‘Schip voer zo de zij in: 100.000 euro schade en 37 dagen verlet’

Na een aanvaring komt er altijd veel af op een een schipper. Hoe kijkt Laurens Minderhoud van het containerschip Presto terug op de dag dat hij werd aangevaren en de nasleep van dat ongeluk?

‘Je zit bij een goede verzekering en je mag ervan uitgaan dat ze hun uiterste best voor je doen’, zegt Laurens Minderhoud van Duplo Shpping. (Foto’s René Quist en EOC)
‘Je zit bij een goede verzekering en je mag ervan uitgaan dat ze hun uiterste best voor je doen’, zegt Laurens Minderhoud van Duplo Shpping. (Foto’s René Quist en EOC)

Het is dinsdag 31 oktober 2017. Schipper Laurens Minderhoud vaart rond 01:00 uur met zijn containerschip Presto in de buurt van de Merwehaven. Het is een kraakheldere nacht. In de verte ziet Minderhoud de lichtjes van een ander schip. Via de verkeerspost meldt dat schip zich voor de Waalhaven. De Presto is afvarend. Via de marifoon vraagt de andere schipper aan de verkeerspost waar de Presto heen vaart. Naar de Maasvlakte luidt het antwoord van Minderhoud.

‘Je gaat wel achter me langs hé’, vraagt Minderhoud nog ter controle aan het andere schip omdat de Waalhaven de andere kant op is. ‘Hij maakt een gangetje, ik zie er een hoop gas bij komen en hij vaart zijn schip vol bij mij in de zij. Ik probeerde nog weg te sturen, als eerste de kop om, maar dat maakte allemaal niet meer uit. Hij had me sowieso geraakt.’

De klap is enorm. ‘Alles donderde om. Een collega stond op de trap, die lag meteen weer beneden.’ Minderhoud tegen de verkeerspost: ‘Bel iedereen maar, hij heeft er vol ingezeten. En willen jullie de beelden en het marifoonverkeer veiligstellen.’ Een matroos wordt naar buiten gestuurd. ‘We waren geraakt boven de waterlijn.’

De Presto zet koers naar de Kop van Schiedam. ‘Als jullie de politie en de havendienst kunnen laten komen want ik weet niet of ik lek ben’, verzoekt hij de verkeerspost. Daarna belt Minderhoud het noodnummer van EOC. Die lijn is 24/7 bereikbaar. De dienstdoende schadebehandelaar schakelt gelijk een expert in, Jacky Verhoeven, die gelukkig dichtbij woont. ‘Die was binnen een uur aan boord, eerder dan de politie’, herinnert Minderhoud zich.

Certificaat ingetrokken

De expert ziet al snel dat de schade niet meevalt. Het certificaat van het schip wordt ingetrokken en het schip moet zo snel mogelijk naar de werf voor reparatie.

De volgende morgen gaat de schadebehandelaar van EOC direct achter de tussenpersoon/verzekeraar aan van het andere schip. Deze wordt aansprakelijk gesteld en schakelt ook een expert in.

Hoewel de Presto nog zelfstandig kan varen, neemt Minderhoud het zekere voor het onzekere. ‘Voor hetzelfde geld zijn de motoren verschoven door de klap en dan heb je nog veel meer schade.’ Bij de Kop van Schiedam konden de monteurs van Yes uit Yerseke aan boord komen. ‘Om 10.00 uur waren die jongens van de motoren er al.’

Via de bevrachter lukt het om alle containers te lossen bij Uniport. ‘Daarna zijn we achterin de Waalhaven gaan liggen.’ Achter de schermen is de expert van EOC dan al druk aan het bellen met werven. Uit de eerste inventarisatie blijkt dat materiële schade minimaal 100.000 euro is. Door de expert van EOC werd een tender uitgeschreven en diverse werven gevraagd een offerte uit te brengen.

Tenderen

‘In de middag kwamen die werven al aan boord’, zegt Minderhoud met hoorbare verbazing in zijn stem. Zodra de offertes binnen zijn van de benaderde werven wordt er een afweging gemaakt in verband met de reparatiekosten en de reparatieduur. Ruytenberg uit Raamsdonkveer krijgt de opdracht. Met een tijdelijk certificaat kan de Presto naar de werf varen. ‘Je mag niet meer laden of lossen. Donderdag konden we terecht op de werf. Dat is bijzonder snel.’

Minderhoud is ervan overtuigd dat hem geen blaam treft. ‘Ik word aangevaren, ik was ervan overtuigd dat ik niet schuldig was.’ Maar schadebehandelaar Jozien van der Waal van EOC houdt Minderhoud voor dat die aanname te voorbarig is. ‘Bij een aanvaring met twee varende schepen is het zelden 100 procent de schuld van de een of de ander. Als schadebehandelaar moet je een verzekerde voorbereiden. Het lijkt soms een appeltje eitje, maar het kan heel anders uitpakken.’

Ontzorgen

Als het schip bij de werf ligt, gaat het proces van repareren beginnen. ‘Wij proberen dan de verzekerde zo veel mogelijk te ontzorgen. Nota’s betalen we snel verminderd met het van toepassing zijnde eigen risico. Aan het einde van de reparatie komt de expert met de tegenexpert nog een keer aan boord en wordt alles nog eens doorgenomen. Wanneer is het precies gebeurd, wanneer was het schip op de werf en welke werkzaamheden zijn uitgevoerd etcetera. Dat wordt allemaal opgenomen in de eindrapportage die door de expert wordt opgemaakt’, legt Van der Waal uit. Na 37 dagen kan de Presto weer in de vaart worden genomen. De reparatieduur heeft veel impact op een ondernemer. De kosten lopen namelijk wel door, maar bij EOC hebben wij daar een extra verzekering. Een exploitatieverzekering, om de eigenaar een beetje tegemoet te komen welke 14 dagen, na aanvang van de reparatie, gaat uitkeren aan de eigenaar.

Jozien van der Waal is schadebehandelaar bij EOC. Haar standplaats is Zwijndrecht en zij geeft leiding aan twee andere schadebehandelaars. Ze werkt al 35 jaar als schadebehandelaar.
Jozien van der Waal is schadebehandelaar bij EOC. Haar standplaats is Zwijndrecht en zij geeft leiding aan twee andere schadebehandelaars. Ze werkt al 35 jaar als schadebehandelaar.

In de tijd dat het schip aan de werf ligt houdt Van der Waal contact met de eigenaar en bekijkt Van der Waal de beelden samen met Minderhoud die als extra onderbouwing van de schuldvraag zijn opgevraagd bij de Havendienst. Zodra het expertiserapport van de expert klaar is dient EOC een vordering in bij de tegenpartij inclusief de geleden bedrijfsschade en het eigen risico van de verzekerde.

In dit geval kent Van der Waal de tussenpersoon van de tegenpartij. ‘We hebben samen de beelden bekeken en ik zei: ik neem aan dat niet al te veel tijd aan te hoeven besteden omdat de schuldvraag duidelijk is.’

Uitzonderlijk snel

Daarna gaat alles snel. Uiteindelijk is de zaak eind maart helemaal rond en heeft de eigenaar ook zijn bedrijfsschadeclaim/eigen risico ontvangen, zegt Van der Waal. En dat is voor een casus met zoveel schade uitzonderlijk snel, weet zij uit ervaring.

Minderhoud was niet eens in paniek toen het gebeurde. ‘Ik ben altijd heel nuchter. Het ongeluk is gebeurd. Daar verander je niks meer aan. Je zit bij een goede verzekering en je mag ervan uitgaan dat ze hun uiterste best voor je doen. Ik vind het bijzonder prettig dat ik bij EOC altijd dezelfde persoon aan de lijn krijg. Je weet wat je aan elkaar hebt. En wij hebben nog wel eens wat. Overigens vrijwel altijd buiten onze schuld om.

‘Pas is onze stuurhut er bij een terminal eraf getikt. In zo’n geval is het fijn dat je een verzekeraar achter je hebt staan en alles voor je regelt voor het verhalen van de schade op de veroorzaker.’

'Prettig dat je bij EOC altijd dezelfde aan de lijn krijgt.'
‘Prettig dat je bij EOC altijd dezelfde aan de lijn krijgt.’

