Schuttevaer.nl

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk

Overvaren spits Coxswain moet mogelijk deel van de schade zelf betalen

Rotterdam

De afwikkeling van de bijna fatale overvaring van de Franse spits Coxswain in 2018 heeft een onverwachte wending gekregen. In een rechtszaak over de vergoeding van de schade heeft de rechter afgelopen week bepaald dat de schuld niet alleen bij de Belgische tanker Somtrans XIII ligt, maar ook deels bij de spits.

1 / 1
De overvaren Coxswain (Archieffoto Schuttevaer)

De overvaren Coxswain (Archieffoto Schuttevaer)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

(Bart Oosterveld)

Reacties (14)
  • Henri.Derksen

    Ook bij mij rijzen hier diverse vragen.
    Had de Coxswain de mast overeind met een of meer vlaggen er in?
    Want dan ben je veel beter zichtbaar van alle kanten.
    Waarom werd er zo weinig achterom gekeken, goede schippers doen dat minstens elke 5 minuten, soms zelfs nog vaker, zeker op drukke vaarwateren.
    Aan jachtschippers wordt zelfs de tip gegeven om daarvoor de wekker te zetten zodat je die routine automatisch aanleert.
    Het is niet de eerste keer dat een kleiner schip door een groter schip overvaren wordt op de Kil bij goed zicht, en het is er diep genoeg om prima strak SB-wal te houden, want er varen immers ook zeegaande schepen.
    Maar een totaal verlies van schip en inboedel is wel een heel erg zware straf voor iets te weinig SB-wal houden. De Coxswain werd aan stuurboordzijde aangevaren, dan zit je dus al aardig richting midvaarwater.
    Somtrans kan ook de hand over het hart strijken en die 20 % alsnog aan de Franse schippers vergoeden, gezien hun omzet en winsten.
    Dit soort ongevallen geeft aanleiding om te overwegen om ECDIS op CEMT Klasse IV en grotere vaarwegen te gaan verplichten, en niet alleen op RPR-wateren, want waarom op de Rijn, Lek en Waal wel en op zo’n druk vaarwater als de Dordtse Kil niet? En behalve op de ECDIS, is uit het raam kijken ook verplicht, i.p.v. veel te vaak op de TV en de mobiel.
    Ook wordt hiermee de roep versterkt om een “black box” in te voeren met een spraak- en data-recorder van stuurhut geluiden, marifoon gespreken en alle AIS-data, dieptemeter, bochtaanwijzer, radarbeelden e.d. net zoals in vliegtuigen toegepast wordt. En na elke groot ongeval een onafhankelijk onderzoek door de OnderzoeksRaad voor Veiligheid zonder aanziens des persoons, dus puur op technische gronden en bewijzen, zoals ook bij AirCrash Investigations op NGC gedaan wordt.
    En waarom is destijds de bekende blauwe oploopvlag komen te vervallen?
    Want meestal is er meer dan een oorzaak bij een ongeval.
    Inderdaad is een goed juridisch advies nu het belangrijkste.
    Overigens was de Somtrans XIII om een andere reden vermoedelijk ook in overtreding geweest. Hij was namenlijk onderweg naar Gent waarvoor dus de WesterSchelde gepasseerd dient te worden. Met alleen Duits is de kapitein daar in overtreding, want op de WesterSchelde geldt als voertalen verplicht Nederlands of Engels. Duits of Frans mogen daar dus niet, ook belachelijk eigenlijk. Elke verkeerspost zou die vier talen moeten beheersen. Omvaren via Antwerpen kan ook niet met die grote afmetingen. Dan rijst de vraag hoe ze dat dan zouden gaan doen? Of heeft Somtrans voor het stuk over de WesterSchelde iemand die wel Nederlands of Engels spreekt en dat naar Duits kan vertalen voor de Tjechische kapitein/stuurlui?
    Kortom, zoals vaker speelt er (veel) meer.
    Ik hoop dat die Franse schippers de klap te boven komen en weer met een spits kunnen en durven gaan varen.

  • rienkabrahamse

    Beste heer Hagens.
    De rederij Somtrans had van te voren ook kunnen besluiten deze zaak niet voor de rechter te laten komen. Het was een overduidelijke oorzaak. Ze hadden gewoon hun schuld moeten erkennen, en niet zoals nu een particulier de dupe er van laten worden. Die rechtszaak had helemaal niet moeten plaatsvinden. Maar blijkbaar gaan ze over lijken, de laatste cent moet nog worden aangevochten.

  • lieuweenjo

    Misschien is het verstandig om net als bij vliegtuigen ook aan boord een data-voicerecorder verplicht te stellen waarbij het geluid en beeld vastgelegd wordt op de brug. Want met de huidige regeltjes moet een Kapitein regelmatig op de computer werken voor communicatie. Hier heb ik voor gewaarschuwd met de invoering van de AIS op de BLN vergadering met Annemarie Jorritsma. De Schipper moet varen en de verkeersbegeleiders zien en weten waar het schip zich bevind. Daar moeten zij op anticiperen en niet andersom. MvG Anton de Bruijn

  • j.hagens

    Waarom de Somtrans het moet ontgelden voor sommige lieden, is mij een raadsel, niet deze Rederij gaat over de afwikkeling van de schade, het is de Verzekering van de Somtrans die moeilijk doet, denk dat meneer Somtrans ook liever heeft dat de schade uit wordt betaald.
    Als de rechter vindt dat de Coxswain naar stuurboord uit kon wijken, voer deze volgens hem al te ver in het vaarwater, wat de Somtrans opgevallen moet zijn, tenslotte heeft de gezagvoerder verklaard dat hij de Coxswain al op had gemerkt
    en had daaruit lering moeten trekken en tijdig in moeten grijpen d.m.v. een geluidssein en/of marifooncontact.
    En dat een Schip niet zomaar uit kan wijken is logisch, het is geen Autobus, dus Ja deze rechter is denk ik, persoonlijk ondeskundig in deze.
    Dat de rechter niet overal verstand van heeft lijkt mij logisch, zou dus prettig zijn als er een onafhankelijke deskundige aan wordt gesteld die verstand van de Scheepvaart heeft.

  • Haran

    Die afstandsrechtspraak zonder publiek verliest de rechter gauw menselijk maat uit oog.

  • Laconier

    Dode hoek. Ik kom net van een schip met prominent in het blikveld van de schipper voorruit, radarmonitor én de camera in de mast. Wat in de dode hoek verdwijnt blijf je zien op de camera…

  • John Grinwis

    Het zou jammer zijn en erg dat weer het grote geld win.
    De rechter weet totaal niet wat met mensheid doet als tegen grootheden moet vechten
    Die moet zich schamen

  • Theo Geneuglijk

    Deze rechter heeft geen recht gesproken!

  • elzinga

    alexia, bevrachters hebben hier niks mee te maken. coxswain z’n taak is nu beter advocaat aan te stellen en hoger op te gaan, dat is de weg te gaan.

  • alexia

    Het is niet alleen somtrans het zijn allemaal de bevrachters die zitten met de particuliren niks allen zie hoe dat ze de particulieren kunnen pluimen het is gewwoon hun eigenzakken vullen het is heel tristig voor die spits dat ze zo behandelt worden en al hun spullen kwijt

  • 230552807001643

    OP de Donau is het gebruikelijk dat je heel veel keren meldwaar je bent. Ook als er geen zicht belemmeringen zijn.
    En als je een ander schip of verband oploopt word daar ook altijd een afspraak over gemaakt.
    Waarom dat deze schipper van de Somtrans dat hier niet meer gedaan heeft ????????

  • vofnelly

    Een afschuwelijke uitspraak, van iemand die totaal geen verstand van navigeren heeft.
    Er had toch minstens vanaf de Somtrans een aandachtsignaal gegeven moeten worden. Laat de familie maar in hoger beroep gaan. Hier kun je als Somtrans niet mee weg komen.

  • rienkabrahamse

    Dat het al zo lang duurt is al belachelijk. Weer een rechter die er geen verstand van heeft. Hier wordt weer een kleine particulier gigantisch de dupe van. En de louche rederij Somers blijft maar varen met onkundig personeel. Hoe vaak zijn ze al betrokken geweest bij zulke stomme ongelukken. Om je te schamen Somers. Is er een manier om die mensen te helpen om verder te gaan met het hoger beroep? Met elkaar ze financieel ondersteunen om hun recht te halen.

  • Rick Middendorp

    Wat baleachelijk dit! In BPR staat toch ook over oplopen dat de oplopende schip die een ander schip inhaalt duidelijk moet maken dat hij er voorbij komt? Dan gaan we wel miereneuken met de regels. Je hebt er zelfs geluidseinen ervoor. En dan nog, je verwacht vaak dat iemand je in de gaten houd als je hem inhaalt. Maar om elke keer op te gaan roepen als schip die ingehaald word is ook een beetje vreemd?

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook