Schuttevaer

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk

Höegh Autoliner verplaatst nieuwbouworder naar andere werf

OSLO

De Noorse rederij Höegh Autoliner is kortgeleden overgestapt van de Xiamen-werf naar de China Mercy Heavy Industries (CMHI) voor de bouw van de eerste van een serie car carriers van de Aurora-klasse die eind 2023 zouden worden opgeleverd.

1 / 1
Dit is hoe een car carrier van de Aurora-klasse er uit moet komen te zien. (Beeld Höegh)

Dit is hoe een car carrier van de Aurora-klasse er uit moet komen te zien. (Beeld Höegh)

Met een capaciteit van 9100 auto’s zijn het de grootste schepen in hun soort ter wereld. Ze worden verder bijzonder omdat ze MAN multiple fuel-motoren krijgen, voorbereid om op ammoniak te draaien. Dat laatste past in het streven van de rederij om in 2040 CO2-neutraal te zijn. In juni dit jaar werd de samenwerking tussen Höegh en Xiamen nog een keer bevestigd via een Memorandum of Understanding (MuO), de principeovereenkomst. Daarin werd de opleverdatum begin 2024 genoemd. Maar begin oktober werd vanuit Noorwegen gemeld dat een overeenkomst is gesloten met CMHI en een eerste opleverdatum ‘tweede helft 2024’.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

(Willem de Niet)

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

Lees ook