De casco’s zijn de afgelopen dagen geladen en het schip vertrekt vandaag, woensdag 8 juni, naar Rotterdam. ‘Er komt veel kijken bij zo’n transport. De engineering is echt een klus. Er zijn veel ogen die meekijken. Het is maanden rekenen en voorleggen aan veel partijen.’
Het komende halfjaar verscheept RensenDriessen nog twee ladingen met casco’s. Bij het huidige transport gaat het onder meer om vier RVS-tankers, twee chemicaliën-tankers, een RiverDrone en een duwbak voor Veerhaven. De schepen zijn gebouwd op de vier partnerwerven waarmee RensenDriessen samenwerkt. De casco’s gaan naar Nederland, België en Duitsland.
Twee uit de kluiten gewassen bokken zijn nodig om de casco’s zorgvuldig te stapelen. (Foto RensenDriessen)
‘We hebben een bouwbegeleidingsteam van 10 mensen ter plaatse’, zegt Wim Driessen. ‘Inmiddels is de kwaliteit van de Chinese cascobouw nagenoeg vergelijkbaar met die in Oost-Europa. De staalprijs is wel een stuk interessanter, omdat het staal lokaal in China wordt geproduceerd.’
De 13 Chinese casco gaan naar afnemers in Nederland, België en Duitsland. (Foto RensenDriessen)
Driessen snapt de stelling van brancheorganisatie NMT om kritisch te kijken naar Chinese scheepsbouwers. ‘Vergeet alleen niet dat de hoogwaardige afbouw van al die casco’s vaak wel in Nederland gebeurt.’