Dit is de tweede keer dat Rijkswaterstaat dit jaar kijkt naar de mogelijkheden rondom de ligplaatsen. De eerste keer kwam dit door de Coronacrisis. De verwachting was dat schippers door gebrek aan lading vaker langer op locatie moesten liggen.
Grotendeels dezelfde 3 x 24 uurs-ligplaatsen die onderdeel waren van de eerste proef zijn onderdeel van de tweede proef. Deze zijn gekozen op basis van suggesties van de binnenvaart, ligplaatsbeheerders en historische bezettingsdata. Er zijn twee bijzonderheden vergeleken met vorige keer. Bij Sas van Gent is er een locatie minder vanwege herstelwerkzaamheden aan de kade en bij Tholen is er juist meer plek.
Eerste proef
Van 10 januari tot 10 april 2021 vond een eerste proef plaats waarbij op ongeveer 20 locaties, de mogelijkheid werd geboden om langer te liggen dan 3 x 24 uur. De eerste proefperiode leidde tot de conclusie dat er op de proefplekken voldoende ruimte was voor langer liggen zonder dat de doorgaande vaart werd gehinderd in het nemen van rusttijd. In de meeste gevallen bleven schepen maximaal 6-7 dagen liggen.
En dan?
De binnenvaartsector pleit al geruime tijd voor langer liggen op ligplaatsen. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat gaat na de tweede proef de resultaten evalueren. Met de inzichten die daaruit voortkomen zal worden gekeken naar eventuele structurele mogelijkheden voor langere ligtijden.
Lees ook: