Technische opgave

Als het werkt: Schroefaslager

De schroefas is één van de onderdelen van het schip die voor vervelende problemen kunnen zorgen. Dat komt natuurlijk omdat de schroef onder water zit en ronddraait. Bovendien moet de schroefas ook nog eens worden gelagerd en desondanks mag er geen water via de schroefaskoker het schip binnendringen, een bijna onmogelijke technische opgave.

Watergesmeerde lagers zijn extreem eenvoudig van opbouw, zelfs zonder bewegende delen. Een bronzen bus, van binnen bekleed met gegroefd rubber, volstaat.
Watergesmeerde lagers zijn extreem eenvoudig van opbouw, zelfs zonder bewegende delen. Een bronzen bus, van binnen bekleed met gegroefd rubber, volstaat.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Als het werkt: Schroefaslager | Schuttevaer.nl
Technische opgave

Als het werkt: Schroefaslager

De schroefas is één van de onderdelen van het schip die voor vervelende problemen kunnen zorgen. Dat komt natuurlijk omdat de schroef onder water zit en ronddraait. Bovendien moet de schroefas ook nog eens worden gelagerd en desondanks mag er geen water via de schroefaskoker het schip binnendringen, een bijna onmogelijke technische opgave.

Watergesmeerde lagers zijn extreem eenvoudig van opbouw, zelfs zonder bewegende delen. Een bronzen bus, van binnen bekleed met gegroefd rubber, volstaat.
Watergesmeerde lagers zijn extreem eenvoudig van opbouw, zelfs zonder bewegende delen. Een bronzen bus, van binnen bekleed met gegroefd rubber, volstaat.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer