Column

De Maritime Sisters: hoogste tijd voor nieuwe manier van zakendoen

Grappig dat de manier waarop we zakendoen door de jaren heen weinig is veranderd, terwijl de wereld om ons heen compleet anders is geworden. Digitalisering is hierin een grote driver. Kijk naar ons persoonlijke leven en de manier waarop we boodschappen doen, via een app vanaf je bank en on demand wanneer jij er zin in hebt.

COLUMN

De Maritime Sisters zijn niet bang iets anders te proberen.
De Maritime Sisters zijn niet bang iets anders te proberen.

Maar ook zakelijk maken we volop gebruik van digitale middelen. Bijvoorbeeld om de optimale vaarroute te bepalen. Waarom vervallen we na corona dan toch weer in onze oude manier van zakendoen? Als je blijft doen wat je deed, krijg je wat je kreeg. En kon dat eigenlijk niet een stuk slimmer?

We netwerken ons suf

De nieuwe beurzen en seminars schieten als paddenstoelen uit de grond en we netwerken ons helemaal suf sinds het weer mag. Begrijp ons niet verkeerd, wij houden van netwerken. Maar laten we het niet overdrijven. We weten allemaal dat op een beurs geen deals worden gesloten. Het is puur bedoeld om je contacten te onderhouden. Is dat niet een heel ouderwetse opvatting? En moeten we niet kijken hoe we ook op dit vlak slimmer gebruik kunnen maken van digitale oplossingen? De wereld is namelijk niet stil komen te staan toen we ineens niet meer mochten reizen vanwege corona. Kijk naar onze kinderen, die hebben er geen moeite mee hun netwerk uit te breiden en nieuwe vrienden te maken via social media. Waarom houden wij dan zo krampachtig vast aan de traditionele beurzen? 

Democratische bedrijfsvoering

Oude patronen zie je ook in de omgang met personeel. Veel bedrijven verlangen weer van hun medewerkers dat ze grotendeels op kantoor komen werken, op gezette tijden. Terwijl velen het juist prettig vinden om vanaf een zelf te bepalen locatie te werken, omdat ze zaken dan handig kunnen combineren. Tevreden werknemers hebben een hogere productiviteit.

Laten we leren van andere sectoren en bedrijven, die oude patronen al succesvol hebben doorbroken. Kijk naar de Braziliaan Ricardo Semler, die zijn bedrijf Semco drastisch omgooide. Het is nu een democratisch industrieel productiebedrijf, waar vrijheid en eigen verantwoordelijkheid kernwaarden zijn. Medewerkers bepalen zelf wanneer ze werken en wat ze verdienen. Ze beslissen mee over de productie en hebben volledige inzage in de financiële cijfers. Hoe beter medewerkers het naar hun zin hebben, hoe productiever ze zijn is het credo. En dat heeft Semco geen windeieren gelegd. De omzet steeg in 15 jaar van 30 naar 212 miljoen dollar.

Slimmer omgaan met talent

We moeten niet bang zijn iets anders te proberen. De personele uitdagingen schreeuwen om slimmer omgaan met talent. Er zijn al maritieme bedrijven in onze omgeving die een democratische bedrijfsvoering verkennen. We nodigen iedereen uit om deze zomer weg te dromen met de klassieker ‘The Seven day weekend’. Want hoe leuk we ons werk ook vinden, wie zou niet vaak willen dat de vakantie nét iets langer duurt

Lees ook:

De Maritime Sisters faseren fossiel uit

De Maritime Sisters ruimen hun rotzooi op