De doop had plaats op de werf van HSG in Hardinxveld-Giessendam en de eer was aan Inge Keur, commercieel directeur van het GVB. ‘Het GVB wil dat mensen die met het openbaar vervoer reizen er gerust op kunnen zijn dat dit niet meer ten koste gaat van de planeet. Dat gold al voor de metro’s en trams, vanaf 2025 geldt het ook voor alle bussen en volgend jaar al voor de veerponten op het Noordzeekanaal.’
De NZK-ponten zijn 41 meter lang en 13,90 meter breed. Aan boord is ruimte voor 20 auto’s, vier vrachtwagens of 400 mensen. Het zijn volledige elektrisch aangedreven ponten die, na de overtocht van 20 minuten, binnen drie minuten weer zijn opgeladen. Aan boord zijn twee batterijpakketten van 340 kWh geïnstalleerd.
‘De ponten vallen zuiniger uit dan gedacht en hoeven niet elke keer aan de lader’, vertelt HSG-directeur Marco Hoogendoorn tijdens de doopceremonie. ‘Dat komt door de optimale rompvorm en het feit dat het schip zeer snel accelereert. Dan is het al bijna aan de overkant.’
Het schip is zeer redundant gebouwd, legt Hoogendoorn uit. ‘Het mag namelijk echt niet stilvallen op het Noordzeekanaal.’
NZK Pont 104
HSG is overigens al druk bezig met de bouw van NZK Pont 104, de vijfde en laatste in de serie. Sinds 2021 heeft de werf elk halfjaar een pont opgeleverd. De nieuwe elektrische ponten moeten in 2023 de huidige dieselponten allemaal hebben vervangen. ‘Nederland moet, als maritiem land en met onze topingenieurs, ook hierin voorop willen lopen. Dat klopt iedereen immers eerst bij ons aan’, stelt de HSG-directeur. ‘Zonder stimulering vanuit de overheid zullen reders en andere scheepseigenaren die slag niet vanzelf maken. We zijn dan ook blij dat Amsterdam samen met het GVB het goede voorbeeld geeft.’
Vanmiddag doopte Inge Keur van GVB de vierde elektrische pont over het Noordzeekanaal, de NZK103. Altijd spannend of die fles in één keer breekt. pic.twitter.com/DysU3OqXBQ
— GVB Amsterdam (@GVBnieuws) May 12, 2022
IJ-veren
De gemeente Amsterdam heeft eerder dit jaar besloten om ook op het IJ elektrische veren te gaan inzetten. Hier moeten vier veren de huidige dieselveren vervangen. In 2024 zal de eerste elektrische IJ-veer gaan varen, maar wie ze gaat bouwen is nog niet bekend.
Lees ook: