Column

De Maritime Sisters staan nooit stil

Stilstaan ​​is de snelste manier om achteruit te gaan in een snel veranderende wereld. Deze beroemde quote van actrice Lauren Bacall is nog steeds zeer relevant. Je zou kunnen zeggen dat we met elkaar in een rollercoaster zitten met de energietransitie.

De Maritime Sisters vinden kennis delen belangrijk
De Maritime Sisters vinden kennis delen belangrijk

De keiharde deadlines uit het Klimaatakkoord van Parijs komen snel dichterbij en we zijn nog ver van de oplossing. Je kunt erover twisten of de afspraken in de International Maritime Organization (IMO) hard genoeg zijn, maar hoe dan ook zijn we ook daar nog lang niet…

Maar gelukkig zien we om ons heen ook veel gebeuren. Met elkaar zijn we ontzettend druk om onze producten, diensten en processen te herzien en duurzaam te maken. Verbeteren waar nodig en natuurlijk waar mogelijk. En kansen creëren en grijpen. Zo blijven we internationaal gezien een maritieme koploper.

Goede initiatieven

De transitie is tweeledig. Enerzijds moet het bestaande duurzaam worden. Dit betekent dat we aanpassen, hard nadenken over wat we kunnen veranderen en uiteindelijk verbeteren. En anderzijds hebben we nieuwe oplossingen en doorbraken nodig om de stap naar volledig duurzaam én rendabel te kunnen maken. Op beide vlakken zien wij in onze praktijk goede initiatieven voorbij komen.

Voorbeelden

Het Bring-to-Work systeem van Z-Bridge is een mooi voorbeeld van een verbetering aan bestaande technologie. Dit nieuwe access-systeem is namelijk lichtgewicht en kosteneffectief, waardoor de Walk-to-Work markt wordt geopend voor andere schepen, zoals mini service operation vessels (SOV’s) en grotere crew transfer vessels (CTV’s).

En op het gebied van conventies doorbreken is SolarDuck een aansprekend voorbeeld. Het bedrijf werd drie jaar geleden opgericht als startup voor floating solar. Inmiddels hebben ze, met de eerste goedkeuring voor drijvende offshore zonnetechnologie van Bureau Veritas op zak, investeerders gevonden voor een pilot-installatie van 500 kilowattpiek. Ondertussen biedt SolarDuck al 14 FTE werkgelegenheid en wordt internationaal gewerkt aan projecten die de wereld voorzien van schone energie.

Meer delen

Dit zijn slechts twee voorbeelden van waar onze sector zo goed in is. En dat is ook de reden waarom wij er zo graag in werken. Er is altijd beweging, altijd iets te innoveren en altijd iets te delen. Toch moeten we juist dat laatste meer doen. Want om tot wasdom te komen, hebben deze innovaties ‘partners-in-crime’ nodig die ook hun nek durven uit te steken. Dit soort partijen aan elkaar verbinden is wat wij het liefste doen. En dat we daarvoor overal onze neus in mogen steken vinden we stiekem het allerleukst. Wij staan nooit stil en horen graag wat jouw laatste innovatie is!

Sylvia en Marjolein Boer vormen samen de Maritime Sisters.

Volgende week leest u hier een column van Angela Durinck.

Lees ook:

De Maritime Sisters op beursbezoek: het is ‘net werken’

De Maritime Sisters zijn op zoek naar (groene) maritieme multipliers

De Maritime Sisters staan nooit stil | Schuttevaer.nl
Column

De Maritime Sisters staan nooit stil

Stilstaan ​​is de snelste manier om achteruit te gaan in een snel veranderende wereld. Deze beroemde quote van actrice Lauren Bacall is nog steeds zeer relevant. Je zou kunnen zeggen dat we met elkaar in een rollercoaster zitten met de energietransitie.

De Maritime Sisters vinden kennis delen belangrijk
De Maritime Sisters vinden kennis delen belangrijk

De keiharde deadlines uit het Klimaatakkoord van Parijs komen snel dichterbij en we zijn nog ver van de oplossing. Je kunt erover twisten of de afspraken in de International Maritime Organization (IMO) hard genoeg zijn, maar hoe dan ook zijn we ook daar nog lang niet…

Maar gelukkig zien we om ons heen ook veel gebeuren. Met elkaar zijn we ontzettend druk om onze producten, diensten en processen te herzien en duurzaam te maken. Verbeteren waar nodig en natuurlijk waar mogelijk. En kansen creëren en grijpen. Zo blijven we internationaal gezien een maritieme koploper.

Goede initiatieven

De transitie is tweeledig. Enerzijds moet het bestaande duurzaam worden. Dit betekent dat we aanpassen, hard nadenken over wat we kunnen veranderen en uiteindelijk verbeteren. En anderzijds hebben we nieuwe oplossingen en doorbraken nodig om de stap naar volledig duurzaam én rendabel te kunnen maken. Op beide vlakken zien wij in onze praktijk goede initiatieven voorbij komen.

Voorbeelden

Het Bring-to-Work systeem van Z-Bridge is een mooi voorbeeld van een verbetering aan bestaande technologie. Dit nieuwe access-systeem is namelijk lichtgewicht en kosteneffectief, waardoor de Walk-to-Work markt wordt geopend voor andere schepen, zoals mini service operation vessels (SOV’s) en grotere crew transfer vessels (CTV’s).

En op het gebied van conventies doorbreken is SolarDuck een aansprekend voorbeeld. Het bedrijf werd drie jaar geleden opgericht als startup voor floating solar. Inmiddels hebben ze, met de eerste goedkeuring voor drijvende offshore zonnetechnologie van Bureau Veritas op zak, investeerders gevonden voor een pilot-installatie van 500 kilowattpiek. Ondertussen biedt SolarDuck al 14 FTE werkgelegenheid en wordt internationaal gewerkt aan projecten die de wereld voorzien van schone energie.

Meer delen

Dit zijn slechts twee voorbeelden van waar onze sector zo goed in is. En dat is ook de reden waarom wij er zo graag in werken. Er is altijd beweging, altijd iets te innoveren en altijd iets te delen. Toch moeten we juist dat laatste meer doen. Want om tot wasdom te komen, hebben deze innovaties ‘partners-in-crime’ nodig die ook hun nek durven uit te steken. Dit soort partijen aan elkaar verbinden is wat wij het liefste doen. En dat we daarvoor overal onze neus in mogen steken vinden we stiekem het allerleukst. Wij staan nooit stil en horen graag wat jouw laatste innovatie is!

Sylvia en Marjolein Boer vormen samen de Maritime Sisters.

Volgende week leest u hier een column van Angela Durinck.

Lees ook:

De Maritime Sisters op beursbezoek: het is ‘net werken’

De Maritime Sisters zijn op zoek naar (groene) maritieme multipliers