Voor overdracht is gekozen omdat de havenactiviteiten zich steeds verder buiten het stadscentrum verplaatsen. Het gaat om ligplaatsen aan de Feijenoordkade, Rhijnspoorkade en het Eerste Katendrechtse Hoofd. De Feijenoordkade bestaat uit drie kadelengtes van 250, 230 en 140 meter, de Rhijnspoorkade zijn twee lengtes van 110 en 90 meter en het Eerste Katendrechtse Hoofd is een kade met een lengte van 80 meter.
Havenbedrijf Rotterdam draagt het beheer van een groot deel van de kades op het Noordereiland over aan de gemeente. Dat betekent echter niet dat daar alle ligplaatsen verdwijnen. De vernieuwde Maaskade blijft wel beschikbaar voor de binnenvaart.
Maashaven
Het Havenbedrijf stelt dat er voldoende alternatieve ligplaatsen beschikbaar zijn. Zo zijn er de afgelopen jaren meer ligplaatsen bijgekomen in de Maashaven. Daar kamen eind 2020 13 afmeerpontons beschikbaar, goed voor tientallen ligplaatsen.
Lees ook:
Proef nieuw havengeldsysteem Rotterdam baart KBN en ASV zorgen
Havenbedrijf Rotterdam begint proef met gemengd afmeren
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?