Busbaanbrug is krap

Ook die ene keer dat de Duplo Shipping wel zelf schade maakt, is de samenwerking met EOC prima. ‘We zijn met de Prisa tegen de Busbaanbrug in Groningen gevaren. Dat is altijd al heel krap. Eerst denk je dat de waterstand niet klopt. EOC heeft toen ook nog gegevens opgevraagd bij Rijkswaterstaat, maar op enig moment kwamen wij erachter dat, helaas, de fout toch echt bij ons lag. Waar gewerkt wordt, worden ook fouten gemaakt’, zegt Minderhoud. Zelf waren hij en zijn compagnon niet aan boord. ‘We zijn er meteen naar toe gereden. Hup naar de bouwmarkt en we hebben een noodstuurhut gemaakt met hout en plexiglas.’

De expert van EOC was ook in dit geval snel ter plaatse en heeft een tijdelijk certificaat afgegeven. ‘In dit geval hebben wij ook snel ons geld gekregen. Een verzekering is er voor de grote klappen. Een kleine schade gaan wij niet claimen. Ook al hebben we er recht op. Het kost de verzekeraar toch geld.’

Minderhoud was al geen schipper die vol gas vaart zonder noodzaak, maar na deze aanvaring is zijn advies nog helderder. ‘Rustig varen, opletten en er niet van uitgaan dat de ander je ziet’

'Een verzekering is er voor de grote klappen. Een kleine schade gaan wij niet claimen. Ook al hebben we er recht op. Het kost de verzekeraar toch geld.’
‘Een verzekering is er voor de grote klappen. Een kleine schade gaan wij niet claimen. Ook al hebben we er recht op. Het kost de verzekeraar toch geld.’

Duplo Shipping

Duplo Shipping exploiteert twee moderne binnenvaartschepen voor het vervoer van containers vanaf de Rotterdamse zeehavens naar diverse inland terminals binnen Nederland. Jaarlijks vervoert Duplo Shipping ruim 50.000 teu containers over de binnenwaterer. De Presto en de Prisa kunnen beide 208 containers vervoeren. In 2007 is Duplo Shipping opgezet door Laurens Minderhoud en Pieter Eikelenboom. In 2010 kreeg Duplo Shipping de titel beste leerbedrijf in de categorie maritiem.

Deze pagina wordt u aangeboden door EOC.

Reageren? info@eoc.nl

Lees hier alle columns van scheepsverzekeraar EOC. 
‘Schip voer zo de zij in: 100.000 euro schade en 37 dagen verlet’ | Schuttevaer.nl

‘Schip voer zo de zij in: 100.000 euro schade en 37 dagen verlet’

Na een aanvaring komt er altijd veel af op een een schipper. Hoe kijkt Laurens Minderhoud van het containerschip Presto terug op de dag dat hij werd aangevaren en de nasleep van dat ongeluk?

‘Je zit bij een goede verzekering en je mag ervan uitgaan dat ze hun uiterste best voor je doen’, zegt Laurens Minderhoud van Duplo Shpping. (Foto’s René Quist en EOC)
‘Je zit bij een goede verzekering en je mag ervan uitgaan dat ze hun uiterste best voor je doen’, zegt Laurens Minderhoud van Duplo Shpping. (Foto’s René Quist en EOC)

Het is dinsdag 31 oktober 2017. Schipper Laurens Minderhoud vaart rond 01:00 uur met zijn containerschip Presto in de buurt van de Merwehaven. Het is een kraakheldere nacht. In de verte ziet Minderhoud de lichtjes van een ander schip. Via de verkeerspost meldt dat schip zich voor de Waalhaven. De Presto is afvarend. Via de marifoon vraagt de andere schipper aan de verkeerspost waar de Presto heen vaart. Naar de Maasvlakte luidt het antwoord van Minderhoud.

‘Je gaat wel achter me langs hé’, vraagt Minderhoud nog ter controle aan het andere schip omdat de Waalhaven de andere kant op is. ‘Hij maakt een gangetje, ik zie er een hoop gas bij komen en hij vaart zijn schip vol bij mij in de zij. Ik probeerde nog weg te sturen, als eerste de kop om, maar dat maakte allemaal niet meer uit. Hij had me sowieso geraakt.’

De klap is enorm. ‘Alles donderde om. Een collega stond op de trap, die lag meteen weer beneden.’ Minderhoud tegen de verkeerspost: ‘Bel iedereen maar, hij heeft er vol ingezeten. En willen jullie de beelden en het marifoonverkeer veiligstellen.’ Een matroos wordt naar buiten gestuurd. ‘We waren geraakt boven de waterlijn.’

De Presto zet koers naar de Kop van Schiedam. ‘Als jullie de politie en de havendienst kunnen laten komen want ik weet niet of ik lek ben’, verzoekt hij de verkeerspost. Daarna belt Minderhoud het noodnummer van EOC. Die lijn is 24/7 bereikbaar. De dienstdoende schadebehandelaar schakelt gelijk een expert in, Jacky Verhoeven, die gelukkig dichtbij woont. ‘Die was binnen een uur aan boord, eerder dan de politie’, herinnert Minderhoud zich.

Certificaat ingetrokken

De expert ziet al snel dat de schade niet meevalt. Het certificaat van het schip wordt ingetrokken en het schip moet zo snel mogelijk naar de werf voor reparatie.

De volgende morgen gaat de schadebehandelaar van EOC direct achter de tussenpersoon/verzekeraar aan van het andere schip. Deze wordt aansprakelijk gesteld en schakelt ook een expert in.

Hoewel de Presto nog zelfstandig kan varen, neemt Minderhoud het zekere voor het onzekere. ‘Voor hetzelfde geld zijn de motoren verschoven door de klap en dan heb je nog veel meer schade.’ Bij de Kop van Schiedam konden de monteurs van Yes uit Yerseke aan boord komen. ‘Om 10.00 uur waren die jongens van de motoren er al.’

Via de bevrachter lukt het om alle containers te lossen bij Uniport. ‘Daarna zijn we achterin de Waalhaven gaan liggen.’ Achter de schermen is de expert van EOC dan al druk aan het bellen met werven. Uit de eerste inventarisatie blijkt dat materiële schade minimaal 100.000 euro is. Door de expert van EOC werd een tender uitgeschreven en diverse werven gevraagd een offerte uit te brengen.

Tenderen

‘In de middag kwamen die werven al aan boord’, zegt Minderhoud met hoorbare verbazing in zijn stem. Zodra de offertes binnen zijn van de benaderde werven wordt er een afweging gemaakt in verband met de reparatiekosten en de reparatieduur. Ruytenberg uit Raamsdonkveer krijgt de opdracht. Met een tijdelijk certificaat kan de Presto naar de werf varen. ‘Je mag niet meer laden of lossen. Donderdag konden we terecht op de werf. Dat is bijzonder snel.’

Minderhoud is ervan overtuigd dat hem geen blaam treft. ‘Ik word aangevaren, ik was ervan overtuigd dat ik niet schuldig was.’ Maar schadebehandelaar Jozien van der Waal van EOC houdt Minderhoud voor dat die aanname te voorbarig is. ‘Bij een aanvaring met twee varende schepen is het zelden 100 procent de schuld van de een of de ander. Als schadebehandelaar moet je een verzekerde voorbereiden. Het lijkt soms een appeltje eitje, maar het kan heel anders uitpakken.’

Ontzorgen

Als het schip bij de werf ligt, gaat het proces van repareren beginnen. ‘Wij proberen dan de verzekerde zo veel mogelijk te ontzorgen. Nota’s betalen we snel verminderd met het van toepassing zijnde eigen risico. Aan het einde van de reparatie komt de expert met de tegenexpert nog een keer aan boord en wordt alles nog eens doorgenomen. Wanneer is het precies gebeurd, wanneer was het schip op de werf en welke werkzaamheden zijn uitgevoerd etcetera. Dat wordt allemaal opgenomen in de eindrapportage die door de expert wordt opgemaakt’, legt Van der Waal uit. Na 37 dagen kan de Presto weer in de vaart worden genomen. De reparatieduur heeft veel impact op een ondernemer. De kosten lopen namelijk wel door, maar bij EOC hebben wij daar een extra verzekering. Een exploitatieverzekering, om de eigenaar een beetje tegemoet te komen welke 14 dagen, na aanvang van de reparatie, gaat uitkeren aan de eigenaar.

Jozien van der Waal is schadebehandelaar bij EOC. Haar standplaats is Zwijndrecht en zij geeft leiding aan twee andere schadebehandelaars. Ze werkt al 35 jaar als schadebehandelaar.
Jozien van der Waal is schadebehandelaar bij EOC. Haar standplaats is Zwijndrecht en zij geeft leiding aan twee andere schadebehandelaars. Ze werkt al 35 jaar als schadebehandelaar.

In de tijd dat het schip aan de werf ligt houdt Van der Waal contact met de eigenaar en bekijkt Van der Waal de beelden samen met Minderhoud die als extra onderbouwing van de schuldvraag zijn opgevraagd bij de Havendienst. Zodra het expertiserapport van de expert klaar is dient EOC een vordering in bij de tegenpartij inclusief de geleden bedrijfsschade en het eigen risico van de verzekerde.

In dit geval kent Van der Waal de tussenpersoon van de tegenpartij. ‘We hebben samen de beelden bekeken en ik zei: ik neem aan dat niet al te veel tijd aan te hoeven besteden omdat de schuldvraag duidelijk is.’

Uitzonderlijk snel

Daarna gaat alles snel. Uiteindelijk is de zaak eind maart helemaal rond en heeft de eigenaar ook zijn bedrijfsschadeclaim/eigen risico ontvangen, zegt Van der Waal. En dat is voor een casus met zoveel schade uitzonderlijk snel, weet zij uit ervaring.

Minderhoud was niet eens in paniek toen het gebeurde. ‘Ik ben altijd heel nuchter. Het ongeluk is gebeurd. Daar verander je niks meer aan. Je zit bij een goede verzekering en je mag ervan uitgaan dat ze hun uiterste best voor je doen. Ik vind het bijzonder prettig dat ik bij EOC altijd dezelfde persoon aan de lijn krijg. Je weet wat je aan elkaar hebt. En wij hebben nog wel eens wat. Overigens vrijwel altijd buiten onze schuld om.

‘Pas is onze stuurhut er bij een terminal eraf getikt. In zo’n geval is het fijn dat je een verzekeraar achter je hebt staan en alles voor je regelt voor het verhalen van de schade op de veroorzaker.’

'Prettig dat je bij EOC altijd dezelfde aan de lijn krijgt.'
‘Prettig dat je bij EOC altijd dezelfde aan de lijn krijgt.’

Busbaanbrug is krap

Ook die ene keer dat de Duplo Shipping wel zelf schade maakt, is de samenwerking met EOC prima. ‘We zijn met de Prisa tegen de Busbaanbrug in Groningen gevaren. Dat is altijd al heel krap. Eerst denk je dat de waterstand niet klopt. EOC heeft toen ook nog gegevens opgevraagd bij Rijkswaterstaat, maar op enig moment kwamen wij erachter dat, helaas, de fout toch echt bij ons lag. Waar gewerkt wordt, worden ook fouten gemaakt’, zegt Minderhoud. Zelf waren hij en zijn compagnon niet aan boord. ‘We zijn er meteen naar toe gereden. Hup naar de bouwmarkt en we hebben een noodstuurhut gemaakt met hout en plexiglas.’

De expert van EOC was ook in dit geval snel ter plaatse en heeft een tijdelijk certificaat afgegeven. ‘In dit geval hebben wij ook snel ons geld gekregen. Een verzekering is er voor de grote klappen. Een kleine schade gaan wij niet claimen. Ook al hebben we er recht op. Het kost de verzekeraar toch geld.’

Minderhoud was al geen schipper die vol gas vaart zonder noodzaak, maar na deze aanvaring is zijn advies nog helderder. ‘Rustig varen, opletten en er niet van uitgaan dat de ander je ziet’

'Een verzekering is er voor de grote klappen. Een kleine schade gaan wij niet claimen. Ook al hebben we er recht op. Het kost de verzekeraar toch geld.’
‘Een verzekering is er voor de grote klappen. Een kleine schade gaan wij niet claimen. Ook al hebben we er recht op. Het kost de verzekeraar toch geld.’

Duplo Shipping

Duplo Shipping exploiteert twee moderne binnenvaartschepen voor het vervoer van containers vanaf de Rotterdamse zeehavens naar diverse inland terminals binnen Nederland. Jaarlijks vervoert Duplo Shipping ruim 50.000 teu containers over de binnenwaterer. De Presto en de Prisa kunnen beide 208 containers vervoeren. In 2007 is Duplo Shipping opgezet door Laurens Minderhoud en Pieter Eikelenboom. In 2010 kreeg Duplo Shipping de titel beste leerbedrijf in de categorie maritiem.

Deze pagina wordt u aangeboden door EOC.

Reageren? info@eoc.nl

Lees hier alle columns van scheepsverzekeraar EOC.