Schuttevaer.nl

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk

Emissielabel voor binnenvaart van start

Rotterdam

Al zo’n twintig binnenvaartschippers hebben een emissielabel voor hun schip aangevraagd. Met het label kan een schipper laten zien hoe schoon het schip is op basis van de daadwerkelijke uitstoot. Het gratis label is sinds vorige maand bij SAB aan te vragen.

1 / 1
De Variatie is een van de schoonste beunschepen van Nederland.

De Variatie is een van de schoonste beunschepen van Nederland.

Veel schepen beschikken niet over een CCRII, laat staan een Stage V-motor, maar kunnen door nabehandelingstechnieken wel vergelijkbare emissiewaarden halen. Daarnaast zijn er schepen die varen met grote concentraties HVO of andere biobrandstoffen, maar de bijdrage aan CO2-reductie wordt nu niet erkend, zo zeggen initiatiefnemers Expertise- en Innovatiecentrum Binnenvaart (EICB) en het SAB.

Het label brengt daarin verandering, zo zegt het SAB. Het label is het afgelopen jaar ontwikkeld door het EICB en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat in samenspraak met diverse belanghebbenden uit de maritieme sector.

Twee onderdelen

Het label bestaat uit twee onderdelen: een letter en een cijfer. De letter slaat op de klimaatemissies. Het cijfer geeft aan hoe goed het schip presteert op het gebied van luchtkwaliteit in verhouding tot CCRII en Stage V. Het label is gratis. Een schip met label A0 kan als klimaatneutraal en emissieloos worden beschouwd.  Een schip met label E5 zit juist weer aan de andere kant van het spectrum.

Het label is bedoeld voor motoren vanaf 19 Kw op vrachtschepen van minimaal 20 meter, passagiersschepen en drijvende werktuigen. Om het label te behouden moet na iedere 10.000 draaiuren vervolgens opnieuw worden gemeten. Het label biedt de schipper een laagdrempelige manier om te laten zien hoe goed zijn of haar schip presteert als het gaat om uitstoot van CO2, stikstof en fijnstof, zo zegt minister Barbara Visser.

Op maandag 20 december is er Studio Schuttevaer Duikt Dieper over het emissisielabel. Het event is gratis na registratie op Schuttevaer.nl te volgen.

‘De bedoeling is dat het label helpt om de verduurzaming in de binnenvaart te bevorderen. We zullen binnen twee jaar een evaluatie doen naar de resultaten van het label.’

Schippers worden overigens niet verplicht een label aan te vragen. Aanvragen van het label is vrijwillig. De schipper kan vervolgens zelf bepalen of hij of zij wil investeren in vergroening om daarna alsnog een beter label te krijgen. Partijen als havens, verladers en banken kunnen met het label vergroening daadwerkelijk belonen. Historische schepen behoren niet tot de doelgroep, maar mogen in principe wel een label aanvragen. Door het lagere aantal vaaruren, zal de impact voor deze groep minder groot zijn.

SAB geeft emissielabel binnenvaart uit

Volgens Cees Kleiberg, directeur van de SAB, is de procedure voor de aanvraag van het label eenvoudig en laagdrempelig. ‘Via een speciaal portaal op internet kan de aanvraag voor het label snel en soepel online gedaan worden. Gegevens over het aantal draaiuren van de motor, het brandstofverbruik kunnen gemakkelijk geüpload worden. Aan de aanvraag en de uitgifte van het label zelf zijn geen kosten verbonden. Wel zijn in bepaalde gevallen emissiemetingen nodig. Daar moet de aanvrager zelf voor zorgen.’

Wanneer een motor bij aanvraag van het label meer dan 10.000 of 20.000 draaiuren heeft (afhankelijk van aanwezigheid van een nabehandelingssysteem), dan zullen bij de aanvraag emissiemetingen moeten worden overgelegd. Er wordt uitgegaan van het gewogen gemiddelde van de aan boord aanwezige motoren.

Om het label te behouden moet na iedere 10.000 draaiuren vervolgens opnieuw worden gemeten. Op die manier wordt gewaarborgd dat het label echt de daadwerkelijke uitstoot weergeeft.

Portaal

Het portaal is beschikbaar in de talen Nederlands, Duits en Engels. Na het aanvragen van een eigen account door de schipper, kan het schip worden toegevoegd en de aanvraag worden geplaatst. Wanneer het tijd is om de gegevens te vernieuwen kunnen deze via hetzelfde account worden ingevoerd. Het portaal slaat de gegevens op, zodat eenvoudig nieuwe schepen kunnen worden toegevoegd of bij een verlenging nieuw bewijsmateriaal kan worden aangeboden.

Het toegewezen label wordt uitgereikt via een digitaal en papieren certificaat. Kleiberg: ‘Indien gewenst kunnen schippers een vlag aanvragen met daarop het verkregen type label.’

Het label is aan te vragen via de website: www.binnenvaartemissielabel.nl.

Lees ook:

Twee miljoen euro extra subsidie voor verduurzaming binnenvaart

‘Binnenvaartondernemers met een plan steunen we volop’

(Rene Quist)

Reacties (3)
  • leoverburg

    Net even, met gezonde nieuwsgierigheid, op die site zitten kijken …. nou, dat gaat hem dus niet worden. Komt weer een hele boekhouding bij. Dat meten bij iedere 10.000 uur gaat heel erg in de papieren lopen. Wij draaien met de hoofdmotor zo’n 6.500 uur per jaar, dus iedere anderhalf jaar meten. De generatorsets draaien ieder 4.400 uur per jaar, dus dat wordt dan bijna iedere 2 jaar meten. Dat wordt wel een hele dure hobby.

  • vanzwolmaria

    Ik kan niet begrijpen dat er dit nu weer bij moet green award is er al jaren je laat je uitstoot meting zien van SGS en klaar en green award is uitgebreid met verschillende items die er toe doen voor iedereen wat wils waar je wat aan hebt ook en op havengelden wat kortingsvoordelen wat krijg bij die emissielabel ??
    Weer typisch Nederlands om dit zo weer te doen ????

  • C.J.J. le Sage

    Het klinkt zo mooi, maar de praktijk is nu nog anders.
    In het begin werkte de site nog niet goed en moest ik tot 4 keer contact hebben met een medewerker en tot maandag werkte het resetten van je wachtwoord ook nog niet .Dit was overigens wel een fijn gesprek met wederzijds respect .
    Er zijn nog al wat verbeter punten door mij aangedragen. Zo is het wel fijn dat je kan zie wat je geüpload hebt. De inbouw verklaring van de motor heeft niet iedereen,(dat was vroeger niet nodig).
    Een uren teller heb ik niet dan kan je je vaartijden boek uploaden ongeveer 25 jaar of zo iets ,dat gaat dus niet. Maar er word aan gewerkt.
    Dit is de praktijk tot nu toe en ik was natuurlijk weer de eerste.
    De drempel is natuurlijk dat de schipper een meetrapport moet overleggen .
    Vijf jaar geleden kosten dat al ongeveer 4000 Euro en nu nog meer .
    Het logistieke probleem was bij ons toen dat als ik geladen en tijd had, dat SGS geen tijd had. Na ongeveer 3 maanden is het ons dan wel gelukt. Nu zijn er vier bedrijven die mogen meten, dus gaat het misschien wat sneller.
    De uren die ze verzonnen hebben ,10000 uur en dan weer opnieuw meten ,is veel te kort. Heb eerst voor de revisie gemeten en daarna gereviseerd en toen weer gemeten
    Het resultaat was bijna het zelfde, hieruit blijkt dat die 10000 uur veel te snel is.
    Ook de indeling van de klimaat label laat veel te wensen over .Als je een motor heb die niet gecertificeerd is naar wel aan de uitstoot van CCR2/EURO stag lll A voldoet kom je niet in aanmerking voor label D. Ze houden dan vast aan 6 gr Nox, terwijl je ook bij een CCR2 motor met weinig toeren in de berekening het slagvolume mag meerekenen en dan ook met een CCR2 meer uitstoot mag hebben dan die 6 gr Nox .Dus in de praktijk gaat je meten aan de pijp en voldoet aan de CCR 2/EURO STAGE lllA maar je krijgt geen certificaat dan krijg je geen label D. De overheid moest van de EU een situatie scheppen dat ook niet gecertificeerde motoren gecertificeerd konden worden. Voor de EURO 6 motoren hebben ze na veel tegenwerking dat nu welgedaan maar in de richt lijn word niet gesproken van welk type maar dat het moest.
    Nu blijft de overheid in gebreken door niks voor een EURO STAGE lll A motor te doen.
    Daar was het label toch dan voor. Als je geen certificaat had kon je toch aantonen dat je schoon was. Dus ik denk niet dat de animo onder de schipper erg groot is of hij moet een een STAGE 5 motor geplaats hebben maar waarom dan een label als je een certificaat heb?

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook