Schuttevaer

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk

Shipping Technology testschip Factofour vaart nu 90% autonoom

Rotterdam

Automatiseringsbedrijf Shipping Technology (ST) is hard op weg naar een systeem voor autonoom varen dankzij de inzet van data en machine learning. Het eerste testschip, Factofour, vaart intussen 90% van de tijd autonoom en er is een tweede testschip in de vaart genomen. Het wachten is nog op aanpassing van de scheepvaartreglementen.

1 / 1
De Factofour is het eerste testschip van ST, de testvloot wordt uitgebreid tot vijf. (Foto Shipping Technology)

De Factofour is het eerste testschip van ST, de testvloot wordt uitgebreid tot vijf. (Foto Shipping Technology)

Het in Rotterdam gevestigde Shipping Technology is vier jaar geleden opgericht, destijds zat het bedrijf nog in Amsterdam. ‘Doel was autonoom varen’, vertelt Remco Pikaart, founding partner bij Shipping Technology, of ST zoals hij het zelf noemt. Het begon met de ontwikkeling van de ST Black Box Pro. Die verzamelde aan boord allerlei verschillende data in en rond het schip, vergelijkbaar met de zwarte doos in een vliegtuig.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

(Jelmer Bastiaans)

Reacties (2)
  • Rolf Maliepaard

    Innovatie is niet te stoppen, dat is gelukkig voor de mens! Anders hadden we nu nog in een berevel gewandeld. Ik vind het geweldig nieuws en hoop dat de fundamentele beperkingen ook getackeld worden. Vijf jaar geleden had ik ook mijn twijfels over het autonoom varen i.v.m. stromingen, wind, diepgang, sluizen enz. Dat we nu al 90% autonoom varen zegt iets over de geweldig innovatie kracht in Nederland. Wordt dan eindelijk het het personeelsprobleem opgelost in de binnenvaart?

  • janvegt

    Zoals het gezegde luidt ‘bij mooi weer kan iedereen varen’. Dat geldt ook voor een stukje software; dat is niet het moeilijke. Wat wel het moeilijke is, en waar mensen beter in zijn dan digitale machines is omgaan met onzekerheid en ‘flexibiliteit’, o.a. omgaan met uitzonderingen. AI is een 60-jaar oude technologie die ooit begon als ‘pattern recognition devices’ en zich heeft geëvolueerd via een 4-laags model met de marketing term ‘deep learning’ maar nog steeds fundamentele beperkingen heeft ten aanzien van robuustheid. Relevant voor situaties als een leeg schip dat een vrijwel haakse bocht moet nemen en daar een forse kopwind voor de kiezen krijgt. Het is op zich aannemelijk dat er (geografische) zones gaan ontstaan waar autonoom varen een prima idee is en zones en situaties waar je dat vooral niet moet doen. Met een spits door een binnenhaven in de Botlek voorlopig maar even niet autonoom. De koppeling van autonoom varen aan werk- en rusttijden is op zich commercieel opportuun en een onderwerp waar ik wel meer over zou willen lezen … 😉

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook