De Alphenaar vaart: Eerste elektrische schip met verwisselbare accu’s

De Alphenaar is vanochtend officieel in de vaart genomen. Het is het eerste schip dat voor de aandrijving gebruik maakt van verwisselbare energiecontainers. De Alphenaar is een project van ZES en gaat varen voor Heineken.

De ZESpack wordt aan boord geladen. (Foto Jelmer Bastiaans)
De ZESpack wordt aan boord geladen. (Foto Jelmer Bastiaans)

Aan boord van de Alphenaar staan twee ZESpacks. Dit lijken standaardcontainers, maar zijn gevuld met batterijen die dan weer vol zitten met groene stroom. De containers zijn geleverd door Wärtsilä en bestaan uit 45 batterijmodules die in totaal goed zijn voor 2 MWh, vergelijkbaar met de capaciteit van 36 elektrische auto’s. Gedurende de vaart richting Moerdijk wordt de ene batterij gebruikt, een tocht die ongeveer zes uur duurt. De tweede container wordt gebruikt op de terugweg.

Bekijk hier beelden van de eerste vaart

De batterijen kunnen worden opgeladen in de containerterminal van CCT in Alphen aan den Rijn. Dit laadstation is ontworpen door Engie. De containers kunnen elkaar afwisselen, waardoor het schip door kan varen.

1.000 ton CO2

De binnenvaart speelt een belangrijke rol in het reduceren van milieuemissies. Binnen transport is de binnenvaart verantwoordelijk voor 5% van de CO2 uitstoot in Nederland. Daarbij wordt 11% van de totale Nederlandse NOx emissies veroorzaakt door de binnenvaart. ‘Het energieconcept dat ZES in de markt zet, draagt met de besparing van zo’n 1.000 ton CO2 en 7 ton NOx per schip per jaar direct bij aan reductie van emissies. Daarbij produceren schepen die varen met ZES geen fijnstof en geluid’, zegt Willem Dedden, CEO van ZES.

Zero Emission Services (ZES) werd vorig jaar opgericht door Engie, ING, Wärtsilä en het Havenbedrijf Rotterdam. ZES heeft de ambitie om op korte termijn op te schalen naar acht schepen, acht laadstations
en veertien ZESpacks.

Lees ook:

‘Vergroening kan wel wat sneller’

Eerste elektrische binnenvaartschip vaart deze zomer op ZESpack-batterijcontainers

De Alphenaar vaart: Eerste elektrische schip met verwisselbare accu’s | Schuttevaer.nl

De Alphenaar vaart: Eerste elektrische schip met verwisselbare accu’s

De Alphenaar is vanochtend officieel in de vaart genomen. Het is het eerste schip dat voor de aandrijving gebruik maakt van verwisselbare energiecontainers. De Alphenaar is een project van ZES en gaat varen voor Heineken.

De ZESpack wordt aan boord geladen. (Foto Jelmer Bastiaans)
De ZESpack wordt aan boord geladen. (Foto Jelmer Bastiaans)

Aan boord van de Alphenaar staan twee ZESpacks. Dit lijken standaardcontainers, maar zijn gevuld met batterijen die dan weer vol zitten met groene stroom. De containers zijn geleverd door Wärtsilä en bestaan uit 45 batterijmodules die in totaal goed zijn voor 2 MWh, vergelijkbaar met de capaciteit van 36 elektrische auto’s. Gedurende de vaart richting Moerdijk wordt de ene batterij gebruikt, een tocht die ongeveer zes uur duurt. De tweede container wordt gebruikt op de terugweg.

Bekijk hier beelden van de eerste vaart

De batterijen kunnen worden opgeladen in de containerterminal van CCT in Alphen aan den Rijn. Dit laadstation is ontworpen door Engie. De containers kunnen elkaar afwisselen, waardoor het schip door kan varen.

1.000 ton CO2

De binnenvaart speelt een belangrijke rol in het reduceren van milieuemissies. Binnen transport is de binnenvaart verantwoordelijk voor 5% van de CO2 uitstoot in Nederland. Daarbij wordt 11% van de totale Nederlandse NOx emissies veroorzaakt door de binnenvaart. ‘Het energieconcept dat ZES in de markt zet, draagt met de besparing van zo’n 1.000 ton CO2 en 7 ton NOx per schip per jaar direct bij aan reductie van emissies. Daarbij produceren schepen die varen met ZES geen fijnstof en geluid’, zegt Willem Dedden, CEO van ZES.

Zero Emission Services (ZES) werd vorig jaar opgericht door Engie, ING, Wärtsilä en het Havenbedrijf Rotterdam. ZES heeft de ambitie om op korte termijn op te schalen naar acht schepen, acht laadstations
en veertien ZESpacks.

Lees ook:

‘Vergroening kan wel wat sneller’

Eerste elektrische binnenvaartschip vaart deze zomer op ZESpack-batterijcontainers