De klus nam een groot deel van de dag in beslag. Rond het middaguur werd begonnen met de opbouw van de kranen die het gevaarte moesten optakelen. Pas laat in de avond was het karwei geklaard. Volgens een woordvoerder van Rijkswaterstaat moest alles heel voorzichtig gebeuren om te voorkomen dat de brug verder zou beschadigen.
Vervolgens gaat het brugdeel naar de werf voor onderzoek.
In mei ramde een Duits binnenvaartschip de brug over het Van Starkenborghkanaal, de hoofdverbinding tussen Lemmer en Delfzijl. Er ontstond grote schade aan de brug, die ook niet meer bediend kon worden. Rijkswaterstaat schoof het beschadigde brugdeel na een paar dagen opzij om scheepvaart weer mogelijk te maken.
Lees ook:
Over de oorzaak zijn geen feiten bekend, maar het is aannemelijk dat de roerganger van het binnenvaartschip de situatie verkeerd heeft ingeschat. De twee voet/fietsbruggen hebben namelijk een vaste overspanning, waar het schip onderdoor past. Daar tussenin ligt echter de lage beweegbare brug.
https://www.schuttevaer.nl/nieuws/actueel/2021/08/10/aangevaren-gerrit-krolbrug-voor-onderzoek-naar-machinefabriek-rusthoven/
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?