Achterstallig onderhoud

Ook op Duitse vaarwegen hebben schippers last van ‘sluizendrama’

Schippers luchten hun hart nu weer een sluis, die bij Oberhausen in het Rhein-Herne kanaal, voor de helft aan de scheepvaart onttrokken is. Het betekent soms bij de zesde of zevende schutting aan de beurt zijn. Bij de sluis Dorsten in het Wesel-Datteln-Kanal, waar de grote kolk tot eind 2022 buiten gebruik is, liepen wachttijden op tot boven de tien schuttingen. Het Wasser- und Schifffahrts Amt (WSA) beroept zich op overmacht, personeelstekort, te weinig financiering vanuit Berlijn en lange levertijden.

Schipper Marcel Specht op de tanker Specht ergert zich groen en geel aan de manier waarop het WSA het onderhoud aan sluizen (niet) plant of uitvoert. 'Het hele waterwegennet staat op instorten. Jarenlang hebben ze het verwaarloosd, overlegd en overlegd, maar niks gedaan.' Henry Platje

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Ook op Duitse vaarwegen hebben schippers last van ‘sluizendrama’ | Schuttevaer.nl
Achterstallig onderhoud

Ook op Duitse vaarwegen hebben schippers last van ‘sluizendrama’

Schippers luchten hun hart nu weer een sluis, die bij Oberhausen in het Rhein-Herne kanaal, voor de helft aan de scheepvaart onttrokken is. Het betekent soms bij de zesde of zevende schutting aan de beurt zijn. Bij de sluis Dorsten in het Wesel-Datteln-Kanal, waar de grote kolk tot eind 2022 buiten gebruik is, liepen wachttijden op tot boven de tien schuttingen. Het Wasser- und Schifffahrts Amt (WSA) beroept zich op overmacht, personeelstekort, te weinig financiering vanuit Berlijn en lange levertijden.

Schipper Marcel Specht op de tanker Specht ergert zich groen en geel aan de manier waarop het WSA het onderhoud aan sluizen (niet) plant of uitvoert. 'Het hele waterwegennet staat op instorten. Jarenlang hebben ze het verwaarloosd, overlegd en overlegd, maar niks gedaan.' Henry Platje

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer