Verwachting

Rensen-Driessen Shipbuilding plaatst grote order voor acht casco’s

Rensen-Driessen heeft acht binnenvaartcasco’s besteld in China. Het gaat om droge-ladingschepen en containerschepen. Daarnaast heeft het bedrijf ook diverse type duwbakken in opdracht gegeven bij haar partnerwerven. De casco’s komen vanaf zomer 2023 naar Nederland. De Zwijndrechtse scheepsbouwer voorziet een forse stijging van de vraag naar droge lading nieuwbouwschepen en wil hierop anticiperen, zo laat directeur Wim Driessen weten. BRANDSTORY

‘Er zijn de laatste tijd veel droge-ladingschepen verkocht aan bijvoorbeeld Donaulanden. Ook schepen met een breedte van 14,20 en 17,10m zijn aan deze partijen verkocht. Gezien de transactiekosten (de zeereis van Nederland naar Roemenië) zijn dermate hoog dat wij niet verwachten dat deze schepen snel weer terugkomen. Als gevolg daarvan denken wij dat er in onze markt, in landen als Nederland, België en Duitsland, een toenemende behoefte ontstaat aan nieuwbouw van innovatieve schepen’, schetst Driessen. Het gaat om casco’s met afmetingen van van 110 x 11,45m., 135×11,45m., 135×14,45m., 135 x 17,10 meter en een estuair containerschip van 135×18,10m.

We sorteren met deze order dus voor op de vraag uit de markt

Verbeterd ontwerp

‘De laatste vernieuwingsslag is alweer 12 jaar geleden. En wij menen dat we nu een mooie nieuwe lijn van droge lading en containerschepen te hebben ontwikkeld die meer voldoen aan de behoefte van nu en die van de toekomst. De nieuwe ontwerpen zijn mede tot stand gekomen door de goede ervaring die we hebben opgedaan met onder meer de snelle en gunstige onderwaterschepen die we in de tankvaart in de vaart hebben gebracht. De lijnenplannen van de MoneyMaker 3.0 (schepen als de Saludo, Adventure, Escaut, Marmara en de Agnieta W) en die van de 17,5m. tankers passen we nu toe op onze nieuwste generatie containerschepen.’

Flexibel

Belangrijke eigenschap van de nieuwe ontwerplijn van deze acht casco’s is de aanpasbaarheid. ‘Rensen-Driessen laat zien dat haar ontwerpen modulair zijn opgebouwd. Hiermee zijn haar modellen snel of direct aanpasbaar op mogelijke toekomstige energiebronnen als metanol, waterstof of andere biobrandstoffen. Maar ook Stage-V Dieselmotoren passen perfect in onze ontwerpen.’

Vertrouwde werven in Nantong

Wim Driessen. (Foto René Quist)
Wim Driessen. (Foto René Quist)

Rensen-Driessen laat haar casco’s bouwen bij vertrouwde scheepswerven in het Chinese Nantong. Het Zwijndrechtse bedrijf laat ze voor eigen risico en rekening bouwen. ‘We hebben op dit moment veel vertrouwen in de markt. We zien de ladingpakketten alleen maar toenemen terwijl de laatste tien jaar weinig nieuwbouw aan de markt is toegevoegd. Zeker nu er ook nog eens schepen vertrekken naar nieuwe markten zien wij ruimte. We sorteren met deze order dus voor op de vraag uit de markt.’

Lees ook:

Waarom gelooft Wim Driessen in diesel en semi-autonoom varen?

Dit verhaal wordt u aangeboden door Rensen-Driessen Shipbuilding

Rensen-Driessen Shipbuilding plaatst grote order voor acht casco’s | Schuttevaer.nl
Verwachting

Rensen-Driessen Shipbuilding plaatst grote order voor acht casco’s

Rensen-Driessen heeft acht binnenvaartcasco’s besteld in China. Het gaat om droge-ladingschepen en containerschepen. Daarnaast heeft het bedrijf ook diverse type duwbakken in opdracht gegeven bij haar partnerwerven. De casco’s komen vanaf zomer 2023 naar Nederland. De Zwijndrechtse scheepsbouwer voorziet een forse stijging van de vraag naar droge lading nieuwbouwschepen en wil hierop anticiperen, zo laat directeur Wim Driessen weten. BRANDSTORY

‘Er zijn de laatste tijd veel droge-ladingschepen verkocht aan bijvoorbeeld Donaulanden. Ook schepen met een breedte van 14,20 en 17,10m zijn aan deze partijen verkocht. Gezien de transactiekosten (de zeereis van Nederland naar Roemenië) zijn dermate hoog dat wij niet verwachten dat deze schepen snel weer terugkomen. Als gevolg daarvan denken wij dat er in onze markt, in landen als Nederland, België en Duitsland, een toenemende behoefte ontstaat aan nieuwbouw van innovatieve schepen’, schetst Driessen. Het gaat om casco’s met afmetingen van van 110 x 11,45m., 135×11,45m., 135×14,45m., 135 x 17,10 meter en een estuair containerschip van 135×18,10m.

We sorteren met deze order dus voor op de vraag uit de markt

Verbeterd ontwerp

‘De laatste vernieuwingsslag is alweer 12 jaar geleden. En wij menen dat we nu een mooie nieuwe lijn van droge lading en containerschepen te hebben ontwikkeld die meer voldoen aan de behoefte van nu en die van de toekomst. De nieuwe ontwerpen zijn mede tot stand gekomen door de goede ervaring die we hebben opgedaan met onder meer de snelle en gunstige onderwaterschepen die we in de tankvaart in de vaart hebben gebracht. De lijnenplannen van de MoneyMaker 3.0 (schepen als de Saludo, Adventure, Escaut, Marmara en de Agnieta W) en die van de 17,5m. tankers passen we nu toe op onze nieuwste generatie containerschepen.’

Flexibel

Belangrijke eigenschap van de nieuwe ontwerplijn van deze acht casco’s is de aanpasbaarheid. ‘Rensen-Driessen laat zien dat haar ontwerpen modulair zijn opgebouwd. Hiermee zijn haar modellen snel of direct aanpasbaar op mogelijke toekomstige energiebronnen als metanol, waterstof of andere biobrandstoffen. Maar ook Stage-V Dieselmotoren passen perfect in onze ontwerpen.’

Vertrouwde werven in Nantong

Wim Driessen. (Foto René Quist)
Wim Driessen. (Foto René Quist)

Rensen-Driessen laat haar casco’s bouwen bij vertrouwde scheepswerven in het Chinese Nantong. Het Zwijndrechtse bedrijf laat ze voor eigen risico en rekening bouwen. ‘We hebben op dit moment veel vertrouwen in de markt. We zien de ladingpakketten alleen maar toenemen terwijl de laatste tien jaar weinig nieuwbouw aan de markt is toegevoegd. Zeker nu er ook nog eens schepen vertrekken naar nieuwe markten zien wij ruimte. We sorteren met deze order dus voor op de vraag uit de markt.’

Lees ook:

Waarom gelooft Wim Driessen in diesel en semi-autonoom varen?

Dit verhaal wordt u aangeboden door Rensen-Driessen Shipbuilding