Kostbare lading

Felicity Ace gezonken na dagenlange brand

De autocarrier Felicity Ace, het schip vol dure personenauto’s waarop op 16 februari brand ontstond, is gezonken. Dat meldt rederij MOL op haar website.

Aan boord Porsches, Bentleys en Lamborghini's. (Foto Portugese Kustwacht)
Aan boord Porsches, Bentleys en Lamborghini's. (Foto Portugese Kustwacht)

Dinsdagochtend, 9 uur lokale tijd, heeft het bergingsteam ter plaatse aan rederij MOL doorgegeven dat het schip in de golven is verdwenen. Dit zou het gevolg zijn geweest van teveel water aan boord, waardoor het schip uit balans raakte en over stuurboord kapseisde. Het werd op dat moment gesleept door sleepboot Bear van Boluda

De Felicity Ace was op het moment van zinken 220 mijl uit de kust van de Azoren, op een punt waar de Atlantische Oceaan 3000 meter diep is. De rederij laat weten met meer informatie te komen wanneer die bekend is, voorlopig blijven de bergers aanwezig om de situatie te monitoren.

Pat Adamson van het communicatiebureau MTI Network, dat de communicatie op zich neemt: ‘Ik heb nog geen contact met de bergers gehad. Wat ik heb gehoord was dat de zee door harde wind behoorlijk ruw was. Het schip maakte 45 graden slagzij waarna het zonk.’ Of het vele bluswater een rol heeft gespeeld kan Adamson niet zeggen.

Brand aan boord

De lijdensweg van het schip begon 16 februari 100 mijl ten zuiden van de Azoren. Er ontstond brand aan boord, die de bemanning niet onder controle kreeg. Twee dagen later werd de bemanning geëvacueerd, waarna het schip stuurloos achterbleef. Donderdag 24 februari slaagden bergers erin om met behulp van een helikopter aan boord van de Felicity Ace te komen. Er zou toen geen zichtbare rookontwikkeling boven het schip meer zijn. Ook was destijds geen sprake van vervuiling rond het schip.

Alp Guard

Kennelijk was het vuur echter niet gedoofd. De communicatie met de pers verloopt moeizaam, via een communicatiebureau in Londen. De bergers mogen geen enkele mededeling doen. Zeker lijkt dat de bergers veilig van boord zijn gehaald. Kennelijk konden zij weinig uitrichten. De bergingssleper Alp Guard heeft de afgelopen dagen de romp van de Felicity Ace constant gekoeld met water. Dat de brand zo moeilijk te bestrijden was, kwam onder meer vanwege de vele accu’s van elektrische auto’s in het ruim.

Porsches en Bentleys

Behalve diverse modellen van Volkswagen zijn zo’n 1100 Porsches, 189 Bentleys en enkele tientallen Lamborghini’s met het schip naar de zeebodem gegaan. Daaronder ook een aantal Aventadors die inmiddels zijn uitverkocht en waarvan de productie is gestopt. De auto’s kosten circa $ 500.000 per stuk.

Het onder Panamese vlag varende schip was onderweg van het Duitse Emden naar de Amerikaanse haven Davisville.

Lees ook:

Gehavende Felicity Ace wordt naar veilige plek gesleept

Boskalis gaat brandende autocarrier Felicity Ace bergen

Felicity Ace gezonken na dagenlange brand | Schuttevaer.nl
Kostbare lading

Felicity Ace gezonken na dagenlange brand

De autocarrier Felicity Ace, het schip vol dure personenauto’s waarop op 16 februari brand ontstond, is gezonken. Dat meldt rederij MOL op haar website.

Aan boord Porsches, Bentleys en Lamborghini's. (Foto Portugese Kustwacht)
Aan boord Porsches, Bentleys en Lamborghini's. (Foto Portugese Kustwacht)

Dinsdagochtend, 9 uur lokale tijd, heeft het bergingsteam ter plaatse aan rederij MOL doorgegeven dat het schip in de golven is verdwenen. Dit zou het gevolg zijn geweest van teveel water aan boord, waardoor het schip uit balans raakte en over stuurboord kapseisde. Het werd op dat moment gesleept door sleepboot Bear van Boluda

De Felicity Ace was op het moment van zinken 220 mijl uit de kust van de Azoren, op een punt waar de Atlantische Oceaan 3000 meter diep is. De rederij laat weten met meer informatie te komen wanneer die bekend is, voorlopig blijven de bergers aanwezig om de situatie te monitoren.

Pat Adamson van het communicatiebureau MTI Network, dat de communicatie op zich neemt: ‘Ik heb nog geen contact met de bergers gehad. Wat ik heb gehoord was dat de zee door harde wind behoorlijk ruw was. Het schip maakte 45 graden slagzij waarna het zonk.’ Of het vele bluswater een rol heeft gespeeld kan Adamson niet zeggen.

Brand aan boord

De lijdensweg van het schip begon 16 februari 100 mijl ten zuiden van de Azoren. Er ontstond brand aan boord, die de bemanning niet onder controle kreeg. Twee dagen later werd de bemanning geëvacueerd, waarna het schip stuurloos achterbleef. Donderdag 24 februari slaagden bergers erin om met behulp van een helikopter aan boord van de Felicity Ace te komen. Er zou toen geen zichtbare rookontwikkeling boven het schip meer zijn. Ook was destijds geen sprake van vervuiling rond het schip.

Alp Guard

Kennelijk was het vuur echter niet gedoofd. De communicatie met de pers verloopt moeizaam, via een communicatiebureau in Londen. De bergers mogen geen enkele mededeling doen. Zeker lijkt dat de bergers veilig van boord zijn gehaald. Kennelijk konden zij weinig uitrichten. De bergingssleper Alp Guard heeft de afgelopen dagen de romp van de Felicity Ace constant gekoeld met water. Dat de brand zo moeilijk te bestrijden was, kwam onder meer vanwege de vele accu’s van elektrische auto’s in het ruim.

Porsches en Bentleys

Behalve diverse modellen van Volkswagen zijn zo’n 1100 Porsches, 189 Bentleys en enkele tientallen Lamborghini’s met het schip naar de zeebodem gegaan. Daaronder ook een aantal Aventadors die inmiddels zijn uitverkocht en waarvan de productie is gestopt. De auto’s kosten circa $ 500.000 per stuk.

Het onder Panamese vlag varende schip was onderweg van het Duitse Emden naar de Amerikaanse haven Davisville.

Lees ook:

Gehavende Felicity Ace wordt naar veilige plek gesleept

Boskalis gaat brandende autocarrier Felicity Ace bergen