Na twee pogingen spatte de champagnefles uiteen tegen de scheepshuid, waarna bouwnummer 230 van de helling gleed. De nieuweling is van het type Sunrise 86 en meet 86 x 9,50 meter. Het laadvermogen is 1587 ton bij een maximale diepgang van 2,86 meter. In de machinekamer staat een Stage V Caterpillar C18.
De Renata Reich is inmiddels het tiende schip (zes van het type Sunrise 86 en twee types Sunrise 110) die GS Yard Reich heeft gebouwd. De Sunrise 110 meet 110 x 11,45 meter en heeft een laadvermogen van 2715 ton.
Faillissementen
GS Yard is gevestigd op de voormalige Van Diepen-locatie in Waterhuizen. Van Diepen legde eind jaren ’70 van de vorige eeuw in het verlengde van het Nieuwe Winschoterdiep een langsscheepse helling aan. In het nu doodlopende Oude Winschoterdiep heeft sindsdien alleen nog afbouw van schepen plaats.
Het eerste schip dat langsscheeps te water ging was het zware-ladingschip Valkenier (bouwnummer 1013, 2811 dwt), die in opdracht van Kahn Scheepvaart in Rotterdam werd gebouwd.
125 schepen
Na meer dan anderhalve eeuw scheepsbouw in Waterhuizen en vier generaties Van Diepen raakte de werf in financiële problemen en kwam voor een symbolisch bedrag in handen van Reint Smit en Bert de Jong. Ook deze nieuwe eigenaren moesten echter al snel het faillissement aanvragen en niet veel later kwam de werf in handen van Maas Lastechniek uit Hoogezand. Directrice Diette Doesburg-Maas doopte de werf Maas Shipyard Waterhuizen. Er ontstonden opnieuw financiële problemen na Doesburgs overname van Scheepswerf Damen in Foxhol. Maas Shipyard ging in 2005 failliet, maar kon een doorstart maken. Ook in afgeslankte vorm had de werf evenwel geen toekomst en ging een jaar later definitief failliet.
Nieuwe aanpak
De Duitse scheepsmakelaar Christian Hochbein en tankvaartreder Daniel Gausch namen de werf, die toen onder leiding stond van Doesburgs schoonzoon Günther Schmidt, 14 jaar geleden over en gingen er als Groningen Shipyard, thans GS Yard, mee verder. Waar de expertise van Gausch vooral zit in het technische aspect van de scheepsbouw, is Hochbein de man van de financiën. Een ideale combinatie, aldus GS Yard, waardoor men in staat is niet alleen een schip op maat te bouwen, maar ook de financiering kunnen verzorgen.
Van de 125 schepen die tot dusver bij GS Yard zijn gebouwd, zijn er circa 45 op stapel gezet volgens het ‘Sunrise’-concept. Een ontwerp dat de werf zelf ontwikkelde en anticipeert op verduurzaming van de scheepvaart.
De oplevering van de Renata Reich staat medio maart gepland.
Lees ook:
Fugro Pioneer gaat in 2023 op methanol varen
Dekker Groep verwerft complete Cotrans-vloot
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?