Uitbreiding

Alle barbecues van Napoleon komen over water naar Tiel

De Europese vestiging van barbecue- en haardenbedrijf Napoleon in Tiel heeft alles voorhanden om goederen over water aan te voeren. De directe buurman is zelfs een containerterminal. Maar ook betrouwbaarheid en duurzaamheid spelen een grote rol in de keuze om tussen Rotterdam en Tiel alles per schip te doen.

De UCT-terminal, met daarachter de loods en het terrein van Napoleon. 2022, Napoleon
  • In minder dan 10 jaar van 80 naar 3000 teu

Napoleon is de merknaam op de producten van Wolf Steel Limited, een Canadees bedrijf dat in 1976 werd opgericht en nu wereldwijd opereert. In Europa worden barbecues en haarden op de markt gebracht, evenals onderdelen voor deze producten. In Noord-Amerika behoren ook verwarming en airco’s tot het portfolio. De productie heeft plaats in Canada, de Verenigde Staten en China, waarna de producten per schip naar de diverse vestigingen worden gebracht. Eén daarvan staat in Tiel, met als afzetmarkt de Benelux, Polen, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk.

Van 2000 naar 20.000 vierkante meter

Jacco van de Vliet is in Tiel logistics manager en hij heeft het bedrijf in de negen jaar die hij er nu werkt in snel tempo zien groeien. ‘In 2013 werd ik als eerste manager voor de Europese markt aangenomen. Toen hadden we in Beusichem zo’n 2000 vierkante meter tot onze beschikking, werkten we met acht mensen en kwamen er op jaarbasis zo’n 80 containers binnen. We groeiden daarna heel hard en hadden op meerdere locaties spullen staan. Sinds oktober 2020 zitten we in Tiel in een pand met een vloeroppervlak van 20.000 vierkante meter en werken er bijna 100 mensen. Per jaar komt er nu zo’n 3000 teu bij ons binnen en dat gaat er op ongeveer 55.000 pallets weer uit.’

Het artikel gaat verder onder de foto.

Jacco van de Vliet.

Voor de oorzaken van die groei wijst Van de Vliet naar goede sales en marketing, alsmede kwaliteitsproducten die constant worden doorontwikkeld. De logistiek speelt eveneens een grote rol. ‘Omdat snelheid cruciaal is, wordt alles vanuit ons distributiecentrum door Van Wijk en Dachser over de weg vervoerd. Vervoer over water is vanwege die snelheid geen optie voor alles wat er bij ons uit gaat.’

‘DHL regelt alles voor ons’

Voor het inkomende transport is dat een ander verhaal. Vanuit China en Noord-Amerika wordt de grills en haarden per container verscheept naar havens als Rotterdam en daarna met binnenvaartschepen naar Tiel. Voor het vervoer per schip werkt Napoleon sinds drie jaar samen met DHL Global Forwarding, dat op zijn beurt weer veel werkt met reders als Hapag Lloyd en MSC. ‘DHL regelt in feite alles voor ons. Vooraf is afgesproken dat tussen Rotterdam en Tiel alles over water gaat. En daar wijken we ook niet van af.’

Van de Vliet legt uit dat daar meerdere redenen voor zijn. ‘We werken al langer met de containerterminal van CTU en sinds we op deze locatie zitten is CTU ook onze directe buurman. We hebben gewoon een heel goede samenwerking met elkaar. Verder is de betrouwbaarheid van vervoer per binnenvaart een groot voordeel. Wegvervoerders kunnen de afgesproken tijdslots voor aflevering niet altijd nakomen. Bij schepen heb je daar geen omkijken naar. Natuurlijk kost vervoer over water meer tijd, maar voor ons werkt dat prima. En het gaat per lading meestal om 8 tot 10 containers die allemaal op één schip kunnen, in plaats van op 8 of 10 vrachtwagens. En de kans op incidenten onderweg is ook veel kleiner.’

Opladen van elektrische schepen

Duurzaamheid is een andere, steeds zwaarder wegende reden om voor vervoer over water te kiezen. Zo heeft Napoleon van DHL 500 sustainable containers tot zijn beschikking gekregen. Daarbij zit de duurzaamheid hem in de schepen die varen op LNG. ‘De inzet van die 500 containers geeft ons inzicht in de kosten, waardoor we straks kunnen besluiten om eventueel alles op die manier te laten vervoeren.’

Van de Vliet geeft aan dat duurzaamheid een belangrijk thema is voor Napoleon. Dat is onder meer te zien in de opkomst van elektrische barbecues. Maar het transport wordt ook langs de groene meetlat gelegd. ‘Ons pand is geschikt om het hele dak vol met zonnepanelen te leggen. Dat hebben we nog niet gedaan, omdat we de energie die dat oplevert niet kunnen terugleveren. Maar er zijn plannen om hier een laadinstallatie voor elektrische schepen te realiseren. Dat zou een mooie bestemming zijn voor de energie die wij met al die zonnepanelen kunnen opwekken.’

Eén van de barbecues van Napoleon.

Lees ook:

Hutchison en MSC plannen nieuwe containerterminal in Rotterdam

Meer bulk en minder containers verwerkt in haven Rotterdam

Alle barbecues van Napoleon komen over water naar Tiel | Schuttevaer.nl
Uitbreiding

Alle barbecues van Napoleon komen over water naar Tiel

De Europese vestiging van barbecue- en haardenbedrijf Napoleon in Tiel heeft alles voorhanden om goederen over water aan te voeren. De directe buurman is zelfs een containerterminal. Maar ook betrouwbaarheid en duurzaamheid spelen een grote rol in de keuze om tussen Rotterdam en Tiel alles per schip te doen.

De UCT-terminal, met daarachter de loods en het terrein van Napoleon. 2022, Napoleon
  • In minder dan 10 jaar van 80 naar 3000 teu

Napoleon is de merknaam op de producten van Wolf Steel Limited, een Canadees bedrijf dat in 1976 werd opgericht en nu wereldwijd opereert. In Europa worden barbecues en haarden op de markt gebracht, evenals onderdelen voor deze producten. In Noord-Amerika behoren ook verwarming en airco’s tot het portfolio. De productie heeft plaats in Canada, de Verenigde Staten en China, waarna de producten per schip naar de diverse vestigingen worden gebracht. Eén daarvan staat in Tiel, met als afzetmarkt de Benelux, Polen, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk.

Van 2000 naar 20.000 vierkante meter

Jacco van de Vliet is in Tiel logistics manager en hij heeft het bedrijf in de negen jaar die hij er nu werkt in snel tempo zien groeien. ‘In 2013 werd ik als eerste manager voor de Europese markt aangenomen. Toen hadden we in Beusichem zo’n 2000 vierkante meter tot onze beschikking, werkten we met acht mensen en kwamen er op jaarbasis zo’n 80 containers binnen. We groeiden daarna heel hard en hadden op meerdere locaties spullen staan. Sinds oktober 2020 zitten we in Tiel in een pand met een vloeroppervlak van 20.000 vierkante meter en werken er bijna 100 mensen. Per jaar komt er nu zo’n 3000 teu bij ons binnen en dat gaat er op ongeveer 55.000 pallets weer uit.’

Het artikel gaat verder onder de foto.

Jacco van de Vliet.

Voor de oorzaken van die groei wijst Van de Vliet naar goede sales en marketing, alsmede kwaliteitsproducten die constant worden doorontwikkeld. De logistiek speelt eveneens een grote rol. ‘Omdat snelheid cruciaal is, wordt alles vanuit ons distributiecentrum door Van Wijk en Dachser over de weg vervoerd. Vervoer over water is vanwege die snelheid geen optie voor alles wat er bij ons uit gaat.’

‘DHL regelt alles voor ons’

Voor het inkomende transport is dat een ander verhaal. Vanuit China en Noord-Amerika wordt de grills en haarden per container verscheept naar havens als Rotterdam en daarna met binnenvaartschepen naar Tiel. Voor het vervoer per schip werkt Napoleon sinds drie jaar samen met DHL Global Forwarding, dat op zijn beurt weer veel werkt met reders als Hapag Lloyd en MSC. ‘DHL regelt in feite alles voor ons. Vooraf is afgesproken dat tussen Rotterdam en Tiel alles over water gaat. En daar wijken we ook niet van af.’

Van de Vliet legt uit dat daar meerdere redenen voor zijn. ‘We werken al langer met de containerterminal van CTU en sinds we op deze locatie zitten is CTU ook onze directe buurman. We hebben gewoon een heel goede samenwerking met elkaar. Verder is de betrouwbaarheid van vervoer per binnenvaart een groot voordeel. Wegvervoerders kunnen de afgesproken tijdslots voor aflevering niet altijd nakomen. Bij schepen heb je daar geen omkijken naar. Natuurlijk kost vervoer over water meer tijd, maar voor ons werkt dat prima. En het gaat per lading meestal om 8 tot 10 containers die allemaal op één schip kunnen, in plaats van op 8 of 10 vrachtwagens. En de kans op incidenten onderweg is ook veel kleiner.’

Opladen van elektrische schepen

Duurzaamheid is een andere, steeds zwaarder wegende reden om voor vervoer over water te kiezen. Zo heeft Napoleon van DHL 500 sustainable containers tot zijn beschikking gekregen. Daarbij zit de duurzaamheid hem in de schepen die varen op LNG. ‘De inzet van die 500 containers geeft ons inzicht in de kosten, waardoor we straks kunnen besluiten om eventueel alles op die manier te laten vervoeren.’

Van de Vliet geeft aan dat duurzaamheid een belangrijk thema is voor Napoleon. Dat is onder meer te zien in de opkomst van elektrische barbecues. Maar het transport wordt ook langs de groene meetlat gelegd. ‘Ons pand is geschikt om het hele dak vol met zonnepanelen te leggen. Dat hebben we nog niet gedaan, omdat we de energie die dat oplevert niet kunnen terugleveren. Maar er zijn plannen om hier een laadinstallatie voor elektrische schepen te realiseren. Dat zou een mooie bestemming zijn voor de energie die wij met al die zonnepanelen kunnen opwekken.’

Eén van de barbecues van Napoleon.

Lees ook:

Hutchison en MSC plannen nieuwe containerterminal in Rotterdam

Meer bulk en minder containers verwerkt in haven Rotterdam