Leveringsproblemen

Langdurige storing Rotterdamse walstroomkasten niet snel op te lossen

Nautisch dienstverlener Connect4Shore, voorheen Park-line Aqua, kan de langdurige storingen aan walstroomkasten in Rotterdam niet snel oplossen. Verschillende kasten hebben een defecte modem, maar de vervangende onderdelen zitten vast in China vanwege lockdowns na coronabesmettingen.

Er zijn tien kasten in de Rotterdamse haven die              niet meer werken door foutieve modems. (Foto Port of Rotterdam)
Er zijn tien kasten in de Rotterdamse haven die              niet meer werken door foutieve modems. (Foto Port of Rotterdam)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (7)

  • Beste Erik Bakker, je mag het niet met me eens zijn, maar de meeste door jou genoemde feiten kan ik weerleggen.
    Je vergelijking met “walmensen” gaat mank, want ook een gebouweigenaar moet betalen voor de kabel vanaf de straat naar de meterkast in zijn huis of kantoor.
    Wel vind ik het onterecht dat aan schippers een veel hogere kW/h-prijs wordt gevraagd dan walmensen betalen, soms wel 4 x zo veel.
    Ik kan dat zelfs bewijzen met mijn jaarlijkse all-in factuur, en dan zit ik nog niet eens bij de voordeligste leverancier.
    Je hoeft helemaal niet aan de zonnepanelen, maar je bent een dief van je eigen portemonnaie als je het niet doet. Iedereen kan simpel uitrekenen wat de terugverdientijd is. Met 9 flinke panelen en een tractieaccuset van 24 Vdc= / 1000 Ah (die laatste had je toch al?) kun je met ongeveer 7 jaar break even zijn voor al het huishoudelijk verbruik inclusief electrisch koken, daarna alleen nog maar winst, zeker 14 jaar jang na dat punt. Misschien een of twee keer niet op dure vliegvacantie om die panelen te financieren.
    Zo wie zo is het slim te streven naar zo veel mogelijk selfsupporting, behalve voor stroom ook met b.v. een watermaker voor drinkwater. Dan ben je zo min mogelijk afhankelijk van anderen.
    Ook heb ik al een juridisch argument aangegeven waarom er niet op een verbod gehandhaafd mag worden als het legale alternatief onbruikbaar is. Zie mijn voorbeeld van een wildplasverbod zonder openbare toiletten. In Arnhem b.v. kun je daar tussen 23:00 en 08:00 uur geen gebruik van maken, dus mag je ’s nachts ook niet voor wildplassen (tegen boom) bekeurd worden, simpel toch?
    De aardlekschakelaar en zekeringen achter slot zou een juridische reden hebben volgens de haven van Wageningen. Ja ook ik ben benieuwd wat dat dan is?
    Is men bang voor aanspakelijkheden van b.v. de netwerk- of energieleverancier?
    Lijkt me iets voor de schippersbonden om uit te zoeken en aan te vechten.
    Bij een defecte parkeermeter ben je ook verplicht een andere te proberen.
    En als laatste, schipperen betekent je aanpassen als iets niet kan zoals je zou willen, m.a.w. een plan B bedenken.
    Uiteraard ondertussen wel actie voeren om het beter geregeld te krijgen.

    Geplaatst door: Henri.Derksen op
  • Wat een afgang. En dan praten over de green deal. Nergens problemen alleen in Rotterdam.
    Steek als gemeente nou eens de hand in eigen boezem. En laat het afsluiten van nieuwe contracten eens over aan mensen die er verstand van hebben.
    L de Bot.

    Geplaatst door: tineb op
  • Het is niet te geloven! De overheid heeft een probleem en de schipper draait er weer voor op. Het zou netjes zijn als er tijdelijk een vrijstelling zou komen voor generatorgebruik. Je zou eens zien wat er bebeurd als een straat zonder stroom valt voor een paar weken, er zou accuut een noodvoorziening komen met edn generator of zoiets! Want zonder stroom kunnen de huizen toch niet! Waar komt toch die idiote gedachte vandaan dat een schip wel zonder stroom zou kunnen. Het is schandalig zoals de havendienst Rotterdam hier mee omgaat!

    Geplaatst door: Van der Vlies op
  • Ben het niet met je eens Henri Derksen. Generator verbod, wij zorgen voor kabel. Generator verbod, wij pakken dure stroom. Nu moeten we zonnepanelen en weet ik veel wat allemaal aan gaan schaffen omdat zij geen aardlekschakelaar resetknop willen inbouwen of omdat zij hun shit niet op orde hebben en wij er niet mogen liggen. Ons word van alles verboden en wij passen ons aan maar zorg dan in ieder geval dat het alternatief werkt want al dat groene gebeuren waar wij aan moeten voldoen kost ons klauwen met geld maar we verdienen het niet terug, sterke nog we moeten meer investeren om in de stad te mogen blijven liggen.

    Geplaatst door: Erik Bakker op
  • Neem me niet kwalijk maar KPN heeft al ruim driekwart jaar van te voren aangekondigd dat het 3G netwerk na 31-03-2022 (geen 1 april grap) ontmanteld gaat worden. M.a.w iedereen kon ruim van te voren tijdig 4G of 5G apparatuur en 4G of 5G simkaarten gaan regelen. Zowel simcard als apparatuur moeten beiden 4G of hoger zijn. Dat het 3G materiaal het nu niet meer doet is dus gewoon mismanagement van de beheerders van walstroomkasten, wie dat ook mogen zijn en had dus gewoon voorkomen kunnen worden!
    Daarnaast kan en mag een (generator-)verbod niet gehandhaafd worden als er geen legaal en werkend alternatief is.
    Een beetje vergelijkbaar met een wildplasverbod zonder 24 uur openbare toiletten of convenant met de HoReCa.
    M.a.w. in zulke gevallen een bekeuring altijd laten voorkomen bij de rechter, en desnoods in hoger beroep gaan.
    Als tijdelijke tussenoploessing zou men alleen NRMM Stage V generatoren op witte GTL (rode diesel mag niet, want die is alleen voor voortsuwing toegestaan) kunnen toestaan totdat de walstroomkasten weer gerepareerd zijn.
    Aardlekstoringen kunnen aanzienlijk worden beperkt met een scheidingstrafo van 16, 32, 63 of 128 Amperes in elk van de 3 fasen met secondair een eigen aarlekschakelaar en juiste zekeringautomaat. Uiteraard moeten die trafo’s secondair ook worden genuld en geaard. Daarnaast tussen walaarde en scheepaarde een diodeblok (=zinksaver) tegen electrolytische onderwaterputcorrosie, gecombineerd met voldoende zink en aluminium (soms magnesium) anodes rond (boeg-)schroeven en roeren.
    En als je voldoende zonnepanelen op stuurhutdak en roefdak, desnoods ook luikenkap legt, heb je minder of zelfs geen walstroom nodig. Iedereen sterkte ermee.

    Geplaatst door: Henri.Derksen op
  • Wanner worden we is wakker en maken we onze producten in Europa, de gemeente en overheden hebben de mond vol over Co 2 uitstoot, wordt dit niet mede veroorzaakt door allerlei handel uit verweggistan te halen.
    Men kan zich ook afvragen of het nog wel goedkoper is, met de stijgende prijzen van het vervoer per container.

    Geplaatst door: j.hagens op
  • En wederom is het de schipper die de ongemakken moet dragen! Verander de wet en zorg voor een leveringsplicht bij een generatorverbod…

    Geplaatst door: nosceorbis op

Reageer

Langdurige storing Rotterdamse walstroomkasten niet snel op te lossen | Schuttevaer.nl
Leveringsproblemen

Langdurige storing Rotterdamse walstroomkasten niet snel op te lossen

Nautisch dienstverlener Connect4Shore, voorheen Park-line Aqua, kan de langdurige storingen aan walstroomkasten in Rotterdam niet snel oplossen. Verschillende kasten hebben een defecte modem, maar de vervangende onderdelen zitten vast in China vanwege lockdowns na coronabesmettingen.

Er zijn tien kasten in de Rotterdamse haven die              niet meer werken door foutieve modems. (Foto Port of Rotterdam)
Er zijn tien kasten in de Rotterdamse haven die              niet meer werken door foutieve modems. (Foto Port of Rotterdam)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (7)

  • Beste Erik Bakker, je mag het niet met me eens zijn, maar de meeste door jou genoemde feiten kan ik weerleggen.
    Je vergelijking met “walmensen” gaat mank, want ook een gebouweigenaar moet betalen voor de kabel vanaf de straat naar de meterkast in zijn huis of kantoor.
    Wel vind ik het onterecht dat aan schippers een veel hogere kW/h-prijs wordt gevraagd dan walmensen betalen, soms wel 4 x zo veel.
    Ik kan dat zelfs bewijzen met mijn jaarlijkse all-in factuur, en dan zit ik nog niet eens bij de voordeligste leverancier.
    Je hoeft helemaal niet aan de zonnepanelen, maar je bent een dief van je eigen portemonnaie als je het niet doet. Iedereen kan simpel uitrekenen wat de terugverdientijd is. Met 9 flinke panelen en een tractieaccuset van 24 Vdc= / 1000 Ah (die laatste had je toch al?) kun je met ongeveer 7 jaar break even zijn voor al het huishoudelijk verbruik inclusief electrisch koken, daarna alleen nog maar winst, zeker 14 jaar jang na dat punt. Misschien een of twee keer niet op dure vliegvacantie om die panelen te financieren.
    Zo wie zo is het slim te streven naar zo veel mogelijk selfsupporting, behalve voor stroom ook met b.v. een watermaker voor drinkwater. Dan ben je zo min mogelijk afhankelijk van anderen.
    Ook heb ik al een juridisch argument aangegeven waarom er niet op een verbod gehandhaafd mag worden als het legale alternatief onbruikbaar is. Zie mijn voorbeeld van een wildplasverbod zonder openbare toiletten. In Arnhem b.v. kun je daar tussen 23:00 en 08:00 uur geen gebruik van maken, dus mag je ’s nachts ook niet voor wildplassen (tegen boom) bekeurd worden, simpel toch?
    De aardlekschakelaar en zekeringen achter slot zou een juridische reden hebben volgens de haven van Wageningen. Ja ook ik ben benieuwd wat dat dan is?
    Is men bang voor aanspakelijkheden van b.v. de netwerk- of energieleverancier?
    Lijkt me iets voor de schippersbonden om uit te zoeken en aan te vechten.
    Bij een defecte parkeermeter ben je ook verplicht een andere te proberen.
    En als laatste, schipperen betekent je aanpassen als iets niet kan zoals je zou willen, m.a.w. een plan B bedenken.
    Uiteraard ondertussen wel actie voeren om het beter geregeld te krijgen.

    Geplaatst door: Henri.Derksen op
  • Wat een afgang. En dan praten over de green deal. Nergens problemen alleen in Rotterdam.
    Steek als gemeente nou eens de hand in eigen boezem. En laat het afsluiten van nieuwe contracten eens over aan mensen die er verstand van hebben.
    L de Bot.

    Geplaatst door: tineb op
  • Het is niet te geloven! De overheid heeft een probleem en de schipper draait er weer voor op. Het zou netjes zijn als er tijdelijk een vrijstelling zou komen voor generatorgebruik. Je zou eens zien wat er bebeurd als een straat zonder stroom valt voor een paar weken, er zou accuut een noodvoorziening komen met edn generator of zoiets! Want zonder stroom kunnen de huizen toch niet! Waar komt toch die idiote gedachte vandaan dat een schip wel zonder stroom zou kunnen. Het is schandalig zoals de havendienst Rotterdam hier mee omgaat!

    Geplaatst door: Van der Vlies op
  • Ben het niet met je eens Henri Derksen. Generator verbod, wij zorgen voor kabel. Generator verbod, wij pakken dure stroom. Nu moeten we zonnepanelen en weet ik veel wat allemaal aan gaan schaffen omdat zij geen aardlekschakelaar resetknop willen inbouwen of omdat zij hun shit niet op orde hebben en wij er niet mogen liggen. Ons word van alles verboden en wij passen ons aan maar zorg dan in ieder geval dat het alternatief werkt want al dat groene gebeuren waar wij aan moeten voldoen kost ons klauwen met geld maar we verdienen het niet terug, sterke nog we moeten meer investeren om in de stad te mogen blijven liggen.

    Geplaatst door: Erik Bakker op
  • Neem me niet kwalijk maar KPN heeft al ruim driekwart jaar van te voren aangekondigd dat het 3G netwerk na 31-03-2022 (geen 1 april grap) ontmanteld gaat worden. M.a.w iedereen kon ruim van te voren tijdig 4G of 5G apparatuur en 4G of 5G simkaarten gaan regelen. Zowel simcard als apparatuur moeten beiden 4G of hoger zijn. Dat het 3G materiaal het nu niet meer doet is dus gewoon mismanagement van de beheerders van walstroomkasten, wie dat ook mogen zijn en had dus gewoon voorkomen kunnen worden!
    Daarnaast kan en mag een (generator-)verbod niet gehandhaafd worden als er geen legaal en werkend alternatief is.
    Een beetje vergelijkbaar met een wildplasverbod zonder 24 uur openbare toiletten of convenant met de HoReCa.
    M.a.w. in zulke gevallen een bekeuring altijd laten voorkomen bij de rechter, en desnoods in hoger beroep gaan.
    Als tijdelijke tussenoploessing zou men alleen NRMM Stage V generatoren op witte GTL (rode diesel mag niet, want die is alleen voor voortsuwing toegestaan) kunnen toestaan totdat de walstroomkasten weer gerepareerd zijn.
    Aardlekstoringen kunnen aanzienlijk worden beperkt met een scheidingstrafo van 16, 32, 63 of 128 Amperes in elk van de 3 fasen met secondair een eigen aarlekschakelaar en juiste zekeringautomaat. Uiteraard moeten die trafo’s secondair ook worden genuld en geaard. Daarnaast tussen walaarde en scheepaarde een diodeblok (=zinksaver) tegen electrolytische onderwaterputcorrosie, gecombineerd met voldoende zink en aluminium (soms magnesium) anodes rond (boeg-)schroeven en roeren.
    En als je voldoende zonnepanelen op stuurhutdak en roefdak, desnoods ook luikenkap legt, heb je minder of zelfs geen walstroom nodig. Iedereen sterkte ermee.

    Geplaatst door: Henri.Derksen op
  • Wanner worden we is wakker en maken we onze producten in Europa, de gemeente en overheden hebben de mond vol over Co 2 uitstoot, wordt dit niet mede veroorzaakt door allerlei handel uit verweggistan te halen.
    Men kan zich ook afvragen of het nog wel goedkoper is, met de stijgende prijzen van het vervoer per container.

    Geplaatst door: j.hagens op
  • En wederom is het de schipper die de ongemakken moet dragen! Verander de wet en zorg voor een leveringsplicht bij een generatorverbod…

    Geplaatst door: nosceorbis op

Reageer