Schuttevaer

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk

Kampen stelt strenge maatregelen voor lossen van fosfine

Kampen

Kampen stelt strenge voorwaarden aan het lossen van de drie binnenvaartschepen met het giftige gas fosfine in het laadruim. Om medewerkers van bedrijven rond de Haatlandhaven te beschermen, mag het lossen alleen in het weekeinde gebeuren en niet bij noordwestenwind. Wind uit die richting waait vanaf het water over land. Of de tarwe komend weekeinde wordt overgeladen is nog niet zeker.

1 / 1
De Semper Spera lag eerst langere tijd in Veghel. (Foto AS Media)

De Semper Spera lag eerst langere tijd in Veghel. (Foto AS Media)

Kampen heeft advies gevraagd aan deskundigen van de Omgevingsdienst en de GGD IJsselland. Die hebben burgemeester Bort Koelewijn verzekerd dat de veiligheid en gezondheid van mens, dier en milieu niet in gevaar komen. ‘Het risico is verwaarloosbaar’, aldus de burgemeester. Het gas vervliegt wanneer het in aanraking komt met de buitenlucht. Bovendien is de gasconcentratie in de laadruimen al flink gedaald nu de schepen al weken aan de ketting liggen.

Rondom de schepen wordt een veilige zone ingesteld. Daarbinnen mogen alleen mensen komen met beschermende pakken. Het fosfinegehalte in de lucht wordt continu gemeten door een in ontgassen gespecialiseerd bedrijf uit Montfoort en door de adviseur gevaarlijke stoffen van de Veiligheidsregio IJsselland. Als het fosfinegehalte te hoog wordt, wordt het lossen direct gestaakt. De Omgevingsdienst houdt daar toezicht op. Het overslaan gebeurt door speciaal daarvoor opgeleide mensen.

Het gedoogbesluit van de gemeente Kampen voor het overslaan is geldig tot en met 12 november.

Verloop

De Coby, Imatra en Semper Spera kwamen op 27 juli aan de ketting te liggen, toen bij het lossen van een lading tarwe in Utrecht een fosfinemeter afging, een alarm dat de concentratie van het giftige gas in het ruim te hoog was. Fosfine wordt toegevoegd aan een lading om ongedierte te weren. Inademen van fosfine kan ernstige klachten veroorzaken. De ladingen zouden toen overgeslagen worden op het kunstmatige eiland IJsseloog in het Ketelmeer, een slibdepot van Rijkswaterstaat, maar de provincie Flevoland gaf daarvoor geen toestemming. De schepen lagen sindsdien in afwachting van een oplossing in Lelystad.

Lees ook:

Schepen met fosfinelading mogen lossen in Kampen

Opnieuw fosfine-alarm op binnenvaartschip

(ANP / JB)

Reacties (1)
  • Henri.Derksen

    Was het nu werkelijk niet mogelijk om dit prima protocol binnen 48 uur na ontdekking van de te hoge concentraties gegeregeld te hebben?
    Zo’n noodprotocol hoort toch eigenlijk altijd voor het grijpen te liggen, i.p.v. veel tijd te kosten om samen te stellen?
    Nu hebben de schippers een hoop kosten, omzetverlies en gezichtsverlies totaal buiten hun schuld, en kunnen ze al die tijd ook nog niet eens aan boord wonen, ik vind dat nogal een impact hebben op hun persoonlijke levenssfeer.
    Daarnaast vind ik dat de veroorzaker, in dit geval het treintransport of diens verlader aansprakelijk zou moeten worden gesteld voor al deze schade.
    Ook de ontvanger wist van niets en heeft schade hierdoor.
    De andere les hieruit is dat vooraf en tijdens belading altijd op gevaarlijke gassen gemeten moet worden. Iedereen sterkte ermee.

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook