De Hef moet tijdelijk wijken voor Oceanco’s superjacht van Jeff Bezos

De iconische ‘Hef’ in Rotterdam wordt deels gedemonteerd om het gigantische zeiljacht van de rijkste man op aarde, Jeff Bezos, naar zee te brengen. De 127 meter lange driemaster is momenteel in aanbouw bij Oceanco in Alblasserdam, maar haar masten passen straks niet onder de 40 meter hoge Hef door.

De tijdelijke Suurhoffbrug paste wel onder de brug door. (Foto Rijkswaterstaat)
De tijdelijke Suurhoffbrug paste wel onder de brug door. (Foto Rijkswaterstaat)

De Koningshavenbrug, zoals de 100 jaar oude Hef officieel heet, heeft haar oorspronkelijke functie als spoorbrug al lang verloren. De hefbrug werd een monument en staat sindsdien gerestaureerd en wel permanent open voor de scheepvaart. De gemeente Rotterdam zei destijds dat de iconische brug nooit meer zou worden gedemonteerd.

Veertig meter

Maar nu moet de brug toch wijken voor Project Y721 van Oceanco. Het jacht wordt dit jaar opgeleverd en moet op enig moment richting de Noordzee. Het moet op voorhand duidelijk zijn geweest dat de oude spoorbrug een onvermijdelijk obstakel zou vormen tijdens deze reis.

https://youtu.be/3koIiR5ytXc

Superjachten zorgen voor werkgelegenheid

Dit is de Black Pearl, de Y721 zou hiervan een vergrote versie zijn. (Foto Oceanco)
Dit is de Black Pearl, de Y721 zou hiervan een vergrote versie zijn. (Foto Oceanco)

Oceanco en Bezos betalen de tijdelijke ontmantelingskosten. De Hef zal naar verwachting twee weken incompleet zijn. De superjachtbouw in Nederland is goed voor 10.000 banen en genereert een omzet van omstreeks 2 miljard euro. Met name voor de regio Rotterdam genereert de jachtbouw veel banen en economische bedrijvigheid, zo schetst brancheorganisatie NMT.

Aan de regionale nieuwszender RTV Rijnmond legt projectleider Marcel Walravens uit dat de tijdelijke ontmanteling een kwestie is van pragmatisme. ‘Het gaat hier hoofdzakelijk om de passage van een schip met hoge masten door De Hef. Bij de Koninginnebrug kunnen we op een knop drukken, en dan gaat hij open. Dat kan hier niet, omdat De Hef een maximale hoogte heeft. Het enige alternatief is dan om het middenstuk eruit te halen.’

Het is volgens Walravens niet praktisch om het schip gedeeltelijk af te bouwen, door De Hef sturen, en vervolgens ergens anders af te bouwen. ‘Als jij een grote klus ergens uitvoert, wil je wel dat al je gereedschap en mensen op die plek zijn. Anders moet je constant heen en weer. Daarnaast gaat het hier om zo’n groot project, dat er nagenoeg geen locaties zijn waar dit werk afgemaakt kan worden.’

Studio Schuttevaer

Twee weken geleden waren Van der Wees en Heesen Yachts aanwezig in Studio Schuttevaer. Zij bespraken het transport van een ander superjacht. Namelijk dat van Galactica. In de uitzending vertelt Van der Wees over de precieze voorbereiding die vooraf gaat aan een dergelijk transport. Bekijk de uitzending hieronder.

Lees ook:

Over andere miljardairs met Nederlandse superjachten

Superjachtfotograaf Tom van Oossanen werkt voor de groten der aarde

De Hef moet tijdelijk wijken voor Oceanco’s superjacht van Jeff Bezos | Schuttevaer.nl

De Hef moet tijdelijk wijken voor Oceanco’s superjacht van Jeff Bezos

De iconische ‘Hef’ in Rotterdam wordt deels gedemonteerd om het gigantische zeiljacht van de rijkste man op aarde, Jeff Bezos, naar zee te brengen. De 127 meter lange driemaster is momenteel in aanbouw bij Oceanco in Alblasserdam, maar haar masten passen straks niet onder de 40 meter hoge Hef door.

De tijdelijke Suurhoffbrug paste wel onder de brug door. (Foto Rijkswaterstaat)
De tijdelijke Suurhoffbrug paste wel onder de brug door. (Foto Rijkswaterstaat)

De Koningshavenbrug, zoals de 100 jaar oude Hef officieel heet, heeft haar oorspronkelijke functie als spoorbrug al lang verloren. De hefbrug werd een monument en staat sindsdien gerestaureerd en wel permanent open voor de scheepvaart. De gemeente Rotterdam zei destijds dat de iconische brug nooit meer zou worden gedemonteerd.

Veertig meter

Maar nu moet de brug toch wijken voor Project Y721 van Oceanco. Het jacht wordt dit jaar opgeleverd en moet op enig moment richting de Noordzee. Het moet op voorhand duidelijk zijn geweest dat de oude spoorbrug een onvermijdelijk obstakel zou vormen tijdens deze reis.

https://youtu.be/3koIiR5ytXc

Superjachten zorgen voor werkgelegenheid

Dit is de Black Pearl, de Y721 zou hiervan een vergrote versie zijn. (Foto Oceanco)
Dit is de Black Pearl, de Y721 zou hiervan een vergrote versie zijn. (Foto Oceanco)

Oceanco en Bezos betalen de tijdelijke ontmantelingskosten. De Hef zal naar verwachting twee weken incompleet zijn. De superjachtbouw in Nederland is goed voor 10.000 banen en genereert een omzet van omstreeks 2 miljard euro. Met name voor de regio Rotterdam genereert de jachtbouw veel banen en economische bedrijvigheid, zo schetst brancheorganisatie NMT.

Aan de regionale nieuwszender RTV Rijnmond legt projectleider Marcel Walravens uit dat de tijdelijke ontmanteling een kwestie is van pragmatisme. ‘Het gaat hier hoofdzakelijk om de passage van een schip met hoge masten door De Hef. Bij de Koninginnebrug kunnen we op een knop drukken, en dan gaat hij open. Dat kan hier niet, omdat De Hef een maximale hoogte heeft. Het enige alternatief is dan om het middenstuk eruit te halen.’

Het is volgens Walravens niet praktisch om het schip gedeeltelijk af te bouwen, door De Hef sturen, en vervolgens ergens anders af te bouwen. ‘Als jij een grote klus ergens uitvoert, wil je wel dat al je gereedschap en mensen op die plek zijn. Anders moet je constant heen en weer. Daarnaast gaat het hier om zo’n groot project, dat er nagenoeg geen locaties zijn waar dit werk afgemaakt kan worden.’

Studio Schuttevaer

Twee weken geleden waren Van der Wees en Heesen Yachts aanwezig in Studio Schuttevaer. Zij bespraken het transport van een ander superjacht. Namelijk dat van Galactica. In de uitzending vertelt Van der Wees over de precieze voorbereiding die vooraf gaat aan een dergelijk transport. Bekijk de uitzending hieronder.

Lees ook:

Over andere miljardairs met Nederlandse superjachten

Superjachtfotograaf Tom van Oossanen werkt voor de groten der aarde