Holland Shipyards

Vierde door Holland Shipyards gebouwde elektrische Noordzeekanaalpont gedoopt

NZK Pont 103, de vierde elektrische veerpont voor het Noordzeekanaal, is donderdag 12 mei gedoopt. In totaal bouwt Holland Shipyards Group (HSG) vijf elektrische ponten voor het Gemeentelijk Vervoer Bedrijf (GVB) van Amsterdam.

V.l.n.r.: Anita Markx (GVB), Marco Hoogendoorn (HSG) en Inge Keur (GVB). (Foto's René Quist)
V.l.n.r.: Anita Markx (GVB), Marco Hoogendoorn (HSG) en Inge Keur (GVB). (Foto's René Quist)

De doop had plaats op de werf van HSG in Hardinxveld-Giessendam en de eer was aan Inge Keur, commercieel directeur van het GVB. ‘Het GVB wil dat mensen die met het openbaar vervoer reizen er gerust op kunnen zijn dat dit niet meer ten koste gaat van de planeet. Dat gold al voor de metro’s en trams, vanaf 2025 geldt het ook voor alle bussen en volgend jaar al voor de veerponten op het Noordzeekanaal.’

De vierde pont in een serie van vijf. (Foto René Quist)
De vierde pont in een serie van vijf.

De NZK-ponten zijn 41 meter lang en 13,90 meter breed. Aan boord is ruimte voor 20 auto’s, vier vrachtwagens of 400 mensen. Het zijn volledige elektrisch aangedreven ponten die, na de overtocht van 20 minuten, binnen drie minuten weer zijn opgeladen. Aan boord zijn twee batterijpakketten van 340 kWh geïnstalleerd.

‘De ponten vallen zuiniger uit dan gedacht en hoeven niet elke keer aan de lader’, vertelt HSG-directeur Marco Hoogendoorn tijdens de doopceremonie. ‘Dat komt door de optimale rompvorm en het feit dat het schip zeer snel accelereert. Dan is het al bijna aan de overkant.’

Het schip is zeer redundant gebouwd, legt Hoogendoorn uit. ‘Het mag namelijk echt niet stilvallen op het Noordzeekanaal.’

NZK Pont 104

HSG is overigens al druk bezig met de bouw van NZK Pont 104, de vijfde en laatste in de serie. Sinds 2021 heeft de werf elk halfjaar een pont opgeleverd. De nieuwe elektrische ponten moeten in 2023 de huidige dieselponten allemaal hebben vervangen. ‘Nederland moet, als maritiem land en met onze topingenieurs, ook hierin voorop willen lopen. Dat klopt iedereen immers eerst bij ons aan’, stelt de HSG-directeur. ‘Zonder stimulering vanuit de overheid zullen reders en andere scheepseigenaren die slag niet vanzelf maken. We zijn dan ook blij dat Amsterdam samen met het GVB het goede voorbeeld geeft.’

IJ-veren

De gemeente Amsterdam heeft eerder dit jaar besloten om ook op het IJ elektrische veren te gaan inzetten. Hier moeten vier veren de huidige dieselveren vervangen. In 2024 zal de eerste elektrische IJ-veer gaan varen, maar wie ze gaat bouwen is nog niet bekend.

Lees ook:

Holland Shipyards begint afbouw vijfde en laatse elektrische pont

Tweede elektrische pont voor GVB te water

Vierde door Holland Shipyards gebouwde elektrische Noordzeekanaalpont gedoopt | Schuttevaer.nl
Holland Shipyards

Vierde door Holland Shipyards gebouwde elektrische Noordzeekanaalpont gedoopt

NZK Pont 103, de vierde elektrische veerpont voor het Noordzeekanaal, is donderdag 12 mei gedoopt. In totaal bouwt Holland Shipyards Group (HSG) vijf elektrische ponten voor het Gemeentelijk Vervoer Bedrijf (GVB) van Amsterdam.

V.l.n.r.: Anita Markx (GVB), Marco Hoogendoorn (HSG) en Inge Keur (GVB). (Foto's René Quist)
V.l.n.r.: Anita Markx (GVB), Marco Hoogendoorn (HSG) en Inge Keur (GVB). (Foto's René Quist)

De doop had plaats op de werf van HSG in Hardinxveld-Giessendam en de eer was aan Inge Keur, commercieel directeur van het GVB. ‘Het GVB wil dat mensen die met het openbaar vervoer reizen er gerust op kunnen zijn dat dit niet meer ten koste gaat van de planeet. Dat gold al voor de metro’s en trams, vanaf 2025 geldt het ook voor alle bussen en volgend jaar al voor de veerponten op het Noordzeekanaal.’

De vierde pont in een serie van vijf. (Foto René Quist)
De vierde pont in een serie van vijf.

De NZK-ponten zijn 41 meter lang en 13,90 meter breed. Aan boord is ruimte voor 20 auto’s, vier vrachtwagens of 400 mensen. Het zijn volledige elektrisch aangedreven ponten die, na de overtocht van 20 minuten, binnen drie minuten weer zijn opgeladen. Aan boord zijn twee batterijpakketten van 340 kWh geïnstalleerd.

‘De ponten vallen zuiniger uit dan gedacht en hoeven niet elke keer aan de lader’, vertelt HSG-directeur Marco Hoogendoorn tijdens de doopceremonie. ‘Dat komt door de optimale rompvorm en het feit dat het schip zeer snel accelereert. Dan is het al bijna aan de overkant.’

Het schip is zeer redundant gebouwd, legt Hoogendoorn uit. ‘Het mag namelijk echt niet stilvallen op het Noordzeekanaal.’

NZK Pont 104

HSG is overigens al druk bezig met de bouw van NZK Pont 104, de vijfde en laatste in de serie. Sinds 2021 heeft de werf elk halfjaar een pont opgeleverd. De nieuwe elektrische ponten moeten in 2023 de huidige dieselponten allemaal hebben vervangen. ‘Nederland moet, als maritiem land en met onze topingenieurs, ook hierin voorop willen lopen. Dat klopt iedereen immers eerst bij ons aan’, stelt de HSG-directeur. ‘Zonder stimulering vanuit de overheid zullen reders en andere scheepseigenaren die slag niet vanzelf maken. We zijn dan ook blij dat Amsterdam samen met het GVB het goede voorbeeld geeft.’

IJ-veren

De gemeente Amsterdam heeft eerder dit jaar besloten om ook op het IJ elektrische veren te gaan inzetten. Hier moeten vier veren de huidige dieselveren vervangen. In 2024 zal de eerste elektrische IJ-veer gaan varen, maar wie ze gaat bouwen is nog niet bekend.

Lees ook:

Holland Shipyards begint afbouw vijfde en laatse elektrische pont

Tweede elektrische pont voor GVB te water