Financiële injectie

Damen op Curaçao moet mensen ontslaan

Damen Shiprepair Curaçao maakt zware tijden door. Het bedrijf, dat onderdeel is van de Damen Shipyards Group, heeft door tegenvallende prestaties 78 van de bijna 300 werknemers moeten ontslaan. Daarnaast moet zo’n 36 miljoen euro in het bedrijf worden gepompt om het overeind te kunnen houden.

Damen Shiprepair Curaçao heeft tientallen mensen moeten ontslaan. (Foto Damen)
Damen Shiprepair Curaçao heeft tientallen mensen moeten ontslaan. (Foto Damen)

Damen is vanaf 2016 actief op het eiland en sinds 2017 de operator van het Dok, de noodlijdende scheepswerf die tot dan toe in handen was van de overheid. Maar Damen slaagde er niet in om het bedrijf weer gezond te maken. De sluiting van de Isla-raffinaderij op het eiland, de internationale sancties tegen Venezuela en de gevolgen van de Covid-pandemie waren daar onder meer debet aan. Vorig jaar raakte tot overmaat van ramp één van de twee drijvende dokken, de ‘Curaçao’, van Damen beschadigd waardoor men slechts op halve kracht kon draaien. Het andere dok, de ‘Damen’, heeft continu mankementen.

Spanningen lopen op

Dit alles breekt het bedrijf nu op. De spanningen onder het personeel van Damen zijn behoorlijk opgelopen, nadat bekend werd dat 78 arbeiders ontslagen zijn. Deze maatregel maakt deel uit van een reddingsoperatie, waarvoor het moederbedrijf zo’n 18 miljoen euro op tafel moet leggen. De Curaçaose overheid moet met een zelfde bedrag inkomen, maar omdat die dat geld niet heeft, verwacht men dat Nederland daarvan een groot deel voor haar rekening neemt. Er is nog geen beslissing genomen of dat geld inderdaad komt.

Premier Gilmar Pisas is verbolgen over het ontslag en de werkwijze van Damen. ‘We zijn zeer verrast, onaangenaam verrast, over deze actie, die wij niet hebben zien aankomen. Het argument is dat de twee drijvende dokken niet in gebruik zijn en het bedrijf daardoor met minder arbeidsplaatsen moet draaien. Maar die waren al in slechte staat toen Damen ze hier naartoe bracht.’

Volgens vakbondsleider Angelo Meyer komen de ontslagen ‘als een koude douche’. Hij zegt te hopen dat de regering inderdaad met een financiële injectie komt om meer ontslagen te voorkomen en het bedrijf nog te redden. De directie van Damen Shiprepair Curaçao en moederbedrijf Damen Shipyards Group in Nederland weigerden commentaar te geven.

Lees ook:

Scheepsbouwer Damen stopt levering schepen aan Rusland

Curaçao profiteert van kraanschip Balder

Damen op Curaçao moet mensen ontslaan | Schuttevaer.nl
Financiële injectie

Damen op Curaçao moet mensen ontslaan

Damen Shiprepair Curaçao maakt zware tijden door. Het bedrijf, dat onderdeel is van de Damen Shipyards Group, heeft door tegenvallende prestaties 78 van de bijna 300 werknemers moeten ontslaan. Daarnaast moet zo’n 36 miljoen euro in het bedrijf worden gepompt om het overeind te kunnen houden.

Damen Shiprepair Curaçao heeft tientallen mensen moeten ontslaan. (Foto Damen)
Damen Shiprepair Curaçao heeft tientallen mensen moeten ontslaan. (Foto Damen)

Damen is vanaf 2016 actief op het eiland en sinds 2017 de operator van het Dok, de noodlijdende scheepswerf die tot dan toe in handen was van de overheid. Maar Damen slaagde er niet in om het bedrijf weer gezond te maken. De sluiting van de Isla-raffinaderij op het eiland, de internationale sancties tegen Venezuela en de gevolgen van de Covid-pandemie waren daar onder meer debet aan. Vorig jaar raakte tot overmaat van ramp één van de twee drijvende dokken, de ‘Curaçao’, van Damen beschadigd waardoor men slechts op halve kracht kon draaien. Het andere dok, de ‘Damen’, heeft continu mankementen.

Spanningen lopen op

Dit alles breekt het bedrijf nu op. De spanningen onder het personeel van Damen zijn behoorlijk opgelopen, nadat bekend werd dat 78 arbeiders ontslagen zijn. Deze maatregel maakt deel uit van een reddingsoperatie, waarvoor het moederbedrijf zo’n 18 miljoen euro op tafel moet leggen. De Curaçaose overheid moet met een zelfde bedrag inkomen, maar omdat die dat geld niet heeft, verwacht men dat Nederland daarvan een groot deel voor haar rekening neemt. Er is nog geen beslissing genomen of dat geld inderdaad komt.

Premier Gilmar Pisas is verbolgen over het ontslag en de werkwijze van Damen. ‘We zijn zeer verrast, onaangenaam verrast, over deze actie, die wij niet hebben zien aankomen. Het argument is dat de twee drijvende dokken niet in gebruik zijn en het bedrijf daardoor met minder arbeidsplaatsen moet draaien. Maar die waren al in slechte staat toen Damen ze hier naartoe bracht.’

Volgens vakbondsleider Angelo Meyer komen de ontslagen ‘als een koude douche’. Hij zegt te hopen dat de regering inderdaad met een financiële injectie komt om meer ontslagen te voorkomen en het bedrijf nog te redden. De directie van Damen Shiprepair Curaçao en moederbedrijf Damen Shipyards Group in Nederland weigerden commentaar te geven.

Lees ook:

Scheepsbouwer Damen stopt levering schepen aan Rusland

Curaçao profiteert van kraanschip Balder