Zesde zintuig

Maritime Innovation Platform Award kanshebber #2: SensoriumC

Een van de hoogtepunten op het Maritime Innovation Platform, op 9 juni aanstaande in Dordrecht, is de uitreiking van de Maritime Innovation Platform Award. Via een pitch zullen de genomineerden de aanwezigen proberen te overtuigen van het belang van hun innovatie. Een vakjury heeft drie innovaties genomineerd, maar een vierde genomineerde wordt gekozen door u, het publiek. De kanshebbers worden de komende tijd aan u voorgesteld. Vandaag: SensoriumC van GBMS.

SensoriumC moet containerrampen tegenhouden.
SensoriumC moet containerrampen tegenhouden.

SensoriumC is het zesde zintuig op de brug. Op basis van de informatie uit de Baplie file en de gemeten beweging van het schip, laat het systeem alle krachten tussen containers en in de lashings real-time zien in een overzichtelijk interface op de brug. De bemanning kan hiermee direct zien of kritisch waarden genaderd of overschreden worden en kan daarmee met een geldige reden afwijken van de geplande route.

MSC Zoe

Het is ontwikkeld door het in Ede gevestigde GBMS, opgericht door Michel Gunsing en Joris Brouwer. ‘Tijdens het drama met de MSC Zoe, kwamen wij erachter dat de bemanning van containerschepen veel te laat weet dat er containers af vallen. Als dat wordt opgelost, kan eerder worden ingegrepen. Maar containerschepen hebben tienduizenden containers en een kleine bemanning’, liet Gunsing eerder al een keer aan Schuttevaer weten. ‘Daarom zijn we dit bedrijf begonnen. Wij ontwikkelen een systeem waarbij de bemanning veel sneller weet dat gevaar dreigt.’

Onderzoek van de Onderzoeksraad voor Veiligheid bevestigt bovenstaande. De bemanning van de schepen is niet real time op de hoogte van de krachten tussen de containers en in de lashings en daarom is onduidelijk of kritische grenzen overschreden worden. Dat verandert met SensoriumC van GMBS. Informatie uit het systeem wordt ook opgeslagen, zodat achteraf de scheepsbewegingen en de krachten geanalyseerd kunnen worden.

Maritime Innovation Platform

Op het Maritime Innovation Platform, dat donderdag 9 juni plaatsheeft in het Energiehuis in Dordrecht, komen honderden professionals uit de maritieme sector samen. Maritime Innovation Platform 2022 verbindt de maakindustrie met afnemers: reders, schippers, binnenvaartondernemers, verladers, bevrachters, havens en terminals. Gesproken wordt er over: autonoom varen, predictive maintenance en de nieuwe brandstoffen. Wilt u gratis naar dit event en bent u Schuttevaer-abonnee? Klik hier.

Vanaf 17 mei kan er gestemd worden via Schuttevaer.nl en de website van Maritime Innovation Platform.

Lees ook:

Maritieme start-ups tonen uitvindingen in speciaal Europort-paviljoen

‘Kapitein MSC Zoe niet schuldig aan verlies containers Noordzee’

Maritime Innovation Platform Award kanshebber #2: SensoriumC | Schuttevaer.nl
Zesde zintuig

Maritime Innovation Platform Award kanshebber #2: SensoriumC

Een van de hoogtepunten op het Maritime Innovation Platform, op 9 juni aanstaande in Dordrecht, is de uitreiking van de Maritime Innovation Platform Award. Via een pitch zullen de genomineerden de aanwezigen proberen te overtuigen van het belang van hun innovatie. Een vakjury heeft drie innovaties genomineerd, maar een vierde genomineerde wordt gekozen door u, het publiek. De kanshebbers worden de komende tijd aan u voorgesteld. Vandaag: SensoriumC van GBMS.

SensoriumC moet containerrampen tegenhouden.
SensoriumC moet containerrampen tegenhouden.

SensoriumC is het zesde zintuig op de brug. Op basis van de informatie uit de Baplie file en de gemeten beweging van het schip, laat het systeem alle krachten tussen containers en in de lashings real-time zien in een overzichtelijk interface op de brug. De bemanning kan hiermee direct zien of kritisch waarden genaderd of overschreden worden en kan daarmee met een geldige reden afwijken van de geplande route.

MSC Zoe

Het is ontwikkeld door het in Ede gevestigde GBMS, opgericht door Michel Gunsing en Joris Brouwer. ‘Tijdens het drama met de MSC Zoe, kwamen wij erachter dat de bemanning van containerschepen veel te laat weet dat er containers af vallen. Als dat wordt opgelost, kan eerder worden ingegrepen. Maar containerschepen hebben tienduizenden containers en een kleine bemanning’, liet Gunsing eerder al een keer aan Schuttevaer weten. ‘Daarom zijn we dit bedrijf begonnen. Wij ontwikkelen een systeem waarbij de bemanning veel sneller weet dat gevaar dreigt.’

Onderzoek van de Onderzoeksraad voor Veiligheid bevestigt bovenstaande. De bemanning van de schepen is niet real time op de hoogte van de krachten tussen de containers en in de lashings en daarom is onduidelijk of kritische grenzen overschreden worden. Dat verandert met SensoriumC van GMBS. Informatie uit het systeem wordt ook opgeslagen, zodat achteraf de scheepsbewegingen en de krachten geanalyseerd kunnen worden.

Maritime Innovation Platform

Op het Maritime Innovation Platform, dat donderdag 9 juni plaatsheeft in het Energiehuis in Dordrecht, komen honderden professionals uit de maritieme sector samen. Maritime Innovation Platform 2022 verbindt de maakindustrie met afnemers: reders, schippers, binnenvaartondernemers, verladers, bevrachters, havens en terminals. Gesproken wordt er over: autonoom varen, predictive maintenance en de nieuwe brandstoffen. Wilt u gratis naar dit event en bent u Schuttevaer-abonnee? Klik hier.

Vanaf 17 mei kan er gestemd worden via Schuttevaer.nl en de website van Maritime Innovation Platform.

Lees ook:

Maritieme start-ups tonen uitvindingen in speciaal Europort-paviljoen

‘Kapitein MSC Zoe niet schuldig aan verlies containers Noordzee’