De Antonie krijgt een elektrische voortstuwing met brandstofcellen die waterstof omzetten in elektrische stroom. Dit pilot-project moet de ontwikkeling van alternatieve voortstuwingstechnieken en bijbehorende regelgeving een duw in de rug geven. De ontwikkeling, bouw en praktijkervaringen met de Antonie kunnen richting geven aan de ontwikkeling van emissieloze binnenvaart.
Kijk de uitzending vanaf 16:00 live mee
10 miljoen euro
Zo’n 10 miljoen euro gaat het nieuwbouwproject kosten, het dubbele van een conventioneel schip. Het ministerie stak vier miljoen euro in het project. De andere partners binnen het project, Nobian, binnenvaartcoöperatie NPRC en Lenten Scheepvaart, hebben afspraken voor de lange termijn gemaakt voor de inzet van het schip. Schipper Lenten heeft met Nobian een 10-jarig vervoerscontract afgesloten.
De nieuwe Antonie zal per afvaart circa 3700 ton zout, een equivalent van 120 vrachtwagens, emissievrij vanuit Delfzijl naar de fabriek in de Botlek in Rotterdam vervoeren. Nobian is daarbij ook de producent van de groene waterstof waarop de Antonie vaart.
Lees ook: