Tweede Wereldoorlog

Als het werkt: Waterweg-goud

Voor alle zekerheid was al in 1939 een grote hoeveelheid Nederlands goud naar het buitenland overgebracht, ondanks de plechtige neutraliteitsbeloftes van Nazi-Duitsland. Maar op 10 mei 1940, bij de inval van de Duitsers, moesten in grote haast ook nog de laatste restjes naar Londen worden gebracht. En hierbij ging het flink mis.

Stoomloodsvaartuig 19 was eigenlijk een marineschip, omdat het Loodswezen onder de Koninklijke Marine viel. Hier ligt het schip nog vredig in haar thuishaven Maassluis.
Stoomloodsvaartuig 19 was eigenlijk een marineschip, omdat het Loodswezen onder de Koninklijke Marine viel. Hier ligt het schip nog vredig in haar thuishaven Maassluis.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Als het werkt: Waterweg-goud | Schuttevaer.nl
Tweede Wereldoorlog

Als het werkt: Waterweg-goud

Voor alle zekerheid was al in 1939 een grote hoeveelheid Nederlands goud naar het buitenland overgebracht, ondanks de plechtige neutraliteitsbeloftes van Nazi-Duitsland. Maar op 10 mei 1940, bij de inval van de Duitsers, moesten in grote haast ook nog de laatste restjes naar Londen worden gebracht. En hierbij ging het flink mis.

Stoomloodsvaartuig 19 was eigenlijk een marineschip, omdat het Loodswezen onder de Koninklijke Marine viel. Hier ligt het schip nog vredig in haar thuishaven Maassluis.
Stoomloodsvaartuig 19 was eigenlijk een marineschip, omdat het Loodswezen onder de Koninklijke Marine viel. Hier ligt het schip nog vredig in haar thuishaven Maassluis.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer