Schuttevaer.nl

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk

TNO: binnenvaart stoot meer stikstof uit dan wegtransport

Rotterdam

Binnenvaart stoot op dit moment per vervoerde container meer stikstof uit dan wegtransport. Dat blijkt uit een rapport van TNO. Toch levert een grotere modal shift geen nieuwe stikstofproblemen op.

1 / 1
Binnenvaartschepen met elektrische voorstuwing zoals de Alphenaar stoten totaal geen stikstof uit. (Foto ANP)

Binnenvaartschepen met elektrische voorstuwing zoals de Alphenaar stoten totaal geen stikstof uit. (Foto ANP)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

(Jelmer Bastiaans)

Reacties (5)
  • azolla

    Oncontroleerbare alarmverhalen stop irrationeel geklets.

  • daisy

    Je moet bij het begin beginnen.
    Net als bij Co2 is stikstof een lulverhaal om alles naar de kloten te slaan. In Dld en BE heeft men geen stikstof probleem, hoe dan?????
    Build back better, weet u wel. Eerst alles naar de kloten en dan HUN idee van beter door je strot wringen.

    YOU WILL OWN NOTHING, AND BE HAPPY.

    G.M. Noldes

  • elzinga

    Compleet lul verhaal. Laat meerdere partijen deskundigen meten en niet alleen een overheidsinstantie

  • Seuter

    Rotterdam-Rijngebied. Er staat niet bij: vice versa. Dus alleen in de opvaart gemeten? In de afvaart zal het er wat anders uitzien.
    En er staat ook dat de NOx-uitstoot relatief hoog is bij langzaam draaiende motoren (van terminal naar terminal varen). En een vrachtwagen dan? Die heeft veel pk’s, om op te trekken, maar eenmaal op gang staat zo’n motor ook maar te leuteren met 80 à 90 km/uur, omdat ze begrensd zijn. Die motoren draaien dan dus ook niet optimaal.

  • j.hagens

    Meten is Weten, nergens in dit artikel lees ik hoe er gemeten wordt, volgens mij moet je dit zowel bij de Vrachtauto, als bij het Schip aan de pijp doen, met verschillende soorten motoren, vaar je van een bestemming naar een willekeurige bestemming, zodat we gelijk weten of de Co 2 uitstoot in de praktijk werkelijk overeenkomt met de Theorie, en dit zowel in de spits als op normale daguren
    totaal onverwachts, dus zonder voorkennis, uiteraard met medewerking van de bedrijven.
    En zowel richting Rijn als wat vlakker landschap.

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook