Scheepsruimte

Laagwatertanker Interceptor bewijst waarde bij deze waterstanden

De binnenvaarttanker Interceptor is speciaal gebouwd om meer lading bij lage waterstanden te kunnen meenemen. Juist bij deze langdurige laagwaterperiode zien Peter de Jonge en zijn compagnons dat zij de juiste keuze hebben gemaakt met het schip.

Motortanker Interceptor is speciaal gebouwd om meer lading bij lage waterstanden mee te kunnen nemen.
Motortanker Interceptor is speciaal gebouwd om meer lading bij lage waterstanden mee te kunnen nemen. Foto: Peter de Jonge

Eigenlijk is de redenatie van De Jonge zo klaar als een klontje. Waarom zou je een tanker bouwen die bij normaal water de maximale hoeveelheid lading kan meenemen? Onder die omstandigheden is de vraag naar scheepsruimte veelal ook minder groot. ‘Bij normaal water vaart bijna niemand vol en zijn de vrachtprijzen vaak laag.’

Juist bij laagwater is er een tekort aan scheepsruimte en zijn de tarieven soms torenhoog. Met die logica in het achterhoofd zijn De Jonge en zijn compagnons aan het ontwerpen geslagen. Hun nieuwste tanker moest bij laagwater in staat zijn nog flink wat tonnage mee te nemen.

‘Mijn compagnons zijn Leo en Marcel Zanen, Jurn Bergsma, Ben Kolkman, Jolien en Iris de Jonge. Die laatste twee zijn mijn zusjes. Het schip is vooral ontworpen door Marcel Zanen van Zanen Shipbuilding, legt De Jonge uit.

135-meterschip

Het doel was een schip van 135 x 11,45 meter te bouwen dat met 1,50 meter diepgang nog steeds ruim 1000 ton draagvermogen zou hebben. Bovendien moest het schip ook dan nog goed manoeuvreerbaar zijn. ‘We kunnen ook nog goed met 1,20 diepgang varen.’

Het lijnenplan werd ingediend bij het Entwicklungszentrum für Schiffstechnik und Transportsysteme (DST, voorheen Versuchsanstalt für Binnenschiffbau) en in mei 2021 kwam mts Interceptor in de vaart. De Interceptor is uitgerust met twee schroeven die worden aandreven door twee Caterpillars C32 van elk 850 pk. Het schip heeft een Van der Velden roerwerk en Veth rooster­kopschroef.

Voorbij Kaub

In de huidige laagwaterperiode bewijst het schip meteen haar waarde, vertelt De Jonge. Waar andere schepen de afgelopen weken nog maar heel beperkt lading vervoerden, kon de Interceptor nog steeds voorbij Kaub varen. ‘Juist nu zijn de prijzen hoog en kan ons schip het verschil maken.’

De afgelopen maand was een waar gekkenhuis. ‘Veel reizen en heel hoge vrachtprijzen. We denken dat we zeker met het toenemende laagwater, met dit schip meer geld kunnen verdienen.’ Je moet gewoon een lichtgewicht schip hebben in dit soort tijden.

De Interceptor wordt bevracht via bij Edgar Seeberg van BargeTeam Transpor­tation Service in Hamburg.

Lees ook:

BASF bestelt chemicaliëntanker voor extreme omstandigheden

HGK Shipping ontwerpt nieuwe tanker voor extreem laagwater Rijn

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Laagwatertanker Interceptor bewijst waarde bij deze waterstanden | Schuttevaer.nl
Scheepsruimte

Laagwatertanker Interceptor bewijst waarde bij deze waterstanden

De binnenvaarttanker Interceptor is speciaal gebouwd om meer lading bij lage waterstanden te kunnen meenemen. Juist bij deze langdurige laagwaterperiode zien Peter de Jonge en zijn compagnons dat zij de juiste keuze hebben gemaakt met het schip.

Motortanker Interceptor is speciaal gebouwd om meer lading bij lage waterstanden mee te kunnen nemen.
Motortanker Interceptor is speciaal gebouwd om meer lading bij lage waterstanden mee te kunnen nemen. Foto: Peter de Jonge

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer