Column

Zij-instroomtraject lastiger dan je denkt

Je bent nooit te oud om te leren en voor het binnenvaartvak te kiezen, wordt er door diverse instanties en promotiekanalen gezegd. Met die stelling ben ik het natuurlijk eens. Er zijn altijd mogelijkheden voor omscholing naar onze geliefde sector.

Deze week verbaast Angela zich over schoolinformatie.

Maar is het noodzakelijk om zij-instromers ook zo’n lange opleiding te laten volgen? Al met al duurt de opleiding voor een zij-instromer zomaar drie tot vier jaar, afhankelijk van zijn vooropleiding. Dat maakt omscholen tot schipper/kapitein een stuk minder aantrekkelijk en de drempel om voor de binnenvaart te kiezen hoog.

Proef op de som

We moeten wat mij betreft alles aangrijpen om nieuwe mensen te laten instromen. Dat betekent dus ook dat we de opleiding zo vriendelijk en aantrekkelijk mogelijk moeten maken voor zij-instromers. Dat is nu zeker niet het geval, zo bleek toen ik de proef op de som nam. Laat ik ook eens proberen mij aan te melden en informatie te krijgen over het zij-instroomtraject, bedacht ik en ging aan de slag. Ik kwam op een website terecht met informatie over scholen die het traject aanbieden. Ik ben het rijtje van bekende scholen afgegaan, maar heb al met al geen relevante informatie weten te verzamelen over het zij-instroomtraject. Als je al op het idee bent gekomen om zo’n carrièreswitch te overwegen, dan lijkt dit mij dit reden genoeg om er toch maar van af te zien.

Onderwijsvernieuwing

Het ontbreken van gedetailleerde informatie lijkt mede verband te houden met de Europese vernieuwing van het binnenvaartonderwijs. De implementatie daarvan in Nederland heeft vertraging opgelopen. Zo zijn scholen en overheid er nog niet uit wat precies de exameneisen zijn. Terwijl die toch al op 17 januari dit jaar van kracht hadden moeten zijn. Een gemiste kans voor onze sector.

Kennis en kunde

Veel vraagt nog om verbetering in het onderwijs. In elk geval moeten de wegen naar de scholen overzichtelijk en toegankelijk worden. En dan nog vraag ik mij af in hoeverre het werkelijk van belang is alles uit een boekje te leren. Of kunnen we de opleiding van zij-instromers toch verkorten? Het gaat immers niet om jongeren, maar om een groep volwassenen die veelal al een carrière achter de rug hebben en eigen kennis en kunde met zich meebrengen.

Hoe groot het personeelstekort momenteel is, hoef ik niemand meer te vertellen. Daarom is het essentieel dat meer potentiële kandidaten voor ons vak gaan kiezen. Dat moeten we niet laten doodbloeden door een overmaat aan wet- en regelgeving.

Angela Durinck is binnenvaartondernemer. Samen met haar partner heeft ze het schip Duancis.

Volgende week leest u hier eencolumn van de Maritime Sisters.

Lees hier de andere columns van Angela Durinck

Zij-instroomtraject lastiger dan je denkt | Schuttevaer.nl
Column

Zij-instroomtraject lastiger dan je denkt

Je bent nooit te oud om te leren en voor het binnenvaartvak te kiezen, wordt er door diverse instanties en promotiekanalen gezegd. Met die stelling ben ik het natuurlijk eens. Er zijn altijd mogelijkheden voor omscholing naar onze geliefde sector.

Deze week verbaast Angela zich over schoolinformatie.

Maar is het noodzakelijk om zij-instromers ook zo’n lange opleiding te laten volgen? Al met al duurt de opleiding voor een zij-instromer zomaar drie tot vier jaar, afhankelijk van zijn vooropleiding. Dat maakt omscholen tot schipper/kapitein een stuk minder aantrekkelijk en de drempel om voor de binnenvaart te kiezen hoog.

Proef op de som

We moeten wat mij betreft alles aangrijpen om nieuwe mensen te laten instromen. Dat betekent dus ook dat we de opleiding zo vriendelijk en aantrekkelijk mogelijk moeten maken voor zij-instromers. Dat is nu zeker niet het geval, zo bleek toen ik de proef op de som nam. Laat ik ook eens proberen mij aan te melden en informatie te krijgen over het zij-instroomtraject, bedacht ik en ging aan de slag. Ik kwam op een website terecht met informatie over scholen die het traject aanbieden. Ik ben het rijtje van bekende scholen afgegaan, maar heb al met al geen relevante informatie weten te verzamelen over het zij-instroomtraject. Als je al op het idee bent gekomen om zo’n carrièreswitch te overwegen, dan lijkt dit mij dit reden genoeg om er toch maar van af te zien.

Onderwijsvernieuwing

Het ontbreken van gedetailleerde informatie lijkt mede verband te houden met de Europese vernieuwing van het binnenvaartonderwijs. De implementatie daarvan in Nederland heeft vertraging opgelopen. Zo zijn scholen en overheid er nog niet uit wat precies de exameneisen zijn. Terwijl die toch al op 17 januari dit jaar van kracht hadden moeten zijn. Een gemiste kans voor onze sector.

Kennis en kunde

Veel vraagt nog om verbetering in het onderwijs. In elk geval moeten de wegen naar de scholen overzichtelijk en toegankelijk worden. En dan nog vraag ik mij af in hoeverre het werkelijk van belang is alles uit een boekje te leren. Of kunnen we de opleiding van zij-instromers toch verkorten? Het gaat immers niet om jongeren, maar om een groep volwassenen die veelal al een carrière achter de rug hebben en eigen kennis en kunde met zich meebrengen.

Hoe groot het personeelstekort momenteel is, hoef ik niemand meer te vertellen. Daarom is het essentieel dat meer potentiële kandidaten voor ons vak gaan kiezen. Dat moeten we niet laten doodbloeden door een overmaat aan wet- en regelgeving.

Angela Durinck is binnenvaartondernemer. Samen met haar partner heeft ze het schip Duancis.

Volgende week leest u hier eencolumn van de Maritime Sisters.

Lees hier de andere columns van Angela Durinck