De OS 35 kwam in de nacht van 29 op 30 augustus in aanvaring met de LNG-tanker Adam LNG. Daarbij ontstond een gat in het voorschip, dat daarna snel wegzonk. Er zijn kort na de aanvaring al oilbooms rond het schip gelegd. Die maatregel wordt nu uitgebreid. Aankomende zondag komt er vanuit het Verenigd Koninkrijk extra materieel om verdere olielekkage te stoppen. Op die manier trachten de autoriteiten een grote milieuramp te voorkomen.
Brandstof van boord
Volgens de Gibraltarese havenautoriteit zijn de brandstofbunkers nog altijd goed afgesloten. De havenmeester heeft bevestigd dat alle afsluiters waren gesloten voordat het schip plooide. Geprobeerd wordt de brandstof op korte termijn uit het schip te halen. Een bergingsteam is inmiddels aan boord. Eerder werd gedacht dat het schip wellicht weer zou kunnen drijven, maar die optie is nu niet meer reëel. Hierdoor is ook de eerdere schatting dat het enkele weken zou gaan duren, achterhaald. Een duikteam gaat de schade aan het schip inspecteren, waarna een nieuw plan gemaakt wordt.
Aanvaring
De OS 35 was onderweg naar Vlissingen met een lading staal en meer dan 400 ton aan brandstof. Duikers hebben vastgesteld dat de boeg van de OS 35 volledig is gezonken en zelfs 1,20 meter diep in de zeebodem steekt. Verder bevestigden autoriteiten in Gibraltar dat aanzienlijke schade was ontstaan. Aan stuurboordzijde onder de waterlijn zit een gat van 10 bij 4 meter. De schade aan de Adam LNG is beperkt gebleven tot een oppervlakkige deuk in de boeg.
Lees ook: