De tweede duwbak, Galloo II gedoopt (78 x 10,50 meter), heeft een laadvermogen van 1850 ton, iets minder dan de Galloo I van 2294 ton. De duwbak en de bijbehorende duwboot Vivo zijn namelijk gebouwd om optimaal via de Leie richting Frankrijk te kunnen varen. Daarom moesten de afmetingen worden beperkt.
‘Met de ingebruikname van een tweede eigen duwbak, kijkt Galloo reikhalzend uit naar de verdere ontwikkelingen rond het Seine Nord-project’, aldus Galloo. Dit project heeft als doel de vaarwegen tussen het Seine- en Schelde-bekken te verruimen en geschikt te maken voor binnenvaartschepen tot 4400 ton. Het wachten is momenteel op de aanleg van nieuwe Seine-Nordkanaal als opvolger van het Canal du Nord.
Seine Nord-project
Het Seine Nord-project is onderdeel van het Seine-Scheldeproject. Waar zowel aan de Belgische vaarwegen wordt gewerkt als de aanleg van het eerder genoemde grootschalige Franse kanaal. Er zijn ook verruimingswerkzaamheden gaande op de Leie, de vaarweg waar de Galloo II gaat varen. Hier moet onder meer een flink aantal bruggen worden verhoogd, maar dat gaat Galloo niet snel genoeg. ‘We kunnen niet wachten tot de gehele vaarweg vrij is van de lage bruggen. We willen nu varen’, legt woordvoerder Sylvie Sarlet uit. ‘We hebben de duwbak daarom wat breder gemaakt dan normaal, dat we toch nog voldoende kunnen vervoeren.’
Of er een derde duwbak volgt durft Sarlet nog niet te zeggen. ‘Het was bij de aanschaf van de eerste duwbak al vrij snel duidelijk dat er ruimte was voor een tweede. We zullen straks gaan merken of dat nu ook het geval is. We doen het alleen wanneer het economisch rendabel is.’
Vivo en Vera
De nieuwe duwbak is gebouwd in het Poolse Wroclaw op de scheepswerf van Malbo. De Galloo II wordt geduwd door duwboot Vivo, waarop Kris Verdoodt schipper is. Verdoodt was dit eerst op het duwstel Vera-Galloo I, maar daar komt nu een andere schipper op.
Galloo recyclet 1,5 miljoen ton ijzer, 200.000 ton non-ferrometalen en 40.000 ton plastics per jaar. Het bedrijf is al 20 jaar actief in North Sea Port en maakt al langer gebruik van de binnenvaart. Schroot leent zich volgens het bedrijf uitermate goed voor vervoer in duwbakken, omdat het niet bederft en kan goed in bulk kan worden vervoerd.
Lees ook: