Grote rederijen en binnenvaartondernemingen verhuren hun schepen 24/7 aan opdrachtgevers. De binnenvaart ontwikkelt zich tot volcontinu-bedrijf, waarin systeemvaart langzamerhand de norm wordt. Dat is geen omgeving voor kinderen. De gezinnen blijven meer en meer aan de wal en de kinderen hoeven daardoor ook niet meer zo nodig op een internaat te verblijven.
Ouderrol
De meeste schippersechtparen hebben tegenwoordig een huis aan de wal. Dat was jaren geleden wel anders. Toen had slechts een klein percentage schippers een huis aan de wal. Voor het gros van de schippers was het niet anders dan dat de kinderen naar het internaat gingen. Er was nauwelijks een andere keuze mogelijk. De internaten zaten dan ook vol. Maar sluiting van de internaten is onder de gegeven omstandigheden niet meer dan logisch. Het is belangrijk dat je je er voor je kinderen bent en je ouderrol zo goed mogelijk kunt vervullen zonder dat daar een externe partij bij komt kijken.
Geen spijt
Zelf hebben we daar ook voor gekozen en tot op heden geen spijt van gehad. Alleen wel met de kanttekening dat onze zoon nu minder van het vak meekrijgt dan wij vroeger. Het varen is niet per definitie een onderdeel van zijn leven. Wanneer ik naar mezelf kijk, moesten wij het schip vaak achterna reizen en zat je vaak aan boord. Waardoor je dan automatisch ook meer van het vak meekrijgt. Tegenwoordig staan het weekend en de vakanties in het teken van andere activiteiten. Dat brengen de moderne tijd ook met zich mee.
Nadelig aspect
Ik ben mij ervan bewust dat dit een nadelig aspect is voor onder meer de jonge aanwas. Varen is niet meer het middelpunt van het gezinsleven, zoals dat honderden jaren voor ons het geval is geweest. De huidige generatie schippersjeugd krijgt veel minder mee van het varen. Dat is logisch. Maar desondanks zullen er altijd kinderen zijn die toch kiezen voor het vak van hun vader en moeder. En ik denk ook niet dat alle internaten zullen sluiten en alle gezinsbedrijven verdwijnen. Er zullen zeker markten overblijven waarin de gezinsvaart goed kan gedijen. Daar is ook niks mis mee. Maar de rederijen en grote schepen zullen de overhand hebben, waardoor de sluiting van internaten niet kan uitblijven.
Angela Durinck is binnenvaartondernemer. Samen met haar partner heeft ze het schip Duancis.
Volgende week leest u hier een column van de Maritime Sisters.
Lees ook: