Motoren

Klanten weten precies wat zij aan Olthof hebben

Machinefabriek G. Olthof is al jaren een begrip in de regio Rotterdam. Menig schipper heeft afgelopen decennia voor de kant gelegen bij het familiebedrijf aan de Hollandsche IJssel. Laswerk, hydrauliek, motorenreparaties, hermotorisering en elektrowerk behoren tot de activiteiten. Eigenaar Henny Olthof staat al jaren aan het roer. ‘Schippers weten goed wat zij aan ons hebben.’

Leest u het artikel liever in de E-paper? Dat kan hier.

Het droge-ladingschip Semisa van 105 meter krijgt een nieuwe Mitsubishi dieselmotor.
Henny Olthof heeft niet veel met varen, maar des te meer met de techniek van schepen. Vaarbewijs? Zeebenen? Niets van dat al. Toch hindert het de Rotterdammer geenszins om Machinefabriek Olthof al ruim 20 jaar door goede en slechte tijden te loodsen.Olthof is een geschoold rekenaar. Ooit was hij werkzaam bij ABN-Amro, pas toen de familieplicht hem riep kwam hij het bij bedrijf. Met techniek heeft hij des te meer. ‘En ik kan goed luisteren en ben geïnteresseerd. Misschien weten schippers de werf in Capelle aan den IJssel daarom wel goed te vinden.’

Drie divisies

Machinefabriek Olthof bestaat tegenwoordig eigenlijk uit drie onderdelen: Olthof Scheepsservice, Gecap Electro en Olthof Engine Service. ‘Van origine is het bedrijf een echt motorenbedrijf, groot geworden door onderhoud en reparatie aan Brons motoren.’

Het droge-ladingschip Semisa van 105 meter krijgt een nieuwe Mitsubishi dieselmotor.

Nog steeds vormen motoren een belangrijk onderdeel binnen de Olthof Groep. Het bedrijf is erkend distributeur van Mitsubishi scheepsdieselmotoren, waarvan ook veel onderdelen uit voorraad kunnen worden geleverd, en dealer van Doosan-Daewoo scheepsdieselmotoren.

Motorvervanging

Tijdens het werfbezoek ligt de Semisa van Schuller Transport uit Vreeswijk voor de kant. Het droge-ladingschip van 105 meter krijgt een nieuwe Mitsubishi dieselmotor. ‘Een typische klus voor ons’, legt Olthof uit. Voor vervangen van de motor moet er een flink gat in het machinekamerschot worden gemaakt. ‘Voor ijzerwerk zijn schippers ook bij ons aan het goede adres. Mits boven de waterlijn.’

Schipper Kees Schuller (rechts) en vader van de Semisa.

De omzet bij Olthof komt tamelijk gelijk verdeeld uit de drie verschillende divisies. De markt bij motoren is nu wat lastig, schetst Olthof. ‘Niemand weet bij hermotorisering wat wijsheid is, nog snel een CCR2-motor plaatsen of juist voor EU Stage V gaan? Adviseren hierbij is moeizaam. Vanaf eind september wordt het een stuk duidelijker. Dan mogen alleen nog maar Stage V-motoren worden ingebouwd.’

Waarom EOC?

Olthof was jaren verzekerd bij EOC, maar besloot een paar jaar geleden in te gaan op een goede aanbieding van een makelaar. ‘Op alle fronten goedkoper en op papier goed geregeld, waaronder één aanspreekpunt. Totdat bleek dat er allemaal extra informatie aangeleverd moest worden die ik niet relevant vond. Het bleek geen maritieme verzekeraar te zijn. En dat ene aanspreekpunt bleek er in de praktijk ook niet te zijn. Ik wil graag ontzorgd worden als er schade is. Je moet erop kunnen vertrouwen dat, als er stront aan de knikker is, dat netjes wordt opgelost. Ik heb me daar echt op verkeken. Nu ben ik weer terug bij EOC Verzekeringsadvies. EOC begrijpt de schipper en onze business. En daarom ben ik nu gelukkig weer terug. Je moet van een verzekeraar op aankunnen, net zoals klanten precies weten wat zij aan Olthof hebben.’

Olthof Scheepsservice

Olthof Scheepsservice in 1924 in Rotterdam opgericht onder de naam Motorenbedrijf Olthof. Na het bombardement op Rotterdam is het bedrijf verplaatst naar de huidige locatie in Capelle aan den IJssel.

De eerste activiteiten waren onderhoud van en reparatie aan Brons (scheeps-) dieselmotoren. Al snel werden deze activiteiten uitgebreid met motorgerelateerde werkzaamheden, zoals onderhoud aan pompen en compressoren, uitlijnwerk en draaiwerk. Later werd daar ijzerwerk aan toegevoegd, waarmee de basis voor de huidige bedrijfsactiviteiten werd gelegd.

Al meer dan 30 jaar ontwerpt, produceert en installeert Olthof Scheepsservice haar eigen Fravabo hydraulische stuurmachines voor de binnen- en zeevaart.

Dit artikel wordt u aangeboden door EOC. Reageren? info@eoc.nl
Lees hier alle columns van scheepsverzekeraar EOC.

Wilt u ook meedoen aan deze rubriek en bent u verzekerd bij EOC? Mail dan naar rene.quist@schuttevaer.nl of bel/app naar 06 14 05 10 10.

Klanten weten precies wat zij aan Olthof hebben | Schuttevaer.nl
Motoren

Klanten weten precies wat zij aan Olthof hebben

Machinefabriek G. Olthof is al jaren een begrip in de regio Rotterdam. Menig schipper heeft afgelopen decennia voor de kant gelegen bij het familiebedrijf aan de Hollandsche IJssel. Laswerk, hydrauliek, motorenreparaties, hermotorisering en elektrowerk behoren tot de activiteiten. Eigenaar Henny Olthof staat al jaren aan het roer. ‘Schippers weten goed wat zij aan ons hebben.’

Leest u het artikel liever in de E-paper? Dat kan hier.

Het droge-ladingschip Semisa van 105 meter krijgt een nieuwe Mitsubishi dieselmotor.
Henny Olthof heeft niet veel met varen, maar des te meer met de techniek van schepen. Vaarbewijs? Zeebenen? Niets van dat al. Toch hindert het de Rotterdammer geenszins om Machinefabriek Olthof al ruim 20 jaar door goede en slechte tijden te loodsen.Olthof is een geschoold rekenaar. Ooit was hij werkzaam bij ABN-Amro, pas toen de familieplicht hem riep kwam hij het bij bedrijf. Met techniek heeft hij des te meer. ‘En ik kan goed luisteren en ben geïnteresseerd. Misschien weten schippers de werf in Capelle aan den IJssel daarom wel goed te vinden.’

Drie divisies

Machinefabriek Olthof bestaat tegenwoordig eigenlijk uit drie onderdelen: Olthof Scheepsservice, Gecap Electro en Olthof Engine Service. ‘Van origine is het bedrijf een echt motorenbedrijf, groot geworden door onderhoud en reparatie aan Brons motoren.’

Het droge-ladingschip Semisa van 105 meter krijgt een nieuwe Mitsubishi dieselmotor.

Nog steeds vormen motoren een belangrijk onderdeel binnen de Olthof Groep. Het bedrijf is erkend distributeur van Mitsubishi scheepsdieselmotoren, waarvan ook veel onderdelen uit voorraad kunnen worden geleverd, en dealer van Doosan-Daewoo scheepsdieselmotoren.

Motorvervanging

Tijdens het werfbezoek ligt de Semisa van Schuller Transport uit Vreeswijk voor de kant. Het droge-ladingschip van 105 meter krijgt een nieuwe Mitsubishi dieselmotor. ‘Een typische klus voor ons’, legt Olthof uit. Voor vervangen van de motor moet er een flink gat in het machinekamerschot worden gemaakt. ‘Voor ijzerwerk zijn schippers ook bij ons aan het goede adres. Mits boven de waterlijn.’

Schipper Kees Schuller (rechts) en vader van de Semisa.

De omzet bij Olthof komt tamelijk gelijk verdeeld uit de drie verschillende divisies. De markt bij motoren is nu wat lastig, schetst Olthof. ‘Niemand weet bij hermotorisering wat wijsheid is, nog snel een CCR2-motor plaatsen of juist voor EU Stage V gaan? Adviseren hierbij is moeizaam. Vanaf eind september wordt het een stuk duidelijker. Dan mogen alleen nog maar Stage V-motoren worden ingebouwd.’

Waarom EOC?

Olthof was jaren verzekerd bij EOC, maar besloot een paar jaar geleden in te gaan op een goede aanbieding van een makelaar. ‘Op alle fronten goedkoper en op papier goed geregeld, waaronder één aanspreekpunt. Totdat bleek dat er allemaal extra informatie aangeleverd moest worden die ik niet relevant vond. Het bleek geen maritieme verzekeraar te zijn. En dat ene aanspreekpunt bleek er in de praktijk ook niet te zijn. Ik wil graag ontzorgd worden als er schade is. Je moet erop kunnen vertrouwen dat, als er stront aan de knikker is, dat netjes wordt opgelost. Ik heb me daar echt op verkeken. Nu ben ik weer terug bij EOC Verzekeringsadvies. EOC begrijpt de schipper en onze business. En daarom ben ik nu gelukkig weer terug. Je moet van een verzekeraar op aankunnen, net zoals klanten precies weten wat zij aan Olthof hebben.’

Olthof Scheepsservice

Olthof Scheepsservice in 1924 in Rotterdam opgericht onder de naam Motorenbedrijf Olthof. Na het bombardement op Rotterdam is het bedrijf verplaatst naar de huidige locatie in Capelle aan den IJssel.

De eerste activiteiten waren onderhoud van en reparatie aan Brons (scheeps-) dieselmotoren. Al snel werden deze activiteiten uitgebreid met motorgerelateerde werkzaamheden, zoals onderhoud aan pompen en compressoren, uitlijnwerk en draaiwerk. Later werd daar ijzerwerk aan toegevoegd, waarmee de basis voor de huidige bedrijfsactiviteiten werd gelegd.

Al meer dan 30 jaar ontwerpt, produceert en installeert Olthof Scheepsservice haar eigen Fravabo hydraulische stuurmachines voor de binnen- en zeevaart.

Dit artikel wordt u aangeboden door EOC. Reageren? info@eoc.nl
Lees hier alle columns van scheepsverzekeraar EOC.

Wilt u ook meedoen aan deze rubriek en bent u verzekerd bij EOC? Mail dan naar rene.quist@schuttevaer.nl of bel/app naar 06 14 05 10 10.