Column

De Maritime Sisters starten bij zichzelf

Je kent dat gevoel vast wel, een TED Talk die zo inspireert dat je eigenlijk gelijk iets met de info die je hebt gehoord wilt gaan doen. Dat hadden wij laatst ook, nadat we de TEDxAntwerp hadden geluisterd van Catrien Scheers, voorzitter van Fast Lines Belgium.

COLUMN MARITIME SISTERS

De Maritime Sisters: we hebben een reset nodig!
De Maritime Sisters: we hebben een reset nodig!

In nog geen kwartier neemt ze je mee in haar wereld. Zoals we in de sector allemaal weten: 90% van wat we consumeren wordt mogelijk gemaakt door scheepvaart. Je zou dan verwachten dat we zeevarenden met alle egards behandelen. Maar dat doen we dus niet. We vinden de vracht namelijk belangrijker!

Kopen voor een prikkie

We horen je denken, hoe dan? Nou bijvoorbeeld door voor een dubbeltje eerste rang te willen zitten en massaal producten via Alibaba te bestellen. Of door te shoppen bij ketens als Primark, die zijn kleding voor een prikkie laat maken in Azië. En hetzelfde mechanisme speelt bij de bedrijven in onze sector, immers bedrijven bestaan uit mensen.

We hebben een reset nodig! En misschien heeft moeder natuur wel een hint gegeven met Covid-19. We kunnen de planeet niet blijven uitbuiten. We moeten met elkaar naar een eerlijkere, gelijkere wereld en dat begint bij jezelf.

‘Disrupten’

Catrien pleit voor het gebruikmaken van data die we voorhanden hebben. Als we meer informatie over producten en diensten hebben, kunnen we weloverwogen en dus betere keuzes maken. We moeten ons traditionele keuzepatroon ‘disrupten’ en niet langer de prijs als enige criterium hanteren. Vraag jezelf eens af hoeveel duurzaam katoen zit er in dit T-shirt? Welk energielabel heeft deze vaatwasser? Hoeveel CO2-uitstoot veroorzaakt dit transport van mijn lading? Als we ons keuzeproces gaan baseren op andere data, hebben we invloed op een duurzamere wereld.

Dit lijkt misschien een ver van je bed-show of lastig te bereiken, maar zoals Catrien zegt: ‘Dat was president Kennedy’s droom om naar de maan te gaan ook!’

Label ontwikkelen

Tegenwoordig hebben we zoveel data voorhanden; je mobiele telefoon bevat zelfs meer data dan de computers waarmee we de maan hebben bereikt. Dus doorbreek je eigen silo: maak iedereen in de keten zichtbaar en zorg dat alle partijen eerlijk worden behandeld. Laten we met elkaar een universeel duurzaamheidslabel ontwikkelen op basis van de Sustainable Development Goals (SDG’s) van de United Nations. Daarmee maken we de levenscyclus van producten en diensten vanaf de wieg zichtbaar in een concreet getal. ‘If you can measure it, you can change it!’

Je hoeft als bedrijf niet te wachten tot een ander het doet, je kunt vandaag al klein beginnen en impact hebben. Het spreekwoord ‘alle kleine beetjes helpen’ is er niet voor niets! Dus start met het recyclen van je afval, stop met het printen van rapporten, lees ze op de iPad, informeer je klanten over de duurzame transport-alternatieven die je aanbiedt en blijf iedere 10 weken crew changes uitvoeren.

Wat ga jij doen?

Catrien is ons al voorgegaan. We hebben zelf de controle in handen. Met elke beslissing die we nemen hebben we invloed. Kennis is macht! We maken zelf de keuzes en kunnen er dus voor kiezen om betere, duurzamere keuzes te maken en game changers te worden.

Wij zijn vandaag gestart met twee minuten korter douchen en hebben onze CV een graadje lager gezet. Wat ga jij doen?

Volgende week leest u hier een column van Angela Durinck.

Lees ook:

Column: De Maritime Sisters op de bres voor ‘bootjes kieken’

Autonoom varen heeft toekomst, maar overschat het niet

De Maritime Sisters starten bij zichzelf | Schuttevaer.nl
Column

De Maritime Sisters starten bij zichzelf

Je kent dat gevoel vast wel, een TED Talk die zo inspireert dat je eigenlijk gelijk iets met de info die je hebt gehoord wilt gaan doen. Dat hadden wij laatst ook, nadat we de TEDxAntwerp hadden geluisterd van Catrien Scheers, voorzitter van Fast Lines Belgium.

COLUMN MARITIME SISTERS

De Maritime Sisters: we hebben een reset nodig!
De Maritime Sisters: we hebben een reset nodig!

In nog geen kwartier neemt ze je mee in haar wereld. Zoals we in de sector allemaal weten: 90% van wat we consumeren wordt mogelijk gemaakt door scheepvaart. Je zou dan verwachten dat we zeevarenden met alle egards behandelen. Maar dat doen we dus niet. We vinden de vracht namelijk belangrijker!

Kopen voor een prikkie

We horen je denken, hoe dan? Nou bijvoorbeeld door voor een dubbeltje eerste rang te willen zitten en massaal producten via Alibaba te bestellen. Of door te shoppen bij ketens als Primark, die zijn kleding voor een prikkie laat maken in Azië. En hetzelfde mechanisme speelt bij de bedrijven in onze sector, immers bedrijven bestaan uit mensen.

We hebben een reset nodig! En misschien heeft moeder natuur wel een hint gegeven met Covid-19. We kunnen de planeet niet blijven uitbuiten. We moeten met elkaar naar een eerlijkere, gelijkere wereld en dat begint bij jezelf.

‘Disrupten’

Catrien pleit voor het gebruikmaken van data die we voorhanden hebben. Als we meer informatie over producten en diensten hebben, kunnen we weloverwogen en dus betere keuzes maken. We moeten ons traditionele keuzepatroon ‘disrupten’ en niet langer de prijs als enige criterium hanteren. Vraag jezelf eens af hoeveel duurzaam katoen zit er in dit T-shirt? Welk energielabel heeft deze vaatwasser? Hoeveel CO2-uitstoot veroorzaakt dit transport van mijn lading? Als we ons keuzeproces gaan baseren op andere data, hebben we invloed op een duurzamere wereld.

Dit lijkt misschien een ver van je bed-show of lastig te bereiken, maar zoals Catrien zegt: ‘Dat was president Kennedy’s droom om naar de maan te gaan ook!’

Label ontwikkelen

Tegenwoordig hebben we zoveel data voorhanden; je mobiele telefoon bevat zelfs meer data dan de computers waarmee we de maan hebben bereikt. Dus doorbreek je eigen silo: maak iedereen in de keten zichtbaar en zorg dat alle partijen eerlijk worden behandeld. Laten we met elkaar een universeel duurzaamheidslabel ontwikkelen op basis van de Sustainable Development Goals (SDG’s) van de United Nations. Daarmee maken we de levenscyclus van producten en diensten vanaf de wieg zichtbaar in een concreet getal. ‘If you can measure it, you can change it!’

Je hoeft als bedrijf niet te wachten tot een ander het doet, je kunt vandaag al klein beginnen en impact hebben. Het spreekwoord ‘alle kleine beetjes helpen’ is er niet voor niets! Dus start met het recyclen van je afval, stop met het printen van rapporten, lees ze op de iPad, informeer je klanten over de duurzame transport-alternatieven die je aanbiedt en blijf iedere 10 weken crew changes uitvoeren.

Wat ga jij doen?

Catrien is ons al voorgegaan. We hebben zelf de controle in handen. Met elke beslissing die we nemen hebben we invloed. Kennis is macht! We maken zelf de keuzes en kunnen er dus voor kiezen om betere, duurzamere keuzes te maken en game changers te worden.

Wij zijn vandaag gestart met twee minuten korter douchen en hebben onze CV een graadje lager gezet. Wat ga jij doen?

Volgende week leest u hier een column van Angela Durinck.

Lees ook:

Column: De Maritime Sisters op de bres voor ‘bootjes kieken’

Autonoom varen heeft toekomst, maar overschat het niet