17 miljoen euro extra voor centrale brugbediening Noord-Holland

De Provincie Noord-Holland investeert 17 miljoen euro extra in de uitrol van centrale brugbediening. Daar hebben Provinciale Staten maandag 8 november mee ingestemd. De verhoging was nodig vanwege de kostenoverschrijding die ontstaat om van 13 naar 28 bediende objecten te gaan in de bediencentrale in Heerhugowaard.

De bediening van de bruggen in Noord-Holland wordt gedaan vanuit een centrale in Heerhugowaard. (Foto Provincie Noord-Holland)
De bediening van de bruggen in Noord-Holland wordt gedaan vanuit een centrale in Heerhugowaard. (Foto Provincie Noord-Holland)

De budgetverhoging is opgenomen in het Integraal Meerjarenprogramma Infrastructuur 2022-2029 en bleek maandag een hamerstuk. Het werd met grote meerderheid aangenomen.

Alleen Forum voor Democratie (FvD) en de SP stemden tegen. Johan Dessing van de FvD betoogde dat de uitbreiding van het aantal objecten niet genoeg oplevert. Dat vindt overigens ook gedeputeerde Jeroen Olthof. De centrale in Heerhugowaard draait namelijk nog maar op een kwart van zijn capaciteit. ‘En de investering in de centrale was hoog en is dus nog niet rendabel.’

Johan Dessing (FvD) stemde tegen extra geld voor centrale brugbediening. (Foto Provincie Noord-Holland)
Johan Dessing (FvD) stemde tegen extra geld voor centrale brugbediening. (Foto Provincie Noord-Holland)

Landelijke evaluatie

Dessing vroeg of er een evaluatie kon komen in de provincies Noord- en Zuid-Holland met de vraag of centrale brugbediening wel het goede pad is. Die toezegging werd niet gedaan. Wel zal gedeputeerde Olthof bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat aankloppen voor een landelijke evaluatie.

Volgens Dessing moeten omwonenden die hinder ondervinden van centrale brugbediening, zoals in Leimuiden, en gebruikers van de vaarweg nadrukkelijk worden meegenomen in zo’n evaluatie. ‘Er zijn punten van frustratie en zorg. En ook incidenten, zoals in België.’

Dessing doelt daarmee op het incident in Leuven, waarbij eind oktober een auto van een op afstand bediende brug viel. De brug werd mogelijk door een technische fout geopend. ‘Als FvD vinden wij de binnenvaart heel belangrijk, als ambacht en als transportmiddel.’

Verkeerde gronden

Ook de Algemeene Schippers Vereeniging (ASV) heeft klachten over centrale brugbediening. Er zou minder flexibiliteit zijn en langere wachttijd ontstaan bij brugopeningen. ‘Er wordt op de verkeerde gronden beslist’, zegt woordvoerder Sunniva Fluitsma. ‘Dat is het punt: er wordt gesuggereerd dat het vlotter en veiliger zou zijn. Maar dat is niet zo. En die berekening hebben wij allang. Er worden nu miljoenen uitgegeven aan zaken die niet nodig zijn. Er waren geen brugincidenten toen er nog brugwachters waren, het waren volwaardige banen. En zo goedkoop is het allemaal niet. Daarom hebben ook wij ook om die evaluatie gevraagd. We zijn niet per se tegen, maar het is niet altijd beter. Het is nu gewoon een kwestie van moeten. En af en toe moet je eens kijken hoe het beter kan.’

Machinerichtlijn

Volgens de woordvoerster van gedeputeerde Olthof ligt de grootste uitdaging van de centrale brugbediening in de Machinerichtlijn.  ‘Financieel en qua inzet was het erg bezwarend dat halverwege het proces die Machinerichtlijn zoveel is verscherpt. Die maakte dat nu veel meer veiligheidsvoorzieningen nodig zijn. Dat hadden wij in eerste instantie niet kunnen voorzien en daar balen wij ook van. Het is wat het is, je wilt ook veilig en volgens de richtlijnen werken.’

Gedeputeerde Jeroen Olthof van de provincie. (Foto Provincie Noord-Holland)
Gedeputeerde Jeroen Olthof van de provincie. (Foto Provincie Noord-Holland)

Als gevolg van de Machinerichtlijn, worden namelijk niet alle slagbomen meer gelijktijdig gesloten, maar na elkaar, zodat zeker is dat de bedienaar gezien heeft dat de situatie veilig is. Ook zijn er meer lichten nodig voor de veiligheid. Daarnaast wordt scheepvaartverkeer steeds meer gebundeld in konvooien. Het aantal brugopeningen wordt hierdoor verminderd, de hinder per opening is echter iets langer.

Brugwachters

Fluitsma vindt dat de provincie zich niet kan verschuilen achter de extra veiligheidsnormen. ‘Je weet dat je daarmee te maken hebt als je overgaat op centrale brugbediening, denk ik zo. En ik snap ook wel dat dit proces nu eenmaal is ingezet, en dat je dat niet meer kunt terugdraaien. Maar ik hoop dat op andere locaties, met dezelfde situaties, er misschien toch even achter de oren wordt gekrabd.’

Dessing noemt het geen goede zaak dat er toch meer geld komt voor centrale brugbediening. ‘Ik vind zelf dat wij op een koers zitten die de verkeerde kant opgaat. Maar de provincie heeft nu eenmaal A gezegd, dus moet ze ook B zeggen. Er staat een dure centrale. Maar wij hebben grote vraagtekens. Er moet oprechtheid en eerlijkheid komen: is het terugdraaien van deze maatregel beter voor de veiligheid en de werkgelegenheid?’ Volgens Dessing moeten er eventueel brugwachters terugkomen op cruciale punten. ‘Evalueer of deze schaalvergroting een goede weg is.’

Lees ook:

Inwoners Leimuiden eisen brugwachter terug

[OPINIE] Doorzetten centrale brugbediening Haarlem is onomkeerbaar proces met grote risico’s

17 miljoen euro extra voor centrale brugbediening Noord-Holland | Schuttevaer.nl

17 miljoen euro extra voor centrale brugbediening Noord-Holland

De Provincie Noord-Holland investeert 17 miljoen euro extra in de uitrol van centrale brugbediening. Daar hebben Provinciale Staten maandag 8 november mee ingestemd. De verhoging was nodig vanwege de kostenoverschrijding die ontstaat om van 13 naar 28 bediende objecten te gaan in de bediencentrale in Heerhugowaard.

De bediening van de bruggen in Noord-Holland wordt gedaan vanuit een centrale in Heerhugowaard. (Foto Provincie Noord-Holland)
De bediening van de bruggen in Noord-Holland wordt gedaan vanuit een centrale in Heerhugowaard. (Foto Provincie Noord-Holland)

De budgetverhoging is opgenomen in het Integraal Meerjarenprogramma Infrastructuur 2022-2029 en bleek maandag een hamerstuk. Het werd met grote meerderheid aangenomen.

Alleen Forum voor Democratie (FvD) en de SP stemden tegen. Johan Dessing van de FvD betoogde dat de uitbreiding van het aantal objecten niet genoeg oplevert. Dat vindt overigens ook gedeputeerde Jeroen Olthof. De centrale in Heerhugowaard draait namelijk nog maar op een kwart van zijn capaciteit. ‘En de investering in de centrale was hoog en is dus nog niet rendabel.’

Johan Dessing (FvD) stemde tegen extra geld voor centrale brugbediening. (Foto Provincie Noord-Holland)
Johan Dessing (FvD) stemde tegen extra geld voor centrale brugbediening. (Foto Provincie Noord-Holland)

Landelijke evaluatie

Dessing vroeg of er een evaluatie kon komen in de provincies Noord- en Zuid-Holland met de vraag of centrale brugbediening wel het goede pad is. Die toezegging werd niet gedaan. Wel zal gedeputeerde Olthof bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat aankloppen voor een landelijke evaluatie.

Volgens Dessing moeten omwonenden die hinder ondervinden van centrale brugbediening, zoals in Leimuiden, en gebruikers van de vaarweg nadrukkelijk worden meegenomen in zo’n evaluatie. ‘Er zijn punten van frustratie en zorg. En ook incidenten, zoals in België.’

Dessing doelt daarmee op het incident in Leuven, waarbij eind oktober een auto van een op afstand bediende brug viel. De brug werd mogelijk door een technische fout geopend. ‘Als FvD vinden wij de binnenvaart heel belangrijk, als ambacht en als transportmiddel.’

Verkeerde gronden

Ook de Algemeene Schippers Vereeniging (ASV) heeft klachten over centrale brugbediening. Er zou minder flexibiliteit zijn en langere wachttijd ontstaan bij brugopeningen. ‘Er wordt op de verkeerde gronden beslist’, zegt woordvoerder Sunniva Fluitsma. ‘Dat is het punt: er wordt gesuggereerd dat het vlotter en veiliger zou zijn. Maar dat is niet zo. En die berekening hebben wij allang. Er worden nu miljoenen uitgegeven aan zaken die niet nodig zijn. Er waren geen brugincidenten toen er nog brugwachters waren, het waren volwaardige banen. En zo goedkoop is het allemaal niet. Daarom hebben ook wij ook om die evaluatie gevraagd. We zijn niet per se tegen, maar het is niet altijd beter. Het is nu gewoon een kwestie van moeten. En af en toe moet je eens kijken hoe het beter kan.’

Machinerichtlijn

Volgens de woordvoerster van gedeputeerde Olthof ligt de grootste uitdaging van de centrale brugbediening in de Machinerichtlijn.  ‘Financieel en qua inzet was het erg bezwarend dat halverwege het proces die Machinerichtlijn zoveel is verscherpt. Die maakte dat nu veel meer veiligheidsvoorzieningen nodig zijn. Dat hadden wij in eerste instantie niet kunnen voorzien en daar balen wij ook van. Het is wat het is, je wilt ook veilig en volgens de richtlijnen werken.’

Gedeputeerde Jeroen Olthof van de provincie. (Foto Provincie Noord-Holland)
Gedeputeerde Jeroen Olthof van de provincie. (Foto Provincie Noord-Holland)

Als gevolg van de Machinerichtlijn, worden namelijk niet alle slagbomen meer gelijktijdig gesloten, maar na elkaar, zodat zeker is dat de bedienaar gezien heeft dat de situatie veilig is. Ook zijn er meer lichten nodig voor de veiligheid. Daarnaast wordt scheepvaartverkeer steeds meer gebundeld in konvooien. Het aantal brugopeningen wordt hierdoor verminderd, de hinder per opening is echter iets langer.

Brugwachters

Fluitsma vindt dat de provincie zich niet kan verschuilen achter de extra veiligheidsnormen. ‘Je weet dat je daarmee te maken hebt als je overgaat op centrale brugbediening, denk ik zo. En ik snap ook wel dat dit proces nu eenmaal is ingezet, en dat je dat niet meer kunt terugdraaien. Maar ik hoop dat op andere locaties, met dezelfde situaties, er misschien toch even achter de oren wordt gekrabd.’

Dessing noemt het geen goede zaak dat er toch meer geld komt voor centrale brugbediening. ‘Ik vind zelf dat wij op een koers zitten die de verkeerde kant opgaat. Maar de provincie heeft nu eenmaal A gezegd, dus moet ze ook B zeggen. Er staat een dure centrale. Maar wij hebben grote vraagtekens. Er moet oprechtheid en eerlijkheid komen: is het terugdraaien van deze maatregel beter voor de veiligheid en de werkgelegenheid?’ Volgens Dessing moeten er eventueel brugwachters terugkomen op cruciale punten. ‘Evalueer of deze schaalvergroting een goede weg is.’

Lees ook:

Inwoners Leimuiden eisen brugwachter terug

[OPINIE] Doorzetten centrale brugbediening Haarlem is onomkeerbaar proces met grote risico’s