De wonderlijke week van superjacht Galactica

Het duurde wat langer dan gepland. Maar uiteindelijk kwam superjacht Galactica op woensdag 12 januari Harlingen binnen. Het was zaterdag 8 januari van de Heesen Yachts werf in Oss vertrokken en moest vervolgens tot twee keer toe wachten tot het water was gezakt. (Zonder paywall te lezen!)

Het transport verliep niet vlekkeloos. (Foto Heesen Yachts / Tom van Oossanen)

Een dag voor dat het transport gepland stond belde Schuttevaer met woordvoerder van Heesen Yachts, Sara Gioanola. Het was een speciaal moment voor Heesen Yachts, want haar grootste superjacht ooit was klaar voor de proefvaart.

Tot toen was het superjacht door het leven gegaan als Project Cosmos, maar de eigenaar had het inmiddels de naam Galactica gegeven. De eigenaar die er naar verluidt 100 miljoen euro voor betaalt, maar dan heb je ook wat. Galactica is met 80,07 meter en een snelheid van 30 knopen het grootste en snelste aluminium superjacht ter wereld.

Spannende momenten

Maar, terug naar het transport. Gioanola vertelde aan de vooravond dat er een aantal spannende momenten aankwamen. Het bovenste deel van het schip was eraf gehaald en het volledige schip was met water geballast. Ook waren de propellers verwijderd zo dat het niet te diep zou steken.

Gioanola omschreef de spannende momenten. ‘Er moeten twee bruggen gepasseerd worden, waar maar 4 centimeter speling is.’ Doelend op de brug bij Heusden en de Keizersveerbrug. Het artikel in Schuttevaer eindigde met de volgende zin. ‘Zover is het voorlopig nog niet. Eerst moet het superjacht veilig Harlingen bereiken.’

Macharen

Zaterdag 8 januari brak aan en het transport richting Harlingen kon beginnen. Allereerst stond de versmalling en de brug bij Macharen op het programma. ‘Hiervoor waren de omstandigheden goed en dus besloten we te vertrekken.’ De foto zegt meer dan 1000 worden, het paste perfect.

De passage bij Macharen paste precies. (Foto Heesen Yachts / Tom van Oossanen)
De passage bij Macharen paste precies. (Foto Heesen Yachts / Tom van Oossanen)

Hoewel de omstandigheden goed waren voor de passage bij Macharen zorgde dit wel voor latere problemen. Problemen waar Heesen zich van bewust was. ‘Voor de passage van Macharen waren de condities goed. We hebben toen besloten het eerste deel van de reis te doen met het gevaar dat niet de hele reis voltooid kon worden.’

Spoorbrug

Dat de hele reis niet voltooid kon worden bleek even later. Het hoge water, gevolg van flinke regenval en smeltende sneeuw, zorgde ervoor dat Galactica niet onder de spoorbrug bij Den Bosch paste. Er werd zover mogelijk onder de brug gevaren om te kijken of het toch zou passen, maar het lukte niet.

Lees ook: De 7 grootste Nederlandse superjachten

Het dichtbij komen zorgde voor spectaculaire foto’s, maar ook voor geruchten. Het superjacht zou vast zitten, maar dat klopte niet. ‘Continu controleerden we de waterstand en daardoor zijn we in controle gebleven. Galactica heeft de brug dan ook niet geraakt.’ Buiten het meten met een laser wordt er fysiek gemeten. ‘Die fysieke meting is cruciaal wanneer het krap is.’

Galactica moest omkeren en verbleef de rest van het weekend in Hoezandriel.

25 centimeter

Onder begeleiding van de Broedertrouw 14 en duwboot Pieter van der Wees vertrok de Galactica maandagmorgen 10 januari voor de tweede maal richting Harlingen. Het water was dusdanig gezakt dat het schip nu onder de brug zo’n 25 centimeter speling had.

De tweede poging was wel succesvol. (Foto Heesen Yachts)
De tweede poging was wel succesvol. (Foto Heesen Yachts)

Op naar Heusden. Een van de bruggen die van te voren als spannend moment waren aangestipt door Gioanola. Het water was te hoog om in de vroege middag van 10 januari de brug te passeren. Dat bleek nadat het schip, net zoals in Den Bosch, zover mogelijk onder de brug was gevaren. Opnieuw leverde het een spectaculaire foto op en opnieuw waren er geruchten, maar opnieuw zat Galactica niet vast.

Beschadigde lamp

Er werd tot de avonduren gewacht met het passeren van de brug. Iets wat vooral de foto’s ten goede kwam. Nadat de brug bij Heusden werd gepasseerd, met 12 centimeter speling, werd er gewacht op de volgende ochtend om de tocht te vervolgen. Er werd overigens wel een lamp geraakt. ‘De lamp is beschadigd, maar Galactica niet’, vertelt Gioanola. ‘Het maakte wel vrij veel geluid.’

Futuristische beelden. (Foto Heesen Yachts / Tom van Oossanen)
Futuristische beelden. (Foto Heesen Yachts / Tom van Oossanen)

Er stond de volgende ochtend nog één spannende brug op het programma. De Keizersveerbrug. Deze werd relatief gemakkelijk gepasseerd, want het water was inmiddels gezakt. Het schip kwam aan in Dordrecht en kon zich klaar maken voor de oversteek naar Harlingen, buitenom via de Noordzee.

Gouwestroom en Viking

De Broedertrouw 14 en duwboot Pieter van der Wees werden in de middag van 11 januari ingeruild voor de slepers Gouwestroom en Viking. Zij brachten Galactica naar Harlingen. Vroeg in de middag kwam Galactica aan in het noorden van Nederland.

Publiek aanwezig bij aankomst in Harlingen. (Foto CAMJO Media)
Publiek aanwezig bij aankomst in Harlingen. (Foto CAMJO Media)

Opnieuw moest er even gewacht worden. Het tij was niet gunstig en het water was te laag om tussen Vlieland en Terschelling door te steken. Later op de middag kon die passage veilig gemaakt worden. De Broedertrouw 14 en Pieter van der Wees namen de sleepverantwoordelijkheid weer op zich en iets voor vijf uur kwam Galactica Harlingen binnen. Zo kwam de hectische week ten einde.

Nu wordt het superjacht weer in elkaar gezet. Het bovenste deel komt er bovenop en de schroeven komen er weer op. Dan zal het schip eindelijk op eigen kracht kunnen gaan varen, iets wat gaat gebeuren op de Noordzee.

Lees ook:

Opnieuw is poging twee succesvol voor superjacht Galactica

Te hoog water: Superjacht Galactica past niet onder spoorbrug Den Bosch

De wonderlijke week van superjacht Galactica | Schuttevaer.nl

De wonderlijke week van superjacht Galactica

Het duurde wat langer dan gepland. Maar uiteindelijk kwam superjacht Galactica op woensdag 12 januari Harlingen binnen. Het was zaterdag 8 januari van de Heesen Yachts werf in Oss vertrokken en moest vervolgens tot twee keer toe wachten tot het water was gezakt. (Zonder paywall te lezen!)

Het transport verliep niet vlekkeloos. (Foto Heesen Yachts / Tom van Oossanen)

Een dag voor dat het transport gepland stond belde Schuttevaer met woordvoerder van Heesen Yachts, Sara Gioanola. Het was een speciaal moment voor Heesen Yachts, want haar grootste superjacht ooit was klaar voor de proefvaart.

Tot toen was het superjacht door het leven gegaan als Project Cosmos, maar de eigenaar had het inmiddels de naam Galactica gegeven. De eigenaar die er naar verluidt 100 miljoen euro voor betaalt, maar dan heb je ook wat. Galactica is met 80,07 meter en een snelheid van 30 knopen het grootste en snelste aluminium superjacht ter wereld.

Spannende momenten

Maar, terug naar het transport. Gioanola vertelde aan de vooravond dat er een aantal spannende momenten aankwamen. Het bovenste deel van het schip was eraf gehaald en het volledige schip was met water geballast. Ook waren de propellers verwijderd zo dat het niet te diep zou steken.

Gioanola omschreef de spannende momenten. ‘Er moeten twee bruggen gepasseerd worden, waar maar 4 centimeter speling is.’ Doelend op de brug bij Heusden en de Keizersveerbrug. Het artikel in Schuttevaer eindigde met de volgende zin. ‘Zover is het voorlopig nog niet. Eerst moet het superjacht veilig Harlingen bereiken.’

Macharen

Zaterdag 8 januari brak aan en het transport richting Harlingen kon beginnen. Allereerst stond de versmalling en de brug bij Macharen op het programma. ‘Hiervoor waren de omstandigheden goed en dus besloten we te vertrekken.’ De foto zegt meer dan 1000 worden, het paste perfect.

De passage bij Macharen paste precies. (Foto Heesen Yachts / Tom van Oossanen)
De passage bij Macharen paste precies. (Foto Heesen Yachts / Tom van Oossanen)

Hoewel de omstandigheden goed waren voor de passage bij Macharen zorgde dit wel voor latere problemen. Problemen waar Heesen zich van bewust was. ‘Voor de passage van Macharen waren de condities goed. We hebben toen besloten het eerste deel van de reis te doen met het gevaar dat niet de hele reis voltooid kon worden.’

Spoorbrug

Dat de hele reis niet voltooid kon worden bleek even later. Het hoge water, gevolg van flinke regenval en smeltende sneeuw, zorgde ervoor dat Galactica niet onder de spoorbrug bij Den Bosch paste. Er werd zover mogelijk onder de brug gevaren om te kijken of het toch zou passen, maar het lukte niet.

Lees ook: De 7 grootste Nederlandse superjachten

Het dichtbij komen zorgde voor spectaculaire foto’s, maar ook voor geruchten. Het superjacht zou vast zitten, maar dat klopte niet. ‘Continu controleerden we de waterstand en daardoor zijn we in controle gebleven. Galactica heeft de brug dan ook niet geraakt.’ Buiten het meten met een laser wordt er fysiek gemeten. ‘Die fysieke meting is cruciaal wanneer het krap is.’

Galactica moest omkeren en verbleef de rest van het weekend in Hoezandriel.

25 centimeter

Onder begeleiding van de Broedertrouw 14 en duwboot Pieter van der Wees vertrok de Galactica maandagmorgen 10 januari voor de tweede maal richting Harlingen. Het water was dusdanig gezakt dat het schip nu onder de brug zo’n 25 centimeter speling had.

De tweede poging was wel succesvol. (Foto Heesen Yachts)
De tweede poging was wel succesvol. (Foto Heesen Yachts)

Op naar Heusden. Een van de bruggen die van te voren als spannend moment waren aangestipt door Gioanola. Het water was te hoog om in de vroege middag van 10 januari de brug te passeren. Dat bleek nadat het schip, net zoals in Den Bosch, zover mogelijk onder de brug was gevaren. Opnieuw leverde het een spectaculaire foto op en opnieuw waren er geruchten, maar opnieuw zat Galactica niet vast.

Beschadigde lamp

Er werd tot de avonduren gewacht met het passeren van de brug. Iets wat vooral de foto’s ten goede kwam. Nadat de brug bij Heusden werd gepasseerd, met 12 centimeter speling, werd er gewacht op de volgende ochtend om de tocht te vervolgen. Er werd overigens wel een lamp geraakt. ‘De lamp is beschadigd, maar Galactica niet’, vertelt Gioanola. ‘Het maakte wel vrij veel geluid.’

Futuristische beelden. (Foto Heesen Yachts / Tom van Oossanen)
Futuristische beelden. (Foto Heesen Yachts / Tom van Oossanen)

Er stond de volgende ochtend nog één spannende brug op het programma. De Keizersveerbrug. Deze werd relatief gemakkelijk gepasseerd, want het water was inmiddels gezakt. Het schip kwam aan in Dordrecht en kon zich klaar maken voor de oversteek naar Harlingen, buitenom via de Noordzee.

Gouwestroom en Viking

De Broedertrouw 14 en duwboot Pieter van der Wees werden in de middag van 11 januari ingeruild voor de slepers Gouwestroom en Viking. Zij brachten Galactica naar Harlingen. Vroeg in de middag kwam Galactica aan in het noorden van Nederland.

Publiek aanwezig bij aankomst in Harlingen. (Foto CAMJO Media)
Publiek aanwezig bij aankomst in Harlingen. (Foto CAMJO Media)

Opnieuw moest er even gewacht worden. Het tij was niet gunstig en het water was te laag om tussen Vlieland en Terschelling door te steken. Later op de middag kon die passage veilig gemaakt worden. De Broedertrouw 14 en Pieter van der Wees namen de sleepverantwoordelijkheid weer op zich en iets voor vijf uur kwam Galactica Harlingen binnen. Zo kwam de hectische week ten einde.

Nu wordt het superjacht weer in elkaar gezet. Het bovenste deel komt er bovenop en de schroeven komen er weer op. Dan zal het schip eindelijk op eigen kracht kunnen gaan varen, iets wat gaat gebeuren op de Noordzee.

Lees ook:

Opnieuw is poging twee succesvol voor superjacht Galactica

Te hoog water: Superjacht Galactica past niet onder spoorbrug Den Bosch