Kleine scheepvaart

Op de Merwestroom bepaalt Machiel Smitsman zelf het ritme

Bij Machiel Smitsman (40) heeft de tijd stil gestaan. In zijn stuurhut is behalve het radar geen beeldscherm te vinden. Koffie zet hij nog met een losse filter en thermoskan en van een trackpilot moet hij niets weten. ‘Ik heb toch niet voor niets al m’n schipperspapieren.’

Smitsman vaart samen met matroos Barend Stolk. ‘Hij neemt mij heel veel uit handen.’ (Foto’s René Quist)
Smitsman vaart samen met matroos Barend Stolk. ‘Hij neemt mij heel veel uit handen.’ (Foto’s René Quist)

Mei is de favoriete maand van schipper Machiel Smitsman.  ‘Nu staat alles in bloei en zijn alle bomen prachtig groen.’ Na al die jaren is Smitsman nog allerminst uitgekeken op z’n werk of op het Nederlandse vaarwater. De Werkendammer heeft de zaken goed voor elkaar. Het schip de Merwestroom is volledig van hem en de markt voor beunschepen is al jaren bijzonder goed.

De schipperszoon vaart op z’n gemak door Nederland, in rustig tempo en zonder stress. Met zand, grind en andere bouwmaterialen. ‘Mooi werk.’Vandaag heeft Smitsman met zijn beunschip de Merwestroom (63 x 7,25) gelost in Den Haag en koerst hij naar Heteren. Op deze koude doch zonnige dinsdagmorgen is het rustig op het smalle riviertje de Schie. Het ongeladen schip kan maar net onder sommige bruggen door.

Het is passen en meten op de Schie bij Rotterdam voor Machiel Smitsman. 
Het is passen en meten op de Schie bij Rotterdam voor Machiel Smitsman.

Vaste contracten

De Merwestroom is een oudje. In 1961 kwam het in de vaart. Smitsman voer eerst als zetschipper op de Merwestroom. Sinds een jaar of 17 is hij ook eigenaar van het beunschip. Hij kan prima leven van zijn schip. Via zijn vaste bevrachter Dekker Grondstoffen heeft hij al jaren volop werk.

In het begin van het jaar gaat Smitsman aan tafel met de Dekker groep. ‘Dan leggen we voor een jaar de prijzen vast. Er wordt dan ook een variabele brandstoftoeslag afgesproken. Die komt nu goed van pas met deze hoge dieselprijzen.’

Smitsman vaart samen met matroos Barend Stolk. De klik is goed. ‘Hij neemt mij heel veel uit handen.’ De twee communiceren via een bluetoothheadset als een van de twee aan dek is. ‘Idee van Barend, is erg makkelijk. Veel veiliger en handiger dan zo’n portofoon.’ Smitsman heeft al flink wat personeel opgeleid waarvan een aantal ook schipper zijn geworden.

Smitsman is sinds 2014 lid van schippersvereniging ASV en sinds oktober 2021 ook bestuurslid. ‘Het is de enige vereniging die echt opkomt voor de belangen van de kleine schippers’

Anders dan wel eens wordt voorspeld, is er volop werk voor kleine schepen. In de optiek van Smitsman zijn kleine schepen nog heel lang levensvatbaar. ‘We kunnen overal komen’, zegt terwijl hij gebaart naar de omgeving. Een lieflijk landschap waar elke vrachtwagen er een te veel is voor omwonenden Dan doemt de Hoge Brug bij Overschie op, die in tegenstelling tot wat de naam tot doet vermoeden, vooral erg laag is. Geconcentreerd vaart Smitsman tussen de pijlers door. ‘Aan beide kanten hebben we 20 centimeter over’, lacht hij.

Provinciale samenwerking

Af en toe pakt Smitsman zijn verrekijker erbij. Ergens ver buiten het zicht van de verslaggever ziet hij dan iets. Soms is het roeier, soms een schip. Op de Schie zijn vaak roeiers te vinden. ‘Hoe wil je met een semi-autonoom schip zo’n roeier nou zien en dan ook nog adequaat reageren? Ik zie dat echt niet zo snel gebeuren.’

De Schie heeft een schier oneindige reeks bruggen. Als Smitsman zich meldt, valt op dat de post vrijwel meteen reageert en de brug meteen begint te draaien. ‘In Zuid-Holland word je als schipper erg goed geholpen. Dat is in Noord-Holland anders. Ik snap niet waarom die provincies niet wat meer samenwerken. Als het goed werkt, waarom zou je dan als Noord-Holland het weer op je eigen manier doen?’

‘Kleine schepen kunnen overal komen.’ 
‘Kleine schepen kunnen overal komen.’

Bij de lunch duikt Barend de keuken in. Tien minuten later komt hij naar boven met drie dampende tosti’s. Het schip en daarmee ook de keuken is duidelijk een mannenverblijf. Gezellig en rommelig genoeg om gelukkig te zijn, aldus Smitsman. Juist het beunwerk vinden de twee leuk. ‘Met deze lading heb je echt nog contact met mensen. Dit schip geeft mij vrijheid. Ik kan lekker m’n eigen tijd indelen. Ik was dit weekend in Zeeland bij vrienden. Dan rij ik zondag weer terug naar het schip.’

Schip was al verzekerd bij EOC

‘De Merwestroom was al verzekerd via EFM (de voorloper van EOC). Ik heb afgelopen twee jaar twee keer schade gehad. Beide keren ben ik heel goed geholpen. De eerste keer zag een afmeerpaal over het hoofd. Stom. En de tweede keer met achteruit varen een roer krom. Maar nul gezeur met EOC over de hoogte van de schade. Werd gewoon zonder problemen uitbetaald. Als vraag ik me dan wel af of zo’n paal van Rijkswaterstaat echt 40.000 euro moet kosten om alleen een stuk H-profiel te repareren en een nieuw bord er op te plaatsen. Hierover heb ik EOC nog terug gebeld dat ik dat buiten alle proporties vind’, aldus Smitsman.

Dit artikel wordt u aangeboden door EOC. Reageren? info@eoc.nl
Lees hier alle columns van scheepsverzekeraar EOC.

Wilt u ook meedoen aan deze rubriek en bent u verzekerd bij EOC? Mail dan naar rene.quist@schuttevaer.nl of bel/app naar 06 14 05 10 10.

Op de Merwestroom bepaalt Machiel Smitsman zelf het ritme | Schuttevaer.nl
Kleine scheepvaart

Op de Merwestroom bepaalt Machiel Smitsman zelf het ritme

Bij Machiel Smitsman (40) heeft de tijd stil gestaan. In zijn stuurhut is behalve het radar geen beeldscherm te vinden. Koffie zet hij nog met een losse filter en thermoskan en van een trackpilot moet hij niets weten. ‘Ik heb toch niet voor niets al m’n schipperspapieren.’

Smitsman vaart samen met matroos Barend Stolk. ‘Hij neemt mij heel veel uit handen.’ (Foto’s René Quist)
Smitsman vaart samen met matroos Barend Stolk. ‘Hij neemt mij heel veel uit handen.’ (Foto’s René Quist)

Mei is de favoriete maand van schipper Machiel Smitsman.  ‘Nu staat alles in bloei en zijn alle bomen prachtig groen.’ Na al die jaren is Smitsman nog allerminst uitgekeken op z’n werk of op het Nederlandse vaarwater. De Werkendammer heeft de zaken goed voor elkaar. Het schip de Merwestroom is volledig van hem en de markt voor beunschepen is al jaren bijzonder goed.

De schipperszoon vaart op z’n gemak door Nederland, in rustig tempo en zonder stress. Met zand, grind en andere bouwmaterialen. ‘Mooi werk.’Vandaag heeft Smitsman met zijn beunschip de Merwestroom (63 x 7,25) gelost in Den Haag en koerst hij naar Heteren. Op deze koude doch zonnige dinsdagmorgen is het rustig op het smalle riviertje de Schie. Het ongeladen schip kan maar net onder sommige bruggen door.

Het is passen en meten op de Schie bij Rotterdam voor Machiel Smitsman. 
Het is passen en meten op de Schie bij Rotterdam voor Machiel Smitsman.

Vaste contracten

De Merwestroom is een oudje. In 1961 kwam het in de vaart. Smitsman voer eerst als zetschipper op de Merwestroom. Sinds een jaar of 17 is hij ook eigenaar van het beunschip. Hij kan prima leven van zijn schip. Via zijn vaste bevrachter Dekker Grondstoffen heeft hij al jaren volop werk.

In het begin van het jaar gaat Smitsman aan tafel met de Dekker groep. ‘Dan leggen we voor een jaar de prijzen vast. Er wordt dan ook een variabele brandstoftoeslag afgesproken. Die komt nu goed van pas met deze hoge dieselprijzen.’

Smitsman vaart samen met matroos Barend Stolk. De klik is goed. ‘Hij neemt mij heel veel uit handen.’ De twee communiceren via een bluetoothheadset als een van de twee aan dek is. ‘Idee van Barend, is erg makkelijk. Veel veiliger en handiger dan zo’n portofoon.’ Smitsman heeft al flink wat personeel opgeleid waarvan een aantal ook schipper zijn geworden.

Smitsman is sinds 2014 lid van schippersvereniging ASV en sinds oktober 2021 ook bestuurslid. ‘Het is de enige vereniging die echt opkomt voor de belangen van de kleine schippers’

Anders dan wel eens wordt voorspeld, is er volop werk voor kleine schepen. In de optiek van Smitsman zijn kleine schepen nog heel lang levensvatbaar. ‘We kunnen overal komen’, zegt terwijl hij gebaart naar de omgeving. Een lieflijk landschap waar elke vrachtwagen er een te veel is voor omwonenden Dan doemt de Hoge Brug bij Overschie op, die in tegenstelling tot wat de naam tot doet vermoeden, vooral erg laag is. Geconcentreerd vaart Smitsman tussen de pijlers door. ‘Aan beide kanten hebben we 20 centimeter over’, lacht hij.

Provinciale samenwerking

Af en toe pakt Smitsman zijn verrekijker erbij. Ergens ver buiten het zicht van de verslaggever ziet hij dan iets. Soms is het roeier, soms een schip. Op de Schie zijn vaak roeiers te vinden. ‘Hoe wil je met een semi-autonoom schip zo’n roeier nou zien en dan ook nog adequaat reageren? Ik zie dat echt niet zo snel gebeuren.’

De Schie heeft een schier oneindige reeks bruggen. Als Smitsman zich meldt, valt op dat de post vrijwel meteen reageert en de brug meteen begint te draaien. ‘In Zuid-Holland word je als schipper erg goed geholpen. Dat is in Noord-Holland anders. Ik snap niet waarom die provincies niet wat meer samenwerken. Als het goed werkt, waarom zou je dan als Noord-Holland het weer op je eigen manier doen?’

‘Kleine schepen kunnen overal komen.’ 
‘Kleine schepen kunnen overal komen.’

Bij de lunch duikt Barend de keuken in. Tien minuten later komt hij naar boven met drie dampende tosti’s. Het schip en daarmee ook de keuken is duidelijk een mannenverblijf. Gezellig en rommelig genoeg om gelukkig te zijn, aldus Smitsman. Juist het beunwerk vinden de twee leuk. ‘Met deze lading heb je echt nog contact met mensen. Dit schip geeft mij vrijheid. Ik kan lekker m’n eigen tijd indelen. Ik was dit weekend in Zeeland bij vrienden. Dan rij ik zondag weer terug naar het schip.’

Schip was al verzekerd bij EOC

‘De Merwestroom was al verzekerd via EFM (de voorloper van EOC). Ik heb afgelopen twee jaar twee keer schade gehad. Beide keren ben ik heel goed geholpen. De eerste keer zag een afmeerpaal over het hoofd. Stom. En de tweede keer met achteruit varen een roer krom. Maar nul gezeur met EOC over de hoogte van de schade. Werd gewoon zonder problemen uitbetaald. Als vraag ik me dan wel af of zo’n paal van Rijkswaterstaat echt 40.000 euro moet kosten om alleen een stuk H-profiel te repareren en een nieuw bord er op te plaatsen. Hierover heb ik EOC nog terug gebeld dat ik dat buiten alle proporties vind’, aldus Smitsman.

Dit artikel wordt u aangeboden door EOC. Reageren? info@eoc.nl
Lees hier alle columns van scheepsverzekeraar EOC.

Wilt u ook meedoen aan deze rubriek en bent u verzekerd bij EOC? Mail dan naar rene.quist@schuttevaer.nl of bel/app naar 06 14 05 10 10.