis, aangevoerd door vriestrawlers. De kottervloot voerde vorig jaar 39.300 ton verse vis aan, zo heeft het CBS onlangs bekendgemaakt.

Pakken diepgevroren vis komen uit het visruim van de vriestrawler SCH-123 Zeeland. Foto Bram Pronk

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer