Klimaatdoelen

Victrol en Dan-Unity investeren in vloot voor CO2-vervoer

Victrol in Antwerpen en Dan-Unity CO2 uit het Deense Gentofte gaan investeren in speciale binnenvaart- en zeegaande tankers om CO2 te vervoeren naar afnemers of opslaglocaties. De eerste transporten moeten over drie jaar plaatshebben.

Over vervoer en opslag van CO2 om klimaatverandering tegen te gaan, wordt al jaren gesproken, maar het kwam tot nu toe niet van de grond. (Foto Victrol)
Over vervoer en opslag van CO2 om klimaatverandering tegen te gaan, wordt al jaren gesproken, maar het kwam tot nu toe niet van de grond. (Foto Victrol)

De Deense rederij heeft van het Amerikaanse klassenbureau ABS goedkeuring verkregen voor twee typen zeegaande tankers met een capaciteit van respectievelijk 12.500 en 22.000 kubieke meter vloeibare CO2 met een soortelijk gewicht van circa 1. Momenteel wordt gezocht naar een werf die de schepen kan bouwen. Volgens Dan-Unity, kunnen de schepen binnen 27 tot 28 maanden worden gebouwd. De eerste reizen staan gepland voor 2025.

Dan-Unity CO2 is het eerste scheepvaartbedrijf dat speciaal werd opgericht voor het vervoer van CO2. Het werd gesticht door de Deense tankvaartrederijen Evergas en Ultragas. Het laatste bedrijf is inmiddels opgegaan in Navigator Gas.

Binnenvaartvervoer

Op hun beurt gaan speciaal gebouwde binnenvaarttankers van Victrol CO2 inzamelen langs Europese rivieren en afleveren in Rotterdam en Antwerpen. Er zijn volgens Victrol contacten met bedrijven in België, Nederland, Duitsland en Zwitserland die geïnteresseerd zijn om van deze dienst gebruik te maken. Over de tankers die Victrol gaat inzetten zegt business development manager Fred Selhorst: ‘Het worden op maat gebouwde schepen, waarbij de afmetingen mede worden bepaald door de route die ze gaan varen. Je hebt de schepen natuurlijk het liefst zo groot mogelijk. Maar als je daarmee niet op de laadplek kunt komen, schiet dat zijn doel voorbij. Het zal daardoor zo zijn dat er schepen in verschillende afmetingen worden gebouwd om de hoogst mogelijke efficiëntie te bereiken.’

Ondergrondse opslag

Om de CO2 niet meer in de atmosfeer te laten terugkeren, is gekozen voor ondergrondse opslag in IJsland. Hiervoor heeft Dan-Unity een overeenkomst gesloten met het IJslandse Carbfix. Dit bedrijf exploiteert een terminal waar CO2 wordt geïnjecteerd in vulkanisch gesteente. Daar wordt de koolstofdioxide binnen twee jaar na injectie omgevormd tot een steenachtig materiaal. De prijs voor vervoer en injectie ligt, afhankelijk van de laadplaats, tussen de 30 en 65 euro per ton CO2, zegt Carbfix.

Dat is volgens het IJslandse bedrijf concurrerend. In Noorwegen begint in 2024 het project Northern Lights, waarbij CO2 op 2600 meter diepte wordt opgeslagen in de zeebodem. Volgens Carbfix bedragen daar de kosten 100 euro per ton.

Carbon Collectors

Over vervoer en opslag van CO2 om klimaatverandering tegen te gaan, wordt al jaren gesproken, maar het kwam tot nu toe niet van de grond. Al in 2009 kreeg Chemgas Shipping een vergunning voor het vervoer van CO2 in het Rijngebied naar Rotterdam. Van daar zou het naar lege olie- en gasvelden op de Noordzee worden vervoerd. Er werd zelfs gesproken over opslag in het Midden-Oosten. Meer recent, in 2020, meldde het Groningse Carbon Collectors dat in 2021 de kiel zou worden gelegd voor de combinatie van een zeegaande duwboot met tankduwbak, waarmee CO2 naar lege gasvelden in de Noordzee zou worden getransporteerd. Volgens Carbon Collectors zou Niestern Sander het eerste schip gaan bouwen, waarna het zou worden berederd door Wagenborg. Maar daarna bleef het stil. Niestern Sander en Wagenborg willen er niets over kwijt. Begin 2021 keurde Bureau Veritas het ontwerp van de duwcombinatie goed. Maar dat betekent niet dat er een kiel wordt gelegd.

‘Hou ons in de gaten’

Als technisch-directeur Haije Stigter van Carbon Collectors wordt gevraagd of de Belgisch-Deense combinatie in het gat is gestapt dat Carbon Collectors graag had gevuld, zegt hij: ‘Wij zijn nog steeds actief met onze oplossing en zijn als vooralsnog de enige die de CO2 direct kan afleveren bij een offshore opslaglocatie. Er is toenemende interesse vanuit de Noord- en Oostzeelanden voor onze oplossing. Ik zou zeggen, hou ons in de gaten.’ Over wanneer het echt zo ver zou moeten zijn en wat de reden is van de kennelijke vertraging zegt Stigter:  ‘Voor de kiellegging en daarmee de start van het bouwproces zullen we eerst een contract met een uitstoter moeten hebben. Daar zijn we op verschillende fronten hard mee bezig. Realistisch, ook in overweging nemend de tijd die nodig is voor een opslagvergunning zullen we niet operationeel zijn voor het vierde kwartaal van 2025.’

Lees ook:

K Line test CO2-opvanginstallatie aan boord Corona Utility

Xander Kleine (Sardana) werkt samen met Victrol op poedertransportmarkt

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Victrol en Dan-Unity investeren in vloot voor CO2-vervoer | Schuttevaer.nl
Klimaatdoelen

Victrol en Dan-Unity investeren in vloot voor CO2-vervoer

Victrol in Antwerpen en Dan-Unity CO2 uit het Deense Gentofte gaan investeren in speciale binnenvaart- en zeegaande tankers om CO2 te vervoeren naar afnemers of opslaglocaties. De eerste transporten moeten over drie jaar plaatshebben.

Over vervoer en opslag van CO2 om klimaatverandering tegen te gaan, wordt al jaren gesproken, maar het kwam tot nu toe niet van de grond. (Foto Victrol)
Over vervoer en opslag van CO2 om klimaatverandering tegen te gaan, wordt al jaren gesproken, maar het kwam tot nu toe niet van de grond. (Foto Victrol)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer