Maritime Innovation Platform

‘Zonder innovatie staat de scheepvaart stil’

‘Zonder scheepvaart staat de wereld stil, maar zonder innovatie staat de scheepvaart stil.’ Dat zegt hoofdredacteur René Quist van Weekblad Schuttevaer, dat op 9 juni samen met Netherlands Maritime Technology (NMT) het Maritime Innovation Platform (MIP) organiseert. ‘Innovatie en verduurzaming zijn opgaven voor de hele wereld, dus ook voor de scheepvaart. Met dit evenement willen we het innovatieve karakter van de sector belichten.’

'Zonder innovatie staat de scheepvaart stil.'
'Zonder innovatie staat de scheepvaart stil.'

Waar denk je aan bij de term ‘maritieme innovatie’?

‘Ik denk aan uitvindingen die de scheepvaart slimmer, zuiniger en relevanter maken. Vaak denken we bij scheepsbouw aan lassers en timmerlieden, die ook heel belangrijk zijn voor de sector. Maar slimme scheepswerven met robots staan nog niet meteen op ons netvlies. Of denk aan verbeterde efficiëntie en planning door middel van Artificial Intelligence. We kunnen misschien schepen bouwen die nog minder weerstand hebben in het water, of zorgen dat aan boord minder warmte verloren gaat, of dat het schip automatisch een betere koers berekent.

‘Zonder scheepvaart zijn we nergens. Dat hebben we vorig jaar nog maar eens gezien met de Ever Given. En er ligt een grote klimaat-opgave voor de wereld en deze belangrijke sector moet daaraan ook zijn bijdrage leveren. Daar kan innovatie bij helpen. En dat is natuurlijk ook prettig voor de portemonnee. Zeker met de huidige brandstofprijzen. Efficiënter varen kan bovendien de krappe arbeidsmarkt verlichting brengen.

René Quist.
René Quist.

Het evenement wordt georganiseerd in samenwerking met NMT. Hoe verloopt deze samenwerking?

‘Schuttevaer is hoofdorganisator en NMT kennispartner. NMT denkt mee, levert sprekers en roept leden op om deel te nemen. Wij doen het dus echt samen.
‘NMT is de brancheorganisatie van de maritieme maakindustrie en kan veel leden aandragen met mooie verhalen. Ik kan mij geen betere partij bedenken. Dankzij deze samenwerking is het Maritime Innovation Platform ook gratis voor abonnees van Weekblad Schuttevaer en NMT-leden.’

Het evenement is voor het eerst geen online webinar, maar op een fysieke locatie. Maakt dit het MIP ook anders?

‘We waren woensdag 30 maart in Dordrecht, bij het Energiehuis, waar het evenement wordt gehouden. Een oude energiecentrale, prachtig gelegen aan het water, waarin we twee zalen krijgen en een innovatieplein voor het MIP. Het is een goed bereikbare, maritiem ademende locatie. Ruim en industrieel, dus perfect voor ons evenement.

‘Ik denk dat iedereen het leuk vindt om elkaar weer te ontmoeten, en dat was ook een van onze wensen. Daarom is het evenement verplaatst naar deze datum. We hebben het tijdens de Coronacrisis zo gemist om kennis te delen en zaken te doen. En dat gaan we nu zeker goedmaken, want er komen 30 sprekers en bedrijven die hun nieuwste uitvindingen laten zien. En mogelijk nog meer, want er is nog plek op het plein voor wie wil meedoen.

‘We hoeven ons niet meer aan coronamaatregelen te houden en dus hebben we lekker veel ruimte voor 750 mensen. Het gaat ook goed met de kaartverkoop, dus schrijf je wel snel in.’

Bij de eerste twee edities werd gekozen voor de naam Maritime Platform, nu heet het evenement Maritime Innovation Platform. Waarom een nieuwe naam?

‘Je ziet dat er enorm veel innovatie is in de sector op allerlei vlakken. Schuttevaer en NMT vinden het belangrijk deze in de schijnwerpers te zetten. Mensen weten al zo weinig over de sector, dus willen wij juist het innovatieve karakter ervan belichten.

‘Schuttevaer en NMT zijn allebei sterk aanwezig in het hart van de maritieme industrie en dit evenement is dan ook bedoeld voor elk individu dat zich daarin bevindt, van toeleverancier tot scheepseigenaar tot werfbaas.’

Naar welke programmapunten kijk jij persoonlijk het meeste uit?

Het programma omvat van alles, van zeevaart-onderwerpen tot financiering voor de binnenvaart. Maar ik zou zeker het “vrouwendebat” niet willen missen in de middag. Zij gaan praten over hoe we deze industrie in de schijnwerpers zetten. Ik zou iedereen aanraden om te kijken waar zij het meeste belang bij hebben, want er zit echt voor iedereen wat bij.’

Is het programma ook opgesteld met de gedachte om iedereen wat te bieden?

Ja, we laten alle delen van de sector aan bod komen. Dan hebben we het dus echt over de volle breedte van de scheepsbouw en maritieme wereld. De rode draden zijn innovatie en duurzaamheid. Maar bedenk wel: je hebt het ene nodig om aan het andere te voldoen.’

Op welke maritieme innovaties moeten we letten?

‘Ik let graag op de zaken waar ik het meest over praat met schippers. In de binnenvaart hebben we het veel over (semi-)autonoom varen. En natuurlijk: op welke brandstof gaan schepen varen in de nabije toekomst? Wordt het waterstof, ammoniak, methanol of batterijen? Die discussie zal andere antwoorden opleveren voor de zee- en binnenvaart.
En de hamvraag is: wie of wat gaat deze transitie betalen? Deze ontwikkelingen kom je vaak tegen in de krant en op de website. Dan denk ik: de toekomst is dichterbij dan je denkt.’

Er is op 9 juni ook een prijs te winnen, daar zijn nog innovaties voor te nomineren. Naar wat voor winnende partij zijn we op zoek?

‘We zijn echt niet alleen op zoek naar innovaties die de wereld gaan redden. We kijken naar grote én kleine innovaties. Als het maar echt vernieuwend is.’

Meer weten over Maritime Innovation Platform of aanmelden? Bezoek www.maritimeplatform.nl.

Lees ook:

Nomineer voor het innovatiepitchpodium op Maritime Innovation Platform

Column: De Maritime Sisters op de bres voor ‘bootjes kieken’

‘Zonder innovatie staat de scheepvaart stil’ | Schuttevaer.nl
Maritime Innovation Platform

‘Zonder innovatie staat de scheepvaart stil’

‘Zonder scheepvaart staat de wereld stil, maar zonder innovatie staat de scheepvaart stil.’ Dat zegt hoofdredacteur René Quist van Weekblad Schuttevaer, dat op 9 juni samen met Netherlands Maritime Technology (NMT) het Maritime Innovation Platform (MIP) organiseert. ‘Innovatie en verduurzaming zijn opgaven voor de hele wereld, dus ook voor de scheepvaart. Met dit evenement willen we het innovatieve karakter van de sector belichten.’

'Zonder innovatie staat de scheepvaart stil.'
'Zonder innovatie staat de scheepvaart stil.'

Waar denk je aan bij de term ‘maritieme innovatie’?

‘Ik denk aan uitvindingen die de scheepvaart slimmer, zuiniger en relevanter maken. Vaak denken we bij scheepsbouw aan lassers en timmerlieden, die ook heel belangrijk zijn voor de sector. Maar slimme scheepswerven met robots staan nog niet meteen op ons netvlies. Of denk aan verbeterde efficiëntie en planning door middel van Artificial Intelligence. We kunnen misschien schepen bouwen die nog minder weerstand hebben in het water, of zorgen dat aan boord minder warmte verloren gaat, of dat het schip automatisch een betere koers berekent.

‘Zonder scheepvaart zijn we nergens. Dat hebben we vorig jaar nog maar eens gezien met de Ever Given. En er ligt een grote klimaat-opgave voor de wereld en deze belangrijke sector moet daaraan ook zijn bijdrage leveren. Daar kan innovatie bij helpen. En dat is natuurlijk ook prettig voor de portemonnee. Zeker met de huidige brandstofprijzen. Efficiënter varen kan bovendien de krappe arbeidsmarkt verlichting brengen.

René Quist.
René Quist.

Het evenement wordt georganiseerd in samenwerking met NMT. Hoe verloopt deze samenwerking?

‘Schuttevaer is hoofdorganisator en NMT kennispartner. NMT denkt mee, levert sprekers en roept leden op om deel te nemen. Wij doen het dus echt samen.
‘NMT is de brancheorganisatie van de maritieme maakindustrie en kan veel leden aandragen met mooie verhalen. Ik kan mij geen betere partij bedenken. Dankzij deze samenwerking is het Maritime Innovation Platform ook gratis voor abonnees van Weekblad Schuttevaer en NMT-leden.’

Het evenement is voor het eerst geen online webinar, maar op een fysieke locatie. Maakt dit het MIP ook anders?

‘We waren woensdag 30 maart in Dordrecht, bij het Energiehuis, waar het evenement wordt gehouden. Een oude energiecentrale, prachtig gelegen aan het water, waarin we twee zalen krijgen en een innovatieplein voor het MIP. Het is een goed bereikbare, maritiem ademende locatie. Ruim en industrieel, dus perfect voor ons evenement.

‘Ik denk dat iedereen het leuk vindt om elkaar weer te ontmoeten, en dat was ook een van onze wensen. Daarom is het evenement verplaatst naar deze datum. We hebben het tijdens de Coronacrisis zo gemist om kennis te delen en zaken te doen. En dat gaan we nu zeker goedmaken, want er komen 30 sprekers en bedrijven die hun nieuwste uitvindingen laten zien. En mogelijk nog meer, want er is nog plek op het plein voor wie wil meedoen.

‘We hoeven ons niet meer aan coronamaatregelen te houden en dus hebben we lekker veel ruimte voor 750 mensen. Het gaat ook goed met de kaartverkoop, dus schrijf je wel snel in.’

Bij de eerste twee edities werd gekozen voor de naam Maritime Platform, nu heet het evenement Maritime Innovation Platform. Waarom een nieuwe naam?

‘Je ziet dat er enorm veel innovatie is in de sector op allerlei vlakken. Schuttevaer en NMT vinden het belangrijk deze in de schijnwerpers te zetten. Mensen weten al zo weinig over de sector, dus willen wij juist het innovatieve karakter ervan belichten.

‘Schuttevaer en NMT zijn allebei sterk aanwezig in het hart van de maritieme industrie en dit evenement is dan ook bedoeld voor elk individu dat zich daarin bevindt, van toeleverancier tot scheepseigenaar tot werfbaas.’

Naar welke programmapunten kijk jij persoonlijk het meeste uit?

Het programma omvat van alles, van zeevaart-onderwerpen tot financiering voor de binnenvaart. Maar ik zou zeker het “vrouwendebat” niet willen missen in de middag. Zij gaan praten over hoe we deze industrie in de schijnwerpers zetten. Ik zou iedereen aanraden om te kijken waar zij het meeste belang bij hebben, want er zit echt voor iedereen wat bij.’

Is het programma ook opgesteld met de gedachte om iedereen wat te bieden?

Ja, we laten alle delen van de sector aan bod komen. Dan hebben we het dus echt over de volle breedte van de scheepsbouw en maritieme wereld. De rode draden zijn innovatie en duurzaamheid. Maar bedenk wel: je hebt het ene nodig om aan het andere te voldoen.’

Op welke maritieme innovaties moeten we letten?

‘Ik let graag op de zaken waar ik het meest over praat met schippers. In de binnenvaart hebben we het veel over (semi-)autonoom varen. En natuurlijk: op welke brandstof gaan schepen varen in de nabije toekomst? Wordt het waterstof, ammoniak, methanol of batterijen? Die discussie zal andere antwoorden opleveren voor de zee- en binnenvaart.
En de hamvraag is: wie of wat gaat deze transitie betalen? Deze ontwikkelingen kom je vaak tegen in de krant en op de website. Dan denk ik: de toekomst is dichterbij dan je denkt.’

Er is op 9 juni ook een prijs te winnen, daar zijn nog innovaties voor te nomineren. Naar wat voor winnende partij zijn we op zoek?

‘We zijn echt niet alleen op zoek naar innovaties die de wereld gaan redden. We kijken naar grote én kleine innovaties. Als het maar echt vernieuwend is.’

Meer weten over Maritime Innovation Platform of aanmelden? Bezoek www.maritimeplatform.nl.

Lees ook:

Nomineer voor het innovatiepitchpodium op Maritime Innovation Platform

Column: De Maritime Sisters op de bres voor ‘bootjes kieken’