Nog geen koper

Reder Karel Ackx brengt zijn opgelegde kotter opnieuw in de vaart

Reder Karel Ackx van rederij BV Vita Nova uit Knokke-Heist brengt zijn opgelegde kotter Z-39 Zuiderzee opnieuw in de vaart. Niet onder zijn oude nummer Z-39, maar als Z-38 Zuiderzee.

De vroegere Z-39 wordt als Z-38 opnieuw ingericht voor de boomkorvisserij. (Foto Bram Pronk)
De vroegere Z-39 wordt als Z-38 opnieuw ingericht voor de boomkorvisserij. (Foto Bram Pronk)

Eind vorig jaar leverde Machinefabriek Padmos uit Stellendam de nieuwe 37,95 meter lange Z-39 Sophie op aan Ackx, ter vervanging van de 32,50 meter lange Z-39 Zuiderzee uit 1982. Op de nieuwe kotter schippert de zoon van Karel Ackx, Ruben.

Voor de oude Z-39 was in eerste instantie belangstelling vanuit het buitenland. Op Urk zou de Zuiderzee worden aangepast aan de wensen van de nieuwe eigenaar. Maar te elfder ure ging de koop niet door en verhuisde de kotter naar Stellendam, waar het in de Binnenhaven werd opgelegd in afwachting van opnieuw een koper.

Een koper diende zich tot nu toe niet aan. Besloten werd de 40 jaar oude boomkorkotter opnieuw in de vaart te brengen op de licentie van de vroegtijdig gesloopte Z-84 van collega-visser Steve Depaepe. De 40 jaar oude boomkorkotter heeft inmiddels bij Padmos een dokbeurt gehad en het casco is bij die gelegenheid in de rederijkleur bruin geschilderd. Over enkele weken moet het schip weer vissen. Tijdelijk, hoopt Ackx, want de kotter is nog steeds te koop.

Lees ook:

Tong van Franse staandwantvisser in IJmuiden

12-jarige Luc Mol helpt aan boord van de mesheftenvisser YE-118

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Reder Karel Ackx brengt zijn opgelegde kotter opnieuw in de vaart | Schuttevaer.nl
Nog geen koper

Reder Karel Ackx brengt zijn opgelegde kotter opnieuw in de vaart

Reder Karel Ackx van rederij BV Vita Nova uit Knokke-Heist brengt zijn opgelegde kotter Z-39 Zuiderzee opnieuw in de vaart. Niet onder zijn oude nummer Z-39, maar als Z-38 Zuiderzee.

De vroegere Z-39 wordt als Z-38 opnieuw ingericht voor de boomkorvisserij. (Foto Bram Pronk)
De vroegere Z-39 wordt als Z-38 opnieuw ingericht voor de boomkorvisserij. (Foto Bram Pronk)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer