Koninklijke Marine

Damen Galaţi laat eerste secties CSS Den Helder te water

Voor het eerst in 10 jaar is er een nieuw bevoorradingsschip in aanbouw voor de Koninklijke Marine. Damen Shipyards Galaţi heeft ruim een week geleden middensecties van de romp van het nieuwe Combat Support Ship (CSS) Den Helder te water gelaten en is daarmee halverwege de bouw. Wat is er al bekend over dit 180 meter lange schip en hoe vordert de bouw?

Succesvolle tewaterlating op de Roemeense werf. (Foto sergeant-majoor Gerben van Es / Materieelgezien)
Succesvolle tewaterlating op de Roemeense werf. (Foto sergeant-majoor Gerben van Es / Materieelgezien)

Het schip wordt gebouwd in zes modules. Modules 2 en 3 zijn los van elkaar gebouwd op de werf in Roemenië en aan elkaar gekoppeld. Op 11 april werd het 90,5 meter lange rompdeel te water gelaten en versleept naar het droogdok. Daar ligt module 1, het achterschip, al te wachten, want dat is daar gebouwd. Module 4, het boegdeel, en module 5, het voorste deel van de opbouw, worden hier straks aan toegevoegd. Vervolgens gaat het schipmet een speciaal opdrijflichaam van het droge naar het natte deel van het dok. In het natte deel wordt module 6 geplaatst.

Regeerakkoord

Het idee voor een Combat Support Ship (CSS) volgt uit het voorlaatste regeerakkoord, ‘Vertrouwen in de toekomst’ van VVD, D66, CDA en ChristenUnie. Onderdeel van de plannen uit 2017 was dat de gevechtsondersteuning van de krijgsmacht moest worden verbeterd.

Barbara Visser

Op 19 december 2019 meldde toenmalig staatssecretaris van Defensie Barbara Visser de Tweede Kamer, dat met Damen Schelde Naval Shipbuilding overeenstemming was bereikt over de levering van een tweede bevoorradingsschip. Wat een rol zal hebben gespeeld bij de keuze voor Damen is, dat ’s lands grootste scheepsbouwer ook verantwoordelijk was voor de bouw van het eerder gebouwde bevoorradingsschip, Zr.Ms. Karel Doorman.

Beeld van de Roemense werf. (Foto sergeant-majoor Gerben van Es / Materieelgezien)
Beeld van de Roemense werf. (Foto sergeant-majoor Gerben van Es / Materieelgezien)

De Karel Doorman is een Joint Support Ship (JSS). Het plan is de CSS Den Helder straks samen met de Karel Doorman in te zetten bij maritieme (gevechts)operaties. De schepen lijken op elkaar, maar verschillen ook op diverse punten. Communicatieadviseur bij de Defensie Materieel Organisatie Arvid Staarink legt uit: ‘Beide schepen hebben Bevoorrading op Zee (BOZ) als hoofdtaak, maar het JSS heeft daarnaast een tweede en derde hoofdtaak, namelijk strategisch zeetransport en seabasing ter ondersteuning van operaties op land. Maar net zoals de Karel Doorman wordt de Den Helder een bevoorradingsschip.’

355,7 miljoen euro

Het ministerie van Defensie heeft 355,7 miljoen euro uitgetrokken voor het nieuwe schip. Hieronder vallen het bouwcontract met Damen, de IT-middelen en wapens die Defensie zelf levert, de logistieke inrichting en de kosten voor het beproeven van het schip.

De CSS Den Helder moet in 2024 worden opgeleverd en zal dan vanaf 2025 inzetbaar zijn. De exploitatiekosten worden geraamd op 20,3 miljoen euro per jaar.

Damen Naval Roemenië

Damen is in december 2020 begonnen met de bouw van het schip op de Roemeense Damen-werf in Galatz. Toen werd het eerste staal gesneden en vorig jaar juni werd de kiel gelegd. Intussen zijn twee rompsecties te water gelaten en passeerde de scheepsbouwer de 26 maanden, de helft van de 52 maanden die voor de bouw staan gepland.

Vanaf 2025 zal het schip operationeel moeten zijn. (Foto sergeant-majoor Gerben van Es / Materieelgezien)
Vanaf 2025 zal het schip operationeel moeten zijn. (Foto sergeant-majoor Gerben van Es / Materieelgezien)

Het 180 meter lange en ruim 26 meter brede schip krijgt accommodatie voor een 76-koppige bemanning, maar er is extra accommodatie wanneer bijvoorbeeld een medisch team nodig is aan boord. In totaal is er plek voor 160 personen.

Machinekamer

In de machinekamer van het dieselelektrisch aangedreven schip komen vier Wärtsilä W31 dieselgeneratoren. Samen goed voor 19,5 MW geïnstalleerd vermogen. Dankzij een uitlaatgassen reinigingssysteem voldoet het schip volgens het ministerie van Defensie aan de IMO Tier III-eisen op het gebied van emissies.

Oorlogsdreiging

Voorlopig ligt alles nog op schema. Hier heeft de coronapandemie geen invloed op gehad. Glijn van Marion, projectleider kapitein ter zee, liet in het Defensie-magazine Materieelgezien optekenen zich wel zorgen te maken over de situatie in Oekraïne. ‘Voor 2024 hebben we nog steeds het plan om de werfproeftocht uit te voeren op de Zwarte Zee. Dat is eerder ook gebeurd met twee van onze patrouilleschepen. Maar het zou heel goed kunnen dat, als de Russen daar actief blijven, wij het schip naar Nederland moeten laten slepen om de proeven hier te doen.’

De scheepswerf in Galatz ligt op 20 kilometer afstand van de Oekraïense grens.

Lees ook:

Coronabesmettingen bij Damen in Roemeense stad Galati

Defensie stuurt marineschip Karel Doorman naar Cariben

Damen Galaţi laat eerste secties CSS Den Helder te water | Schuttevaer.nl
Koninklijke Marine

Damen Galaţi laat eerste secties CSS Den Helder te water

Voor het eerst in 10 jaar is er een nieuw bevoorradingsschip in aanbouw voor de Koninklijke Marine. Damen Shipyards Galaţi heeft ruim een week geleden middensecties van de romp van het nieuwe Combat Support Ship (CSS) Den Helder te water gelaten en is daarmee halverwege de bouw. Wat is er al bekend over dit 180 meter lange schip en hoe vordert de bouw?

Succesvolle tewaterlating op de Roemeense werf. (Foto sergeant-majoor Gerben van Es / Materieelgezien)
Succesvolle tewaterlating op de Roemeense werf. (Foto sergeant-majoor Gerben van Es / Materieelgezien)

Het schip wordt gebouwd in zes modules. Modules 2 en 3 zijn los van elkaar gebouwd op de werf in Roemenië en aan elkaar gekoppeld. Op 11 april werd het 90,5 meter lange rompdeel te water gelaten en versleept naar het droogdok. Daar ligt module 1, het achterschip, al te wachten, want dat is daar gebouwd. Module 4, het boegdeel, en module 5, het voorste deel van de opbouw, worden hier straks aan toegevoegd. Vervolgens gaat het schipmet een speciaal opdrijflichaam van het droge naar het natte deel van het dok. In het natte deel wordt module 6 geplaatst.

Regeerakkoord

Het idee voor een Combat Support Ship (CSS) volgt uit het voorlaatste regeerakkoord, ‘Vertrouwen in de toekomst’ van VVD, D66, CDA en ChristenUnie. Onderdeel van de plannen uit 2017 was dat de gevechtsondersteuning van de krijgsmacht moest worden verbeterd.

Barbara Visser

Op 19 december 2019 meldde toenmalig staatssecretaris van Defensie Barbara Visser de Tweede Kamer, dat met Damen Schelde Naval Shipbuilding overeenstemming was bereikt over de levering van een tweede bevoorradingsschip. Wat een rol zal hebben gespeeld bij de keuze voor Damen is, dat ’s lands grootste scheepsbouwer ook verantwoordelijk was voor de bouw van het eerder gebouwde bevoorradingsschip, Zr.Ms. Karel Doorman.

Beeld van de Roemense werf. (Foto sergeant-majoor Gerben van Es / Materieelgezien)
Beeld van de Roemense werf. (Foto sergeant-majoor Gerben van Es / Materieelgezien)

De Karel Doorman is een Joint Support Ship (JSS). Het plan is de CSS Den Helder straks samen met de Karel Doorman in te zetten bij maritieme (gevechts)operaties. De schepen lijken op elkaar, maar verschillen ook op diverse punten. Communicatieadviseur bij de Defensie Materieel Organisatie Arvid Staarink legt uit: ‘Beide schepen hebben Bevoorrading op Zee (BOZ) als hoofdtaak, maar het JSS heeft daarnaast een tweede en derde hoofdtaak, namelijk strategisch zeetransport en seabasing ter ondersteuning van operaties op land. Maar net zoals de Karel Doorman wordt de Den Helder een bevoorradingsschip.’

355,7 miljoen euro

Het ministerie van Defensie heeft 355,7 miljoen euro uitgetrokken voor het nieuwe schip. Hieronder vallen het bouwcontract met Damen, de IT-middelen en wapens die Defensie zelf levert, de logistieke inrichting en de kosten voor het beproeven van het schip.

De CSS Den Helder moet in 2024 worden opgeleverd en zal dan vanaf 2025 inzetbaar zijn. De exploitatiekosten worden geraamd op 20,3 miljoen euro per jaar.

Damen Naval Roemenië

Damen is in december 2020 begonnen met de bouw van het schip op de Roemeense Damen-werf in Galatz. Toen werd het eerste staal gesneden en vorig jaar juni werd de kiel gelegd. Intussen zijn twee rompsecties te water gelaten en passeerde de scheepsbouwer de 26 maanden, de helft van de 52 maanden die voor de bouw staan gepland.

Vanaf 2025 zal het schip operationeel moeten zijn. (Foto sergeant-majoor Gerben van Es / Materieelgezien)
Vanaf 2025 zal het schip operationeel moeten zijn. (Foto sergeant-majoor Gerben van Es / Materieelgezien)

Het 180 meter lange en ruim 26 meter brede schip krijgt accommodatie voor een 76-koppige bemanning, maar er is extra accommodatie wanneer bijvoorbeeld een medisch team nodig is aan boord. In totaal is er plek voor 160 personen.

Machinekamer

In de machinekamer van het dieselelektrisch aangedreven schip komen vier Wärtsilä W31 dieselgeneratoren. Samen goed voor 19,5 MW geïnstalleerd vermogen. Dankzij een uitlaatgassen reinigingssysteem voldoet het schip volgens het ministerie van Defensie aan de IMO Tier III-eisen op het gebied van emissies.

Oorlogsdreiging

Voorlopig ligt alles nog op schema. Hier heeft de coronapandemie geen invloed op gehad. Glijn van Marion, projectleider kapitein ter zee, liet in het Defensie-magazine Materieelgezien optekenen zich wel zorgen te maken over de situatie in Oekraïne. ‘Voor 2024 hebben we nog steeds het plan om de werfproeftocht uit te voeren op de Zwarte Zee. Dat is eerder ook gebeurd met twee van onze patrouilleschepen. Maar het zou heel goed kunnen dat, als de Russen daar actief blijven, wij het schip naar Nederland moeten laten slepen om de proeven hier te doen.’

De scheepswerf in Galatz ligt op 20 kilometer afstand van de Oekraïense grens.

Lees ook:

Coronabesmettingen bij Damen in Roemeense stad Galati

Defensie stuurt marineschip Karel Doorman naar Cariben