Schuttevaer

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk

Haven van Hamburg krijgt miljoenen voor onderzoek naar waterstof

HAMBURG

De haven van Hamburg krijgt een som van 2,3 miljoen euro van de Duitse overheid om te experimenteren met het vervoer van groene waterstof. Dat maakt Hamburger Hafen und Logistik AG (HHLA) bekend.

1 / 1
Het netwerk van waterstof-oplossingen in de haven van Hamburg. (Infographic HHLA)

Het netwerk van waterstof-oplossingen in de haven van Hamburg. (Infographic HHLA)

Het ministerie van onderwijs en onderzoek maakt grote bedragen vrij voor de financiering van drie belangrijke waterstofprojecten. Duitsland wil graag overstappen naar een waterstofeconomie, om zo te voldoen aan de plannen van de Europese Unie om in 2050 klimaatneutraal te zijn. Om die reden wordt er gekeken naar de serieproductie van grootschalige waterelektrolysers, de offshore productie van waterstof, en het vervoer van waterstof.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

(Robin van den Bovenkamp)

Reacties (1)
  • dhr dwarsdenker

    Het enthousiasme voor waterstof (en sommige andere alternatieven) is onbegrijpelijk voor technologen die de wetten van de thermodynamica begrijpen en kunnen toepassen…
    Voor groene waterstof moeten een aantal omzettingen plaats vinden die geen van alle verliesloos zijn. Gevolg is dat je bij groene waterstof slechts ca. 40% van de oorspronkelijke energie als aandrijfenergie (bijv. de schroef van een schip) over houdt (en dan moet het allemaal heel efficiënt en netjes gebeuren!).
    Een moderne grote dieselmotor haalt ruim 50%. Tel uit je winst en denk niet aan de economie…
    De volgende peer reviewed publicatie toont aan dat de uitstoot van broeikasgassen bij de toepassing van waterstof (blauw of grijs) niet nul is, maar zelfs hoger dan van aardgas, diesel en zelfs kolen!
    Link naar het artikel: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/ese3.956
    Kijk dan vooral naar figuur 1.
    Ik ben zelf chemisch technoloog en heb geconstateerd dat de sommen kloppen en zelfs nog wat aan de optimistische kant zitten…

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook