Studio Schuttevaer

Femke Brenninkmeijer (NPRC) en Harm Lenten over waterstof in de binnenvaart

De 135 meter lange Antonie is het eerste nieuwbouwschip wat gaat varen op waterstof. Op 30 maart gaf minister Mark Harbers het startschot voor de bouw door Concordia Damen. In Studio Schuttevaer spreken we met Harm Lenten, schipper van de Antonie, en Femke Brenninkmeijer, CEO van NPRC, over de toekomst van waterstof in de binnenvaart. Vanaf 16:00 live op YouTube.

Femke Brenninkmeijer en Harm Lenten zijn vanmiddag te gast in Studio Schuttevaer. (Foto NPRC)
Femke Brenninkmeijer en Harm Lenten zijn vanmiddag te gast in Studio Schuttevaer. (Foto NPRC)

De Antonie krijgt een elektrische voortstuwing met brandstofcellen die waterstof omzetten in elektrische stroom. Dit pilot-project moet de ontwikkeling van alternatieve voortstuwingstechnieken en bijbehorende regelgeving een duw in de rug geven. De ontwikkeling, bouw en praktijkervaringen met de Antonie kunnen richting geven aan de ontwikkeling van emissieloze binnenvaart.

Kijk de uitzending vanaf 16:00 live mee

10 miljoen euro

Zo’n 10 miljoen euro gaat het nieuwbouwproject kosten, het dubbele van een conventioneel schip. Het ministerie stak vier miljoen euro in het project. De andere partners binnen het project, Nobian, binnenvaartcoöperatie NPRC en Lenten Scheepvaart, hebben afspraken voor de lange termijn gemaakt voor de inzet van het schip. Schipper Lenten heeft met Nobian een 10-jarig vervoerscontract afgesloten.

De nieuwe Antonie zal per afvaart circa 3700 ton zout, een equivalent van 120 vrachtwagens, emissievrij vanuit Delfzijl naar de fabriek in de Botlek in Rotterdam vervoeren. Nobian is daarbij ook de producent van de groene waterstof waarop de Antonie vaart.

Lees ook:

Minister geeft startschot voor bouw waterstofschip Antonie

Minister Van Nieuwenhuizen steekt vier miljoen euro in waterstofaandrijving ms Antonie

Femke Brenninkmeijer (NPRC) en Harm Lenten over waterstof in de binnenvaart | Schuttevaer.nl
Studio Schuttevaer

Femke Brenninkmeijer (NPRC) en Harm Lenten over waterstof in de binnenvaart

De 135 meter lange Antonie is het eerste nieuwbouwschip wat gaat varen op waterstof. Op 30 maart gaf minister Mark Harbers het startschot voor de bouw door Concordia Damen. In Studio Schuttevaer spreken we met Harm Lenten, schipper van de Antonie, en Femke Brenninkmeijer, CEO van NPRC, over de toekomst van waterstof in de binnenvaart. Vanaf 16:00 live op YouTube.

Femke Brenninkmeijer en Harm Lenten zijn vanmiddag te gast in Studio Schuttevaer. (Foto NPRC)
Femke Brenninkmeijer en Harm Lenten zijn vanmiddag te gast in Studio Schuttevaer. (Foto NPRC)

De Antonie krijgt een elektrische voortstuwing met brandstofcellen die waterstof omzetten in elektrische stroom. Dit pilot-project moet de ontwikkeling van alternatieve voortstuwingstechnieken en bijbehorende regelgeving een duw in de rug geven. De ontwikkeling, bouw en praktijkervaringen met de Antonie kunnen richting geven aan de ontwikkeling van emissieloze binnenvaart.

Kijk de uitzending vanaf 16:00 live mee

10 miljoen euro

Zo’n 10 miljoen euro gaat het nieuwbouwproject kosten, het dubbele van een conventioneel schip. Het ministerie stak vier miljoen euro in het project. De andere partners binnen het project, Nobian, binnenvaartcoöperatie NPRC en Lenten Scheepvaart, hebben afspraken voor de lange termijn gemaakt voor de inzet van het schip. Schipper Lenten heeft met Nobian een 10-jarig vervoerscontract afgesloten.

De nieuwe Antonie zal per afvaart circa 3700 ton zout, een equivalent van 120 vrachtwagens, emissievrij vanuit Delfzijl naar de fabriek in de Botlek in Rotterdam vervoeren. Nobian is daarbij ook de producent van de groene waterstof waarop de Antonie vaart.

Lees ook:

Minister geeft startschot voor bouw waterstofschip Antonie

Minister Van Nieuwenhuizen steekt vier miljoen euro in waterstofaandrijving ms Antonie