Future Proof Shipping is volop bezig met de retrofit van een containerschip. Het 110 meter lange schip zal gaan varen op groene waterstof. Future Proof Shipping wil hiermee bewijzen dat zero-emissie praktisch mogelijk en economisch haalbaar is.
Het containerschip krijgt de naam FPS Maas. Tijdens de retrofit, uitgevoerd door Holland Shipyards Group in Hardinxveld, wordt de bestaande motor verwijderd. De Maas wordt uitgerust met een op waterstof werkend brandstofcel-systeem voor de voortstuwing, een elektrische motor en een waterstof-opslagsysteem. Het schip stoot straks geen schadelijke stoffen meer uit. Dat scheelt alleen al zo’n 2000 ton CO2 per jaar. Als de retrofit is voltooid, gaat het schip containers vervoeren tussen Rotterdam en Antwerpen.
FPS Waal en FPS Rijn
Naast FPS Maas heeft Future Proof Shipping eerder al aangekondigd de vloot te vergroten met FPS Rijn en de FPS Waal. Zowel de Waal als de Rijn zijn containerschepen. De schepen zijn reeds in de vaart. De Waal is een 110 meter en zal in Rotterdam varen. De Rijn is een 138 meter en zal varen in het Rijngebied. BCTN en HTS zijn de bevrachters van Future Proof Shipping.
Maritime Innovation Platform
Op het Maritime Innovation Platform, dat donderdag 9 juni plaatsheeft in het Energiehuis in Dordrecht, komen honderden professionals uit de maritieme sector samen. Maritime Innovation Platform 2022 verbindt de maakindustrie met afnemers: reders, schippers, binnenvaartondernemers, verladers, bevrachters, havens en terminals. Gesproken wordt er over: autonoom varen, predictive maintenance en de nieuwe brandstoffen. Wilt u gratis naar dit event en bent u Schuttevaer-abonnee? Klik hier.
Vanaf 17 mei kan er gestemd worden via Schuttevaer.nl en de website van Maritime Innovation Platform.
Lees ook